فراخوان دوسالانه سرامیک در حال تدوین است/ فعالیت هنری نباید تعطیل شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۶
عضو شورای سیاست‌گذاری دوسالانه سرامیک در گفتگو با صبا:

فراخوان دوسالانه سرامیک در حال تدوین است/ فعالیت هنری نباید تعطیل شود

کوروش آریش عضو شورای سیاست‌گذاری دوسالانه ملی سرامیک درباره برگزاری این دوره از رویداد براساس شرایط سیاسی و اجتماعی کشور توضیح داد.

کوروش آریش عضو شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا عنوان کرد: بینال در مرحله تدوین فراخوان قرار دارد و کارهای اولیه این رویداد هنری انجام شده است.

این هنرمند با بیان اینکه در دوسالانه این دوره موضوع خاصی پیشنهاد شده است، اظهار کرد: درونمایه و تم دوسالانه هنگامی که فراخوان به صورت عمومی منتشر شود، اعلام می‌شود و براساس آن هنرمندان می توانند با رویکردهای مختلفی مانند مدرنیته، معاصر و… آثار خود را ارائه کنند. برای اینکه آثار از یکدستی خاصی برخوردار باشند و پراکنده‌‌گویی نشود، یک موضوع و تم خاص پیشنهاد کردیم اما این موضوع الزام‌آور نیست که هنرمندان حتما از آن تبعیت کنند.

او درباره اینکه جامعه ما باتوجه به شرایط اخیر برای برگزاری یک رویداد هنری آمادگی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: نمی‌توان به صورت قطعی به این مساله پاسخ داد زیرا در این میان افراد موافق و مخالفی وجود دارند. این دوگانگی اکنون درباره تمام رویدادهای هنری و حتی فعالیت مجدد گالری‌ها نیز وجود دارد. نظر شخصی من این است که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در هیچ شرایطی تعطیل شوند زیرا به نوعی یک حرکت اجتماعی هستند و می توانند مسائل را به صورت پویاتر بازنمایی کنند.

این هنرمند در پاسخ به اینکه به طور مشخص بینال سرامیک در این شرایط می‌تواند بازنمایی مسائل اجتماعی باشد؟ خاطرنشان کرد: این رویکرد بستگی دارد به اینکه هنرمندان از چه منظری به مسائل نگاه می‌کنند. من اکنون نمی‌توانم این موضوع را درباره بینال سرامیک پیش‌بینی کنم زیرا این دغدغه هنرمند است که در اثر هنری خود بروز پیدا می‌کند. از طرفی این مساله نیز مطرح است که مسائل اجتماعی باید در اثر هنری بازنمایی شوند یا هنر صرفا یک چیز درونی و شخصی است؟ در این زمینه هم نظریاتی مختلفی وجود دارد که هنر باید بازتاب اجتماعی داشته باشد و برخی معتقدند که هنر را باید صرفا هنر درنظر گرفت.

کوروش آریش در پایان درباره اعمال ممیزی بر آثار هنرمندان تصریح کرد: بحث ممیزی همیشه وجود داشته است و در هر جامعه‌ای براساس قوانین آن کشور خط قرمزها و ممیزی‌هایی وجود دارد و این مساله قابل کتمان نیست. در رویدادی مانند بینال که با نظارت دولتی برگزار می‌شود نیز مسلما چنین حساسیت‌هایی وجود خواهد داشت اما تجربیات من از گذشته نشان می‌دهد که برخلاف افکار عمومی این ممیزی‌ها خیلی سفت و سخت نیست و هنرمندان تنها باید یک‌سری اصول کلی اخلاقی و شرعی و هنجارشکنی‌های فرهنگی را رعایت کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است