در حاشیه و متن «سووشون» چه گذشت/ از گرفتن رضایت ورثه تا حمایت لجستیکی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۲
صبا گزارش می‌دهد؛

در حاشیه و متن «سووشون» چه گذشت/ از گرفتن رضایت ورثه تا حمایت لجستیکی

سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی جزو پروژه هایی است که تا به امروز با حاشیه هایی همراه بوده است.

سریال «سووشون»

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی جزو پروژه هایی است که تا به امروز با حاشیه هایی همراه بوده و این روزها نیز به راس اخبار هنری آمده است.

این سریال که برداشتی از رمان «سووشون» سیمین دانشور است به روایت ظلم‌های استعمارگران در اواخر دوران پهلوی می‌پردازد و طبق اخبار بهنوش طباطبایی، هوتن شکیبا، سام درخشانی، ترلان پروانه، فرشته صدرعرفایی و میلاد کی مرام ازجمله بازیگران این سریال هستند.

از مخالفت ورثه تا ساخت و ساز در باغ عفیف آباد

و اما در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ بود که پایگاه اطلاع رسانی سینماپلاس در گزارشی اعلام کرد که مشکلات حقوقی بر سر راه سریال نرگس آبیار قرار گرفته است و قضیه از این قرار بود که وارث سیمین دانشور با اقتباس از کتاب موافقت کرده و براساس موافقت کار پیش رفت اما ظاهرا دیگر ورثه این نویسنده با اطلاع از این موضوع اقدامی انجام دادند که به توقف کار منجر شد. بعدتر نیز این مساله حل و روند تولید سریال ازسرگرفته شد.

موضوع ساخت و ساز در محوطه باغ تاریخی عفیف آباد که ثبت ملی‌ است نیز برای سریال «سووشون» حواشی زیادی به همراه داشت تا جایی که پس از اعتراض های جمعی از اهالی رسانه و برخی از کاربران در فضای مجازی، کارزاری به جمع آوری امضا برای توقف این ساخت و ساز در محوطه تاریخی اقدام کرد. متن این کارزار که از ۱ بهمن ۱۴۰۰ شروع شد و تا یک ماه ادامه داشت، بدین شرح است: «با سلام ما مردم شیراز، از حضرات‌عالی و تمامی مسئولین محترم درخواست داریم پیگیری فرمایید تا ساخت‌وسازهای سریال سووشون در محوطه باغ عفیف‌آباد هرچه سریع‌تر متوقف شود. باغ عفیف‌آباد از میراث ملی ثبت‌شده در ایران است و این اقدام ضربات جبران‌ناپذیری به این اثر ملی وارد خواهد کرد.»

سید موید محسن‌نژاد سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز روز ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ در بازدید از مکان فیلمبرداری اعلام کرد که این سازه موقت است و بعد از اتمام فیلمبرداری جمع‌‌آوری می‌شود. نرگس آبیار نیز در صفحه مجازی خود در پاسخ یکی از مخاطبان در این باره گفت که این سازه پرتابل بوده و از دیوار عمارت حدود ۵ سانتی‌متر فاصله دارد و همچنین روی عمارت پلاستیک کشیده‌اند. او همچنین اعلام کرده است که اگر هر متخصصی نظر بدهد که این سازه به بنا آسیب می‌زند، عوامل آن را حذف خواهند کرد.

در تاریخ ۱۵ بهمن ماه بود که باتوجه به سیل انتقادها آبیار به حواشی به‌ وجود آمده درباره ساخت‌وساز گروه تصویربرداری این سریال در باغ عفیف‌آباد پاسخ داد. این کارگردان در بخشی از توضیح خود گفت: من به خاطر این که خودم یک فعال میراث فرهنگی هستم و دغدغه میراث دارم و سال‌ها برای سرزمین اجدادی‌ام «ابرندآباد یزد» تلاش کردم و برای جاهای دیگر هم پست‌هایی می‌گذاشتم و از این که مردم دغدغه میراث فرهنگی دارند و می‌خواهند این‌ها زنده و پایدار بماند، حمایت می‌کردم، به احترام مردم که نگران‌اند خدای نکرده آسیبی به باغ و بنای عفیف‌آباد برسد، آن دو الحاقات (گوشواره) برمی‌داریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را به دکورهای دیگر منتقل و استفاده کنیم. (مطلب کامل را اینجا بخوانید)

اما این پایان مساله نبود و مصطفی مشفقیان معاون فرهنگی شهرداری شیراز شنبه ۲۳ بهمن ماه در جمع خبرنگاران گفت: ساخت این سریال در شیراز، علاوه بر دستاوردهای فرهنگی، از جهت هنری نیز یک فرصت مغتنم برای شهر ما محسوب می‌شود چراکه جمع زیادی از هنرمندان و دیگر عوامل فنی و تخصصی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این سریال به نقش‌آفرینی خواهند پرداخت و در بخش خدماتی و گردشگری نیز ساخت این سریال دستاوردهای اقتصادی برای شهر شیراز به دنبال خواهد داشت و همچنین جمع قابل توجهی نیز از هنرمندان و هنروران شیرازی در این پروژه حضور خواهند داشت.

