«زیرزمین کوستوریتسا» در بوته نقد سیاسی

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، کتاب «زیرزمین کوستوریتسا» با گردآوری و ترجمه روبرت صافاریان در نشر مرکز به چاپ رسید.

این کتاب شامل مقالاتی درباره نقد سیاسی فیلم «زیر زمین» به کارگردانی امیر کوستوریتسا است که سال 1995 ساخته شده است. در این کتاب مقالاتی از آلن فینکل کراوت، اسلاوی ژیژک، دینا یوردانووا و… به چاپ رسیده است.

در توضیح این کتاب آمده است: «زیرزمین را برای اولین بار که دیدیم، همه شیفته‌اش شدیم و کسی به معناهای سیاسی و ایدئولوژیک فیلم فکر نکرد. پرداخت سینمایی فوق‌العاده‌ فیلم، بازی پرشورِ بازیگرانش و مهم‌تر از همه ترکیب غریب موسیقی و قصه در آن مسحورکننده بود ــ و هنوز هست. پرداخت کارتون‌وار حوادثِ فی‌الواقع تلخ، یادآور فلینی است و به هم ‌آمیختگی گاه‌گاهی رویدادهای فراواقع با واقع‌گرایی، رئالیسم جادویی را به ذهن می‌آورد.

فیلم در نخستین سکانس خود که آمیزه‌ای است از موسیقی پرشور سازهای بادی و سرمستی فاسد بعد از یک چپاول موفق و سپس بمباران و جنگ، میخ خود را می‌کوبد و تا پایان بدون این‌که نفس کم بیاورد، سه ساعت می‌تازد.

چرا به ذهن ما آدم‌های «معصوم» سینمادوست و انسان‌دوست خطور نمی‌کرد که سازنده‌ فیلم به نژادپرستی و دفاع از کشتارهای جمعی متهم شود؟»

وبرت صافاریان مستندساز و روزنامه‌نگار حوزه‌ سینما است. او چندین فیلم‌ مستند ساخته و نگارش و ترجمه‌ نقدها و مقاله‌هایی درباره‌ سینما و سینمای مستند در نشریات سینمایی کشور را در کارنامه دارد. صافاریان به مدت هشت سال سردبیری مجله‌ دوزبانه‌ ارمنی-فارسی «هویس» (امید) را برعهده داشته، گزیده‌ای از اشعار آزاد ماتیان شاعر ایرانی-ارمنی را از زبان ارمنی به فارسی برگردانده است.

کتاب «زیرزمین کوستوریتسا» در 296 صفحه با قیمت 135 هزار تومان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/