مرهمی برای دردهای پیش چشممان وجود دارد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۳
معرفی کتاب؛

مرهمی برای دردهای پیش چشممان وجود دارد؟

کتاب «خاطرات یک دیوانه» نوشته گوستاو فلوبر با ترجمه محمدمهدی شجاعی به همت نشر برج منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، کتاب «خاطرات یک دیوانه» نوشته گوستاو فلوبر با ترجمه محمدمهدی شجاعی به همت نشر برج به چاپ رسید.

در قسمتی از متن این رمان آمده است: «از نوع‌دوستان سخاوتمند که جز راه‌آهن و دبستان گواهی برای اثبات پیشرفت خِرد ندارند، خواهم پرسید، از این عالمان شاد اگر داستانم را خوانده باشند، خواهم پرسید چه مرهمی برای دردهایی که پیش چشمشان آورده‌ام، دارند؟ هیچ، جز این است؟ و خواهند گفت جبر، البته اگر این واژه را در خاطر داشته باشند.

تقصیر بر گردن این قدرت قهار شوم و رازآلود است که با انسان متولد می‌شود، حتی پس از نابودی او نیز پابرجا می‌ماند، در کمین تمام قرن‌ها و امپراتوری‌ها می‌نشیند و با بی‌رحمیِ تمام می‌خندد و فلسفه و انسان‌ها را تماشا می‌کند که در سفسطه‌هایشان به خود می‌پیچند تا وجودش را انکار کنند، اما او چون هیولایی که با جمجمه‌ها بازی می‌کند، تمام انسان‌ها را در دستان پولادین خویش می‌فشارد!»

فلوبر نویسنده‌ای کمال‌گرا بود. دقت در انتخاب واژه‌‎ها، خوش‌آهنگی نوشتار و به‌طور کلی اهمیت‌دادن به ویژگی‌های سبْکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های او بود. «مادام بواری» (۱۸۵۷)، «سالامبو» (۱۸۶۲) و «تربیت احساساتی» (۱۸۶۹)، از مهم‌ترین آثار او هستند.

او در ۸ مه ۱۸۸۰ درگذشت و رمان ناتمام «بووار و پکوشه» را از خود به جا گذاشت.

محمدمهدی شجاعی نیز ترجمه‌ کتاب مصور «درجستجوی زمان ازدست‌رفته» در دانش بهمن و کتاب «ادبیات در مخاطره‌ تزوتان تودوروف» در نشر ماهی را در کارنامه کاری خود دارد.

کتاب «تادیب» نوشته طاهر بن جلون، «تعمیر زندگان» نوشته میلیس دکرانگال و «ساز شکسته» از آکیرا میزوبایاشی با ترجمه شجاعی در نشر برج به چاپ رسیده است.

کتاب «خاطرات یک دیوانه» ۴۵۶ صفحه و ۱۹۹ هزار تومان قیمت دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است