کتاب باید وارد زندگی مردم شود/ تلطیف فضای جامعه با کتاب | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۱
در سومین جلسه برنامه‌ریزی هفته کتاب مطرح شد؛

کتاب باید وارد زندگی مردم شود/ تلطیف فضای جامعه با کتاب

سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب ۱۱ آبان ماه با حضور دبیر این دوره و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای این شورا در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور علی رمضانی دبیر سی‌‌ امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای این شورا، در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رمضانی عنوان کرد: در دو جلسه گذشته شورای برنامه‌ریزی سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نمایندگانی از وزارت کار، تشکل‌های عمومی حوزه کار، سازمان تامین اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی و… حضور داشتند که به اذعان خودشان اولین بار بود که به یک رویداد کتابی دعوت شده بودند. بنا داریم رویداد هفته کتاب مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک کار مردمی باشد. در نمایشگاه مجازی کتاب تهران در بهمن ماه  سال ۱۴۰۰ و اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کتاب به آدرس‌ هایی با درب‌ های رنگی ارسال شد، آدرس هایی که پلاک نداشتند. در این زمینه صداوسیما می تواند گزارش ها و برنامه هایی تولید کند تا مردم را از اوضاع و احوال خریداران کتاب با خبر کند. بیش از ۴ هزار آدرس بدون پلاک در این نمایشگاه ها داشتیم که نیازمند بررسی و پرداختن در قالب ها و شیوه های مختلف است. کوچک ترین خریدار کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران در بهمن ماه ۱۴۰۰ یک کودک چهار ساله بیجاری بود که مادرش برای او کتاب خرید. پرداخت به این موضوع ها در صدا و سیما باید اولویت داشته باشد.

وی تصریح کرد: در شعار «ما همانیم که می خوانیم» سعی شده به همه اقشار مختلف کتابخوان توجه شود، بسیاری از آن ها از مسیر کتاب به جایگاه کنونی خود رسیده اند. سامانه خرید از کتابفروشی در هفته کتاب رونمایی خواهد شد و کمک خوبی به کتابفروشی ها خواهد کرد. تلاش می کنیم در هفته کتاب فضای عمومی جامعه رنگ و بوی کتاب به خود بگیرد چرا که کتاب می تواند فضای جامعه را تلطیف کند.

دبیر سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران افزود: صنعت کتاب بزرگترین صنعت فرهنگی کشور از جنبه های مختلف مانند حجم اقتصادی، تعداد فعالان، حجم تولید و حجم اثرگذاری است. خانه کتاب و ادبیات ایران مرکز ثبت آمار و اطلاعات کتاب در کشور است. به لحاظ اقتصادی ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قیمت پشت جلد کتاب های این صنعت بر اساس آمار ثبت شده است. بخشی از این آمار به دلیل کم اظهاری یا عدم اظهار و… اعلام نمی شود. از لحاظ تعداد فعالان و مجموعه های فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی این صنعت همچنان پیشتاز است. به عنوان مثال در نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیش از ۶ هزار کتابدار در سراسر کشور فعال هستند. همچنین سال گذشته بیش از ۵ هزار ناشر فعال در کشور  فعالیت داشتند و اطلاعات بیش از ۲۸ هزار اهل قلم  در سامانه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده است.

علی رمضانی در پایان گفت: شاخص سوم حجم تولید است. سال گذشته بیش از ۱۱۱ هزار عنوان کتاب در کشور تولید شد که بیش از ۸۰هزار عنوان آن چاپ اول بودند؛ اگر از میزان کتاب های چاپ شده در کشور، کتاب های کمک درسی و دانشگاهی را حذف کنیم تعداد قابل توجهی کتاب چاپ اول در کشور وجود دارد. شاخص چهارم حجم اثرگذاری است که به ترمیم تصویر موجود در فضای نشر کشور کمک می کند.

نقش پررنگ صدا و سیما در پرداختن به برنامه های هفته کتاب 

محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مدیر کمیته‌ فرهنگی و محتوایی سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست به برنامه های و فعالیت های این دوره از هفته کتاب اشاره کرد و گفت: پویش ملی «مسابقه کتاب» به صورت ملی در دو بخش نوجوان و بزرگسال برگزار خواهد شد که برای بخش نوجوان بسته «قهرمان من» و برای بخش بزرگسال «ستاره ها چیدنی نیستند» معرفی شده است. پویش «کتاب دستت چیه؟» نیز در دو بخش مسئولان و عموم مردم به مناسبت این هفته طراحی شده است و دستگاه های مختلفی همچون آموزش و پرورش، شهرداری، هیات دولت و… با این پویش همکاری ویژه ای خواهند داشت. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند در این پویش نقش پررنگی ایفا کند. این دوره از هفته کتاب با جام جهانی مصادف شده است و برای جلوگیری از این تداخل، اطلاع رسانی ها و تبلیغات هفته کتاب به زودی در سطح شهرها آغاز خواهد شد.

