هفته کتاب را به یک رویداد عمومی تبدیل می‌کنیم/ انتشار ۱۱۶ میلیون کتاب طی یک سال | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۶
در نشست خبری مطرح شد؛

هفته کتاب را به یک رویداد عمومی تبدیل می‌کنیم/ انتشار ۱۱۶ میلیون کتاب طی یک سال

نشست رسانه‌ای سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز برگزار شد.

گزارش خبرنگار ادبیات صبا، نشست رسانه‌ای سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

علی رمضانی در ابتدای این نشست عنوان کرد: از هفته کتاب سال گذشته تاکنون ۱۱۶ میلیون کتاب چاپ شده است و خداراشاکریم که ناشران ما پس از طی دوران کرونا به فعالیت‌های خود بازگشته‌اند و امیدواریم با کمک خداوند مشکلات این حوزه برطرف شود و صنعت نشر کشور از نظر حجم تولید، حجم اثرگذاری و حجم فعالان در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

او ادامه داد: تلاش شد در کنار رویدادی که در نیمه اول سال به عنوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داریم، هفته کتاب هم عمومی و مردمی شود یعنی دغدغه تمام مردم، مسئولان و رسانه‌ها در یک هفته به سمت کتاب و کتابخوانی معطوف شود، به همین دلیل شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» انتخاب شد و همچنین پوستری که درنظر گرفته شد از تمام اقشار کتابخوان جامعه در آن دیده می‌شود.

دبیر هفته کتاب اظهار کرد: امسال در همگرایی فوق العاده بین وزارت ارشاد با مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مجموعه آموزش و پرورش به عنوان چهار دستگاه مرتبط با مردم مقرر شد تا بتوانیم اتفاقاتی را در فضای عمومی شهرها رقم بزنیم. در مساله عمومی‌سازی هفته کتاب برای مردم همچنین تصمیم بر آن شد که طرح اکران شهری کتاب‌های نویسندگان و به شهر آوردن کتاب از دوره‌های گذشته ادامه داشته باشند که اجرای این طرح از ۲ روز گذشته در شهر تهران آغاز شده است و در شهرستان‌های مختلف نیز اجرا خواهد شد.

او افزود: ما تصمیم گرفتیم با مردم با جمله «کتاب بخوانید، کتاب خوب است» حرف نزنیم بلکه در دستگاه‌های مختلف تلاش کنیم با شناسایی نیازهای مخاطبان عمومی معرفی کتاب را در دستور کار قرار دهیم. همچنین قرار بر این شد که از کارهای کلیشه‌ای دوری کنیم و در تعامل با رسانه‌ها سوالات جدیدی وارد فضای کتابخوانی کنیم. از طرفی تصمیم گرفتیم‌ تصویر مخدودشی را که از صنعت نشر کشور و میزان کتابخوانی ایرانیان وجود دارد، اصلاح کنیم. مجموعا ۶۰ نهاد دولتی و غیردولتی ۱۰۰ مرکز تصمیم‌گیری و اجرا را تشکیل دادند.

دیدار ناشران با وزیر ارشاد

رمضانی برنامه‌های هفته کتاب را تشریح کرد: شنبه ۲۱ آبان ماه برنامه‌های هفته کتاب در حرم امام خمینی رسما آغاز می‌شوند. اتفاق دیگر برگزاری یازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در شهر قم است که پنجشنبه ۱۹ آبان ماه افتتاح و تا ۲۷ آبان ماه ادامه خواهد داشت. در جشنواره کتاب و رسانه نزدیک به هزار اثر ارسال شده است و اختتامیه «رویداد ایده‌پردازی» که بخش جدید جشنواره امسال است در هفته کتاب برگزار می‌شود. ۲۴ آبان ماه مانند هرسال مراسم تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مجموعه‌های مختلفی را که درگیر خدمات کتاب هستند، خواهیم داشت. اتفاق دیگر که درحال برنامه‌ریزی است، دیدار ناشران کشور با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان مربوطه است.

او درباره آغاز به کار رسمی سامانه خرید از کتابفروشی بیان کرد: پس از گذراندن دوره آزمایشی سامانه خرید از کتابفروشی، این سامانه از پنجشنبه کار رسمی خود را آغاز خواهد کرد. تعداد خوبی از کتابفروشان تاکنون در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و این مساله به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد. مساله اساسی کتابفروشان اکنون این است که نمی‌توانند ویترین خود را در معرض دید مردم در نقاط مختلف قرار دهند و با این سامانه بخشی از مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود و همچنین مخاطبان سهولت بیشتری در دسترسی به کتاب خواهند داشت. این سامانه پس از راه اندازی به صورت دائمی فعالیت خواهد کرد و امکان ثبت سفارش ۲۴ ساعته وجود خواهد داشت.

سامانه خرید از کتابفروشی جایگزین طرح‌های فصلی

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: تولیدات تلویزیونی مختلفی آماده شده است که از شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد به طور مثال پخش دور جدید پویانمایی «آقا و خانم کتابدار» به همت نهاد کتابخانه های عمومی آغاز خواهد شد. کانون نیز با کمک تریلی‌های سیار خود در نقاط کم‌برخوردار برنامه خواهد داشت و ۶ تله تئاتر در سایت کانون به صورت رایگان اکران می‌شود.

او در ادامه این‌ نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره جایگزینی سامانه خرید از کتابفروشی به جای طرح‌های فصلی اظهار کرد: طرح‌های فصلی خرید کتاب همواره از سوی رسانه‌ها مورد انتقاد قرار داشتند که گاهی یارانه‌ها صرف خرید کتاب نمی‌شوند اما با این سامانه مردم در تمام فصول و به صورت ۲۴ ساعته می توانند کتاب خریداری کنند.

رمضانی بیان کرد: هر کتابفروشی که آمادگی داشته باشد به صورت برخط می‌تواند به سامانه متصل شود و