نظر چند مربی کانون درباره تبدیل وضعیت نیروها/ خلا منتقل شده‌ها به آموزش و پرورش پُر می‌شود؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۴
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

نظر چند مربی کانون درباره تبدیل وضعیت نیروها/ خلا منتقل شده‌ها به آموزش و پرورش پُر می‌شود؟

چندتن از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره طرح تبدیل وضعیت مربیان قراردادی صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۸ آبان ماه در شبکه سه سیما خبری درباره تبدیل وضعیت مربیان قراردادی کانون اعلام کرد که بدین شرح است: «در رایزنی‌هایی که با وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری استخدامی صورت گرفت قرار شد این مربیان قراردادی کانون در راستای ارتقای شغلی، پیمانی شوند و شرطش این است که به وزارت آموزش و پرورش بروند. درواقع از یک نهاد فرهنگی به نهاد فرهنگی دیگری منتقل می‌شوند.

با انجام مراحل سنجش و پایش، نیروهایی که تخصص حوزه کودک و نوجوان را دارند وارد آموزش و پرورش می‌شوند و در گام دوم، مربیان پاره‌وقت، نیروی تمام وقت کانون خواهند شد و این خواسته تمام مربیان است.

این فرصت برای ما مغتنم است که ان‌شالله بتوانیم از اول سال ۱۴۰۲ هیچ مربی پاره‌وقتی نداشته باشیم. بعد از تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، این مهم برای پاره‌وقت‌ها اتفاق خواهد افتاد.»

خلا حضور این نیروها چگونه پُر خواهد شد

این تصمیم جدید اما علاوه بر نویدی که برای وضعیت قراداد مربیان کانون دارد این شبهه را در ذهن ایجاد می‌کند که پس از انتقال مربیان قراردادی کانون به آموزش و پرورش خلا حضور این نیروها چگونه پُر خواهد شد و آیا نیروهای پاره‌وقت و رسمی امکان تکمیل این ظرفیت را دارند یا خیر؟ همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر با مشکل جذب مربیان جدید مواجه بوده است و برخی این گمان را مطرح می‌کنند که انتقال تعدادی از مربیان قراردادی کانون منجر به تعطیلی مراکز آن یا تعطیلی کتابخانه‌ها شود.

در رابطه با این طرح با چند تن از مربیان کانون در مراکز استان‌ها صحبت و نظر آن‌ها را در رابطه با این موضوع پیگیری کردیم که این گفتگوها به شرح زیر است. البته تعدادی از مربیان کانون نیز حاضر به صحبت نشدند.

انتقال علی‌رغم میل شخصی ماست

اعظم موسوی کارشناس روابط عمومی و مربی استان فارس در گفتگو با خبرنگار صبا تصریح کرد: به نظر می‌رسد که نیت‌ها در این رابطه خیر است و از آنجایی که کانون برای نیروهای قراردادی خود قانون جذب ندارد، آن‌ها از این طریق می‌توانند رسمی شوند. البته که این نیروهای قراردادی طول عمر زیادی را در این مرکز گذرانده اند از جمله خود من که بیست سال در کانون مشغول هستم.

او ادامه داد: همه ما کسانی که در کانون کار می‌کنیم نوعی عشق و علاقه خاص و دیوانه‌وار به این نهاد داریم، قطعا اگر کسی به کار خود علاقه داشته باشد، در آن زمینه مثرثمرتر نیز فعالیت می‌کند. اکنون به نظر می رسد که ما برخلاف میل خود باید درخواست انتقال دهیم زیرا امکان تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی در کانون امکان پذیر نیست و نیروهای رسمی که اکنون هستند در سال‌های گذشته رسمی شده‌اند.

این مربی اظهار کرد: اینطرح مطرح شده، طرح خوبی‌ست اما به نظر می رسد که ابهام زیادی دارد و با این حال تعداد زیادی از مربیان ما از آن استقبال کرده اند. با اینکه رفتن نیروها ممکن است خلایی برای کانون ایجاد کند اما به‌هرحال باید صلاح مربیانی که سال‌ها در این مراکز زحمت کشیده اند نیز موردتوجه قرار بگیرد و امکاناتی برایشان فراهم کنیم، اما اینکه این نیروها کجا مشغول به کار می شوند و تکلیف صنواتشان چه می شود، هنوز مشخص نیست و تا روال این انتقالات مشخص نشود و بخشنامه به ادارات کل آموزش و پرورش ارسال نشود، نمی‌توان اظهارنظر کرد.

موسوی در پایان درباره جایگزینی نیروهای منتقل شده گفت: نیروهای پاره وقت می‌توانند در کنار نیروهای رسمی و قراردادی باشند زیرا آن‌ها نیز آموزش دیده و توانمند هستند اما اینکه نیروهای دیگر می‌توانند پاسخگوی حجم نیروهای خارج شده باشند یا خیر؟ بحث دیگری‌ست. آقای علامتی اکیدا اعلام کردند که مراکز به کار خود ادامه می‌دهند و این کمبود با نیروهای پاره وقت جبران می شود و هرکجا که نیاز باشد از نیروهای آزاد هم استفاده می کنند.

مربیان کانون در انتظار تبدیل وضعیت بودند

محمدولی زارعی مربی مرکز آق‌‍قلا در استان گلستان نیز در گفتگو با صبا بیان کرد: با این طرح، انقلابی در کانون رخ می‌دهد که همکاران ما سال‌ها منتظرش بودند. مربیان کانون سال‌ها در تبدیل وضعیت و جابه‌جایی مشکل داشتند و کانون چندین سال است که توانایی تبدیل وضعیت همکاران را نداشت و این انتقال نیروهای قراردادی به آموزش و پرورش برای پیمانی شدن و تبدیل نیروهای پاره وقت به تمام وقت را به فال نیک می‌گیریم.

مربی کانون در پایان خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم که این اتفاق منجر به تعطیل شدن مراکز شود زیرا نیروهای رسمی و پیمانی هستند و نیروهای پاره وقت نیز که افراد متخصصی هستند در موارد مختلف همکاری می‌کنند و این روند خللی در کار مراکز کانون ایجاد نمی‌کند.

ما هم منتظریم

سمانه شجاعی مربی پاره وقت ادبی استان سمنان عنوان کرد: ما هم در انتظاریم و نمی‌دانیم که چه خواهد شد اما همچنان کار خود را انجام می‌دهیم. من مربی ۱۲۰ ساعته هستم و ۶ روز در هفته فعالیت می‌کنم.

او در پایان اظهار کرد: آموزش و پرورش هم با مشکل نیرو مواجه است اما کانون هم در این چند سال به دلایل مختلف نتوانست نیرو جذب کند و در این شرایط اگر نیروهای قراردادی منتقل شوند، نیروهای رسمی یا پاره وقت جایگزین نیروهای منتقل شده می‌شوند. خود ما هم منتظریم تا ببینیم چه می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است