بانک اطلاعاتی کامل از نویسندگان نیشابوری تهیه کردیم/ افزایش شرکت‌کنندگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۰
دبیر جایزه ادبی سیمرغ در گفتگو با صبا:

بانک اطلاعاتی کامل از نویسندگان نیشابوری تهیه کردیم/ افزایش شرکت‌کنندگان

دبیر جایزه ادبی سیمرغ درباره جزئیات ششمین دوره این جایزه و اهداف آن توضیح داد.

مصطفی بیان دبیر ششمین جایزه داستان سیمرغ و دبیر انجمن داستان سیمرغ نیشابور در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا عنوان کرد: بانی این جایزه، انجمن ادبی نیشابور است که از سال ۹۴ شروع به فعالیت کرد و در ۴ دوره اول به صورت منطقه‌ای برگزار شد و از دوره پنجم به صورت ملی و منطقه‌ای به کار خود ادامه داد. این جایزه در دوره ششم هم مانند دوره گذشته در ۲ بخش ملی و منطقه‌ای برگزار می‌شود که بخش منطقه‌ای ویژه نویسندگان نیشابوری است.

او ادامه داد: هدف این جایزه کشف و معرفی آثار خلاق در حوزه ادبیات داستانی است.

دبیر جایزه درباره داوری آثار توضیح داد: استقبال از آثار این دوره نسبت به ادوار گذشته خیلی بهتر بود و ۶٠٠ نویسنده از داخل و خارج از کشور داستان ارسال کردند که بیشترین داستان ‌ها به ترتیب از استان ‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، خوزستان و گیلان ارسال شده است، همچنین از کشورهای امریکا، انگلیس، افغانستان، تاجیکستان، مالزی، اتریش، سوئد و ترکیه داستان ‌هایی به دبیرخانه این جایزه ادبی رسیده است. در میان کشورهای خارجی بیشترین اثر ارسال شده از کشور افغانستان بود. آثار اکنون در مرحله انتخاب اولیه هستند که سه نفر هیات انتخاب داریم.

او درباره نام داوران جایزه گفت: براساس آیین‌نامه جایزه ادبی سیمرغ نام داوران در مرحله نهایی همراه با نام برگزیدگان معرفی می‌شود.

دبیر انجمن داستان سیمرغ درباره اهداف انجمن در شناسایی نویسندگان این منطقه اظهار کرد: نیشابور بیشتر در حوزه شعر شناخته شده است و ۶ انجمن نیز در حوزه شعر فعالیت دارند اما متاسفانه در این سال ها نیشابور در حوزه ادبیات داستانی حضور کم‌رنگ‌تری داشته است. انجمن ادبی داستان سیمرغ نیشابور سال ۹۴ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد و در این مدت یکی از اهداف اصلی ما پیدا کردن نویسندگان توانمند نیشابوری و معرفی آن‌ها بود. در دوره اول جایزه ادبی سیمرغ اعلام شد که نویسندگان داخل نیشابور و متولدان این شهرستان در داخل و خارج از کشور می‌توانند شرکت کنند. این اتفاق باعث شد که بسیاری از دوستان اهل قلم نیشابوری را از شهرهای مختلف کشور پیدا کنیم و یک بانک اطلاعاتی کامل از نویسندگان موفق متولد نیشابور به دست بیاوریم. در این میان با دوستانی مانند هادی خورشاهیان از تهران، فریده ترقی از کیش و محمد اسدی از تهران، نجمه باغیشنی از رشت، جعفر توزنده‎‌جانی از تهران که از نویسندگان توانمند نیشابوری هستند، آشنا شدیم.

نویسنده «بزقاب» ادامه داد: در طول این ۶ سال ما کارگاه‌های داستان‌نویسی برگزار کردیم و از دوستان نویسنده دعوت کردیم که امسال در فصل بهار از خانم شیوا مقانلو دعوت کردیم و زمستان سال گذشته مجید قیصری در نیشابور کارگاه برگزار کردند.

بیان درباره چاپ آثار برگزیده هر دو و تاثیر آن در انگیزه شرکت‌کنندگان اظهار کرد: هدف بخش منطقه‌ای این جایزه حمایت از نوقلمان و کشف و معرفی آثار داستانی است تا بتوانیم آثار منتخب را در یک مجموعه کتاب چاپ کنیم. در این راستا تمام آثار منتخب پنج دوره گذشته نیز در سه جلد کتاب چاپ شدند. مجموعه اول شامل آثار منتخب دوره اول، دوم و سوم به نام «در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت» در نشر داستان منتشر شد. آثار منتخب دوره چهارم در مجموعه ای به نام «پری خور جنی» به چاپ رسید و سال گذشته نیز مجموعه آثار منتخب دوره پنجم با نام «ده داستان برای سیمرغ» منتشر شد. به عقیده من چاپ داستان ها به صورت مستقل توسط نشر داستان نیز به نوعی حمایت و معرفی و انگیزه‌ای برای دوستان نویسنده است.

او تشریح کرد: اتفاقات اخیر کشور مطمئنا در شرایط و زمینه‌های مختلف تاثیر خود را می گذارد. ما فراخوان جایزه را پیش‌تر اعلام کرده بودیم اما تصور داشتیم که به دلیل شرایط اخیر کشور استقبال از جایزه کم باشد اما تعداد بیشتری شرکت کردند و باعث انگیزه شد که جایزه را ادامه دهیم. به هرحال امیدواریم که شرایط مناسب شود و بتوانیم اختتامیه را به صورت حضوری برگزار کنیم.

دبیر جایزه درباره تاریخ برگزاری اختتامیه گفت: طبق آیین‌نامه همواره نیمه دوم دی ماه اختتامیه به صورت حضوری برگزار شده است، به جز اختتامیه دوره پنجم که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد. برای برگزاری مراسم اختتامیه این دوره نیز منتظر می مانیم تا شرایط بهتر شود.

بیان در پایان درباره لزوم حمایت بخش خصوصی از جوایز ادبی گفت: نیشابور یک شهر صنعتی است و دو شهرک بزرگ صنعتی دارد و حضور و حمایت بخش صنعتی از جوایز ادبی مزیت بزرگی محسوب می شود. من دوست دارم که جوایز ادبی چه در شهرستان ها و چه در پایتخت از سوی دانشگاه ها و شرکت های صنعتی حمایت شوند تا پیشرفت کنند و درنتیجه باعث رشد و ارتقای فرهنگ کشور شوند، این جایزه نیز از ابتدا با حمایت بخش خصوصی شکل گرفت و پیشرفت آن در هر دوره موجب انگیزه ما برای ادامه مسیر شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000