چالش‌های گریم سینمایش «۴۱۰»/ چهره شخصیت‌ها را روحانی طراحی کردیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۹
طراح گریم اثر با صبا مطرح کرد؛

چالش‌های گریم سینمایش «۴۱۰»/ چهره شخصیت‌ها را روحانی طراحی کردیم

طراح گریم سینمایش «۴۱۰» به کارگردانی کوروش زارعی درباره اجرا و پیاده‌سازی چهره پردازی شخصیت های جنگ دفاع مقدس گفت.

علی اعرابی طراح گریم در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره اجرای گریم در سینمایش «۴۱۰» به کارگردانی کوروش زارعی و تهیه کنندگی علی کوهفر که در این روزها در برج میلاد تهران اجرا می رود، گفت: شخصیت های این سینمایش در دنیای واقعی حضور داشتند و ما با استفاده از عکس شخصیت های اصلی و انتخاب بازیگرانی که چهره هایی نزدیک به آن شخصیت ها داشتند جلو رفتیم و خروجی کار همین شد که شما می بینید. همچنین با استفاده از عکس ها و تصاویر شهدا، ابعاد صورت بازیگران را دست‌کاری کردیم و گریم را بیشتر به سمت  روحانی بودن چهره بردیم تا به زیباتر شدن چهره هم کمک کند.

او ادامه داد: باید گریم ها به گونه ای می بود که اسطوره بودن این افراد در چهره شان مشخص شود تا ارتباط بهتری میان مخاطبان با اجرا و بازیگر شکل گیرد.

اعرابی درباره روحانی بودن چهره افراد تصریح کرد: منظور از ذهنیت روحانی از نظر لباس اشخاص نیست بلکه از لحاظ روانی، بخش بخش اعضای صورت است که این حس را تداعی می کند. باید چهره این افراد در دید اول تصور مخاطب را به سمت منفی نبرد و بلکه بتواند حدس بزند که این شخصیت مثبت است، ما در اصطلاح می گوییم این شخصیت روحانی شده است.

این گریمور درباره چالش های اجرای چهره پردازی در سینمایش «۴۱۰» اظهار کرد: مسایل زیادی داشتیم، مثلا در یکی از شب های اجرا بازیگر نقش شهید امینی در استخر پایش سر خورد و با شدت زیر آب رفت و به گونه ای دست و پا زد که موی مصنوعی که روی سرش نصب شده بود، جدا شد. در چنین شرایطی باید از متریال هایی استفاده می کردیم که با رفتن بازیگران در آب از بین نرود. در کارهای تصویری پلان به پلان گریم ها روتوش می شود اما در تئاتر فاصله ای بین تماشاچی و بازیگر وجود دارد که خطای دید را هم به این ماجرا اضافه می کند برای همین سعی کردیم از کمترین گریمی که می شود برای بازیگرانی که دائم در آب هستند، استفاده کنیم.

او افزود: حتی به دلیل نداشتن وقت کافی برای گریم شخصیت اصلی، حاج قاسم سلیمانی که نقش او را ابوالفضل همراه ایفا می کرد، بخش های کوچکی را کار کردیم و بین صحنه ها رفته رفته اجرای گریم را دقیق تر کردیم تا از سن ۳۰ سالگی به زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی برسیم. همچنین درباره دیگر نقش ها، حتی چند نفر را گریم نکردیم زیرا که خیلی در آب بودند.

اعرابی درباره استفاده از محصولات مرغوب و تاثیرگذاری آن در باورپذیری گفت: اگر در طراحی گریم این سینمایش از محصولات حرفه ای گریم استفاده نمی شد قطعا به چالش های جدی تری می رسیدیم. آفتاب سوختگی اگر با استفاده از پالت۱۲ رنگ سوپرا اجرا نمی شد قطعا کار ما به مشکل می خورد.

او در پایان عنوان کرد: اگر کارتان را دوست داشته باشید، سختی برای شما وجود ندارد. هنگامی که به کلاس های جلال الدین معیری برای طراحی گریم رفته بودم به ما گفتند اگر حس می کنید پوست کرگدن دارید و یا کفش آهنی می توانید تهیه کنید سر کلاس گریم بنشینید. در این کار هیچ چیزی نشد، ندارد. نمی شود گفت طراحی گریم در سینمایش سخت بود زیرا که بیشتر لذت بخش بود. با اینکه کارهای تاریخی پرحجم یا در خارج از کشور کار کردم اما سینمایش «۴۱۰» و اجرایی که می کنیم، انرژی خاصی دارد.

سینمایش «۴۱۰» با همت حوزه هنری و موسسه مهنا بر صحنه برج میلاد تهران رفت.

عکس ها از محسن سیدی است.

بیشتر بخوانید

درصد خطر «۴۱۰» را تا حد امکان کاهش دادیم/ هر انفجار را ۵۰ بار امتحان می‌کنم

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000