دهه هشتادی‌ها از شنیده‌نشدن رنج می‌برند/ مشکلات نوجوانان «بین خودمون باشه»!

لیدا عرفانیان تهیه کننده و سردبیر برنامه های رادیویی‌ در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره شکل گیری برنامه «بین خودمون باشه» که این روزها از رادیو جوان پخش می شود، عنوان کرد: این روزها که جنگ نرم کودکان و نوجوانان را نشانه گرفته توجه ویژه به این قشر از جامعه بسیار ضروری است و به همین دلیل ما در آستانه یک راه نو برای نوجوانان هستیم؛ تاسیس کانالی مختص نوجوان و جایی در رسانه برای نوجوانانی که کودکان دیروز و جوانان فردا هستند.

وی با اشاره به اینکه ناتوانی در ارتباط موثر موجب فاصله فردی عمیقی می‌شود، گفت: این مساله در جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی، نمود دارد. پیامد فروپاشی ارتباط در اغلب موارد تنهایی، مشکلات خانوادگی، فقدان صلاحیت و نارضایتی شغلی، فشار روانی، بیماری جسمی و حتی مرگ خواهد بود. علاوه بر ناامیدی شخصی و اندوه ناشی از آن، شکاف بین فردی نیز یکی از مسائل عمده اجتماعی جامعه غمگین کنونی ما به شمار می‌رود.

این تهیه کننده درباره تاثیرات رادیو و تلویزیون در ابعاد فردی، تصریح کرد: فرهنگ همواره به وسیله رادیو، تلویزیون و منابع دیگر بر نحوه برقراری ارتباط انسان تاثیرگذار بوده است. هنجارهای فرهنگی و جامعه‌ای، اغلب آموزش‌هایی را که کودکان دریافت کرده‌اند، مورد تقویت قرار می‌دهد. برخی از این هنجارها، نسبت به چند دهه قبل از استحکام کمتری برخوردارند اما بسیاری دیگر، هنوز هم دارای استحکام و پایداری بسیاری هستند. باید قبول کرد که تغییر غیر قابل اجتناب است. با توجه به تغییراتی که پیوسته در درون ما و افراد دیگری که با آنان رابطه داریم و در جهان فیزیکی و فرهنگ ما روی می‌دهد، ثابت ماندن غیر ممکن است و لاجرم باید مهارت‌هایی را بیاموزیم که امکان وقوع و تسریع تغییرات مطلوب در جهت برقراری ارتباط بین فردی و گفت‌وگوی اصولی را فراهم کند.

‎عرفانیان درباره مباحث برنامه گفت: در برنامه «بین خودمون باشه»، یک مربی نوجوان در کنار کارشناس ناظر که روانشناس کودک و نوجوان است با نوجوانان دختر و پسر درباره موضوعاتی که چالش جدی نوجوانان عصر حاضر است، گفتگو می‌کنند. البته حرف های هم را خوب می شنوند و از طریق آموزش غیر مستقیم و استفاده موثر از گروه همسالان تلنگرهایی در نحوه تفکر، ریشه یابی مسائل و حل مشکلات به ذهن نوجوان وارد کنیم و به نوعی ذهنشان را به فهمیدن، تفکر کردن و کاوش عادت می دهیم. همچنین کسب مهارت های تفکر و تحلیل، چرایی و حل مسئله، منطق، حکمت و تجربه اندوزی، شنیدن، گفتگو کردن در نوجوانان از دیگر اهداف این برنامه است.

‎وی یادآور شد: «بین خودمون باشه» برنامه ای تاک شو است و گفتگو حول تجربه زیسته نوجوانان صورت می گیرد و به کمک مربی درباره این موضوعات صحبت می کنند و با راهنمایی روانشناس هر کس نتیجه گیری منحصر به فرد خود را خواهد داشت.

لیدا عرفانیان در پایان درباره دغدغه اش از بر عهده گرفتن مسئولیت در این برنامه رادیویی، اظهار کرد: قبل از برنامه ساز بودن، من یک مادر هستم، مادر سه نوجوان یک دختر و دو پسر. دغدغه های نوجوانان، چالش روزمره زندگی خانوادگی ماست و شکایت دهه هشتادی ها از اینکه شنیده نمی شوند، فهمیده نمی شوند، به حرف ها و نظراتشان توجهی نمی‌شود و…، باعث شد در رادیو جوان پا پیش بگذارم و در یک گفتگوی صرف که مختص خود نوجوانان است، تلاش کنم مخاطب صرفا شنونده باشد، بی قضاوت، بی پیش داوری در نهایت برای جمع بندی ذهنی شرکت کنندگان و مخاطب، از یک روانشناس کودک و نوجوان بهره گرفتیم، البته شبکه رادیویی جوان همیشه دغدغه قشر جوان جامعه رو داشته و برای رفع معضلات و مشکلاتشون کوشا بوده است، این بار هم به شعار شنیده می شوید، متعهد می ماند.

برنامه «بین خودمون باشه» به تهیه کننده و سردبیری لیدا عرفانیان هر پنجشنبه، ساعت ۱۲:۳۰‌ به مدت ۴۵ دقیقه از امواج شبکه رادیویی جوان پخش می شود.

انتهای پیام/