و در ادامه درباره این حاشیه پیش آمده بیان کرد: طی مذاکره‌ای که با تهیه کننده این اثر داشتیم، بر لزوم حفظ و وارد نشدن آسیب به بنا و حریم آثار تاریخی به عنوان یک الزام مهم بحث و گفتگو شد و عوامل ساخت این سریال، برای جلوگیری از وارد آمدن خدشه به آثار تاریخی و باستانی شهر شیراز اعلام کردند هیچگونه سازه‌ای در باغ عفیف آباد و یا دیگر بناهای تاریخی این شهر نخواهند ساخت و حتی تنها سازه ای که ایجاد شده است نیز جمع آوری شده است.

بسته شدن ارگ کریمخانی برای سریال!

یکی دیگر از حاشیه های این سریال بسته شدن ارگ کریمخانی بود. در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۱ بود که خبرگزاری مهر طی مطلبی خبر داد که ارگ کریمخانی در شهر شیراز به دلیل فیلمبرداری سریال «سووشون» از هشتم تیر ماه و به مدت یک هفته به روی گردشگران داخلی و خارجی بسته شد.

مجوزی که دیر صادر شد

اما یکی دیگر از نکات این پروژه دریافت مجوز طرح «سووشون» نرگس آبیار از ساترا بود. طبق خبری که ساترا در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ منتشر کرد، طرح سریال «سووشون» به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت. این موافقت زمانی اتفاق افتاد که بخش قابل توجهی از این پروژه تصویربرداری شده بود و در تاریخ ۲۸ مرداد ماه نیز اولین تصویر از این سریال منتشر شد. (اینجا ببینید)

مدتی پیش و در تاریخ ۱۶ مهرماه بود که صبا خبری را طبق اطلاعات سایت سازمان سینمایی منتشر کرد (اینجا بخوانید) مبنی براینکه نرگس آبیار که مدتی در حال تصویربرداری سریال «سووشون» بود، پروانه ساخت سینمایی این اثر را دریافت کرد که احتمال می رود از دل سریال یک فیلم سینمایی نیز تولید شود. این اتفاق که از دل یک پروژه یک فیلم سینمایی و سریال بیرون آید، کاری است که قبل تر پروژه هایی مانند «مست عشق» و «موقعیت مهدی» آن را تجربه کردند.

در نهایت در تازه ترین خبری که پیرامون این سریال منتشر شد، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اعلام کرد که این سریال از تولیدات این انجمن است.

حمایت انجمن سینمای انقلاب؛ آری یا نه؟

سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در جلسه هم‌اندیشی که در ۱۳ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد با اشاره به تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار با تم ضد انگلیسی را در دست تولید داریم. (اینجا بخوانید)

اما ۱۴ آبان ماه روابط عمومی این سریال در اطلاعیه ای اعلام کرد که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در تولید و سرمایه‌گذاری پروژه «سووشون» هیچ نقشی نداشته و خبرهای منتشرشده در این مورد کاملا کذب و پروژه «سووشون» به‌طور کامل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست تولید است. (متن کامل این اطلاعیه را اینجا بخوانید)

سید محمد حسینی نیز در گفتگویی که ۱۴ آبان ماه با خبرگزاری مهر داشت، توضیح داد که مشارکتی در تأمین هزینه «سووشون» نداشته‌ و حمایت انجام شده لجستیکی بوده است. حسینی در این مصاحبه بیان کرد: بنیاد فرهنگی روایت براساس وظیفه ذاتی خود، از همه آثار فاخر و ملی در حوزه سینمایی و سریال به‌صورت مستمر حمایت می‌کند. کمااینکه بخش‌هایی از سریال‌های بزرگ و فاخری همچون سریال حضرت موسی (ع) و حضرت سلمان (ع) در شهرک دفاع مقدس و با حمایت لجستیکی ما در حال تولید است. طبیعتا در همین راستا، حمایت لجستیکی از اثر فاخر «سووشون» هم در قالب تأمین تجهیزات و بخش‌هایی از لوکیشن که در شهرک دفاع مقدس انجام می‌شود، داشته‌ایم. این اثر به تهیه‌کنندگی بخش خصوصی در حال تولید است و بنیاد فرهنگی روایت در هزینه مالی آن هیچ مشارکتی نداشته است و صرفا از این پروژه حمایت لجستیکی داشته‌ایم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است