برادرکشی‌های تاریخی ایده اصلی «فرزند یک خنیاگرم» است/ نمی‌توان هنر را تعطیل کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۶
شکرخدا گودرزی در گفتگو با صبا:

برادرکشی‌های تاریخی ایده اصلی «فرزند یک خنیاگرم» است/ نمی‌توان هنر را تعطیل کرد

شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان نمایش «فرزند یک خنیاگرم» درباره ایده محوری این اثر توضیح داد.

شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان نمایش «فرزند یک خنیاگرم» در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا، درباره ایده نگارش این اثر که از ۴ تا ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان تئاتر است، عنوان کرد: سال هاست که با شاهنامه عجین هستم، هنگامی که شاهنامه را می خواندم به نظرم می آمد در بخش هایی، خیلی کم به موضوع برادرکشی پرداخته شده است و در روایات شاهنامه دو برادرکشی را به طور شاخص داریم، یکی مرگ ایرج توسط براردانش سلم و تور و دیگری مرگ رستم توسط شغاد برادر ناتنی اش. این پرداخت کم مرا مجاب کرد که نگاه مجددی به قصه کنم و ناخودآگاه با قصه های برادرکشی که در طول تاریخ وجود داشته است، مواجه شدم و به عنوان تم پایه برای خود قرار دادم و آرام آرام این تم پایه را گسترش دادم و از ابتدای خلقت انسان تاکنون که برادرکشی به شکل های دیگر صورت می گیرد، وجود داشتن است.

وی افزود: متن شاهنامه را دوباره خواندم و مکالمه ام با متن نگاه امروزی است. درواقع نگاهم به متون نگاه گذشته‌گرا نیست، بلکه نگاه امروز است و می خواهم بدانم در بستر امروز چه اتفاقاتی می افتد و سعی کردم با متن کهن مکالمه کنم تا اینکه ایده توسعه پیدا کرد.

این کارگردان درباره اجرایی کردن این نمایشنامه اظهار کرد: «فرزند یک خنیاگرم» کاملا با دیگر آثارم متفاوت است و در اکثر هنرمندان گروه اجرایی این نمایش از هنرجویان خودم کمک گرفته‌ام و در کنارهم ۹ ماه تمرین کردیم و کار یک روزه نبود. تیم حرفه ای نیز در کنار خود داشتم مانند سعید ذهنی آهنگساز، رضا مهدی زاده طراح صحنه، احمدسیاه رستمی طراح حرکت البته طراح حرکت دو سه نفر را داشتیم که آخرین فرد رستمی‌ بود، همچنین منیره ملکی طراح لباس، افسانه قلی زاده طراح گریم، بابک شاه علیزادگان طراح نور و سحر یافتیان دستیار و برنامه ریز که به من در این نگاه تجربی‌، مدرن که همراه فرم بود، کمک کردند.

در پایان بازیگر نقش روح الله خمینی در سریال «معمای شاه» درباره لزوم اجرا در شرایط کنونی جامعه عنوان کرد: امیدوارم مخاطبان بیایند و به دیدن تماشای این اثر بنشینند زیرا که کار خاصی است و امیدوارم این اتفاق بیافتد. تئاتر از شرایط جامعه بهره می گیرد و هنر را نمی توان تعطیل کرد. در ضمن چاره ای هم جز اجرا نبود و برخی از هنرمندان این اثر از قبل برای سفر به خارج از کشور برنامه‌ریزی داشتند و یک سال پیش برای اجرای «فرزند یک خنیاگرم» تفاهنامه بسته بودم و در آن زمان نمی دانستیم که چه اتفاقاتی رخ می دهد. درنتیجه براساس تفاهمنامه ای که با مدیر سابق تئاترشهر بسته بودیم روی صحنه رفتیم.

در این نمایش که در تالار چهارسو پیش روی تماشاگران قرار می گیرد، انسیه ابراهیمی، فاطمه تواضعی، سجاد خباز، فاطمه خراسانی، فاطمه دهقانی، فراز شیرانی، فرهود فدوی، زیبا کاظمی، هستی کرمی، امیرحسین رنجی کوزه کنان، زهرا مهرابی، آیسان نوریان، هوشمند هنرکار، سحربافتیان به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش «فرزند یک خنیاگرم» به مدت ۹۰ دقیقه، با قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه می رود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/299/513/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/683/755/500
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500