بین شغل های مختلف و کتاب پل بزنیم

در ادامه حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه صداوسیما در سال جاری به کتاب توجه ویژه ای داشته است، بیان کرد: صداوسیما در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در کنار کتاب بود و هر روز از نمایشگاه گزارش های زنده پخش می کرد. همچنین رییس صداوسیما از نمایشگاه بازدید کردند. ما همچنان نیز پای کار کتاب هستیم چرا که معتقدیم کمک به کتاب و ترویج کتابخوانی، کمک به فرزانگی و آگاهی جامعه است. در خبرگزاری صداوسیما نیز میز کتاب داریم که کتاب معرفی می کند و این برنامه در هفته کتاب نیز می تواند ادامه دار باشد.

قرایی ادامه داد: باید کتاب را میان مردم از کودک و نوجوان تا بزرگسال و از زن تا مرد ببریم و بین شغل ها و حرفه های مختلف و کتاب پل بزنیم. طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کتاب باید وارد زندگی مردم بشود. در این زمینه آموزش و پرورش باید حضور فعال تری داشته باشد. ائمه جمعه و سران قوا باید در جلسه های خود کتاب معرفی کنند. کتاب به این شکل وارد زندگی مردم می شود. در این دوره از هفته کتاب باید برنامه ها و فعالیت هایی را اجرا کنیم که در دوره بعدی شاهد رشد و ارتقای آن ها باشیم.

گزاره «مردم کتاب نمی خوانند» را اصلاح کنید 

مجدالدین معلمی مدیر عامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: دو گزاره مردم کتاب نمی خوانند و کتابفروشی یعنی شکست در ذهن مردم، مسئولان و فعالان رسانه ای وجود دارد که باید آن ها را بشکنیم. تصور می شود فعالیت در حوزه کتابفروشی جنبه اقتصادی ندارد؛ این تصور از عدم آگاهی از گردش اقتصادی چرخه نشر نشات می گیرد، در حالی که ارائه اطلاعات آماری و گردش اقتصادی این صنعت، آمار تعداد کتابفروشی و… می تواند زمینه ای ایجاد کند که اطلاعات دقیقی نسبت به نقاط قوت و ضعف ایجاد شود. این گزاره ها در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که توجه رسانه ها به سمت کتاب بیشتر جلب می شود قابل اصلاح هستند.

معلمی عنوان کرد: ممکن است مردم در طول روز وقت مطالعه کتاب را نداشته باشند اما شیوه های جدید مطالعه کتاب از طریق کتاب های صوتی و الکترونیکی ایجاد شده است که باید به مردم معرفی کنیم تا در وقت های مناسب خود به آن ها دسترسی پیدا کنند. در این حوزه نرم افزارها و اپلیکیشن های متعددی طراحی شده است که باید آن ها را به مردم بشناسانیم. در نمایشگاه سبک زندگی که از ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می شود، غرفه ای برای کتاب و لوازم التحریر در نظر گرفته شده است. لازم است نشانی طراحی و به کتابفروشان پیشکسوت، مبلغان کتاب در فضای مجازی، فعالان مردمی معرف کتاب و… اهدا شود چرا که معرفی این فعالان به تقویت حوزه کتاب کمک می کند.

آغاز تبلیغات هفته کتاب از هفته آینده در سطح شهر، طراحی و نمایش نشان های ویژه هفته کتاب، نصب ۴۰ سازه ثابت در سطح شهر، راه اندازی تماشاخانه سیار در مناطق کم برخوردار استان تهران از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایش شش عنوان فیلم و تله تئاتر اقتباسی در سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری نشست های فرهنگی، شرکت اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پویش های ملی هفته کتاب، نمایش فیلم های اقتباسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کتابخانه های این مرکز و… از جمله موضوعات مطرح شده اعضای شورای برنامه ریزی سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در این نشست بودند.

در این جلسه محمد خلج معاون مالی و اداری خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیر کمیته پشتیبانی و مالی هفته کتاب، سعید مجیدی دستیار ویژه و رییس حوزه مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیر کمیته برنامه ریزی و اجرایی هفته کتاب، علی لهراسبی مدیرکل امور کتابخانه های ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید قادری معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، مهدی تشکری رییس گروه هماهنگی و نظارت بر امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین خسروی معاون سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدهادی ناصری مدیرکل حوزه ریاست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عباس باباخانیان مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد راهی مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خوشه و محمدحسن محمدی نماینده انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نیز حضور داشتند.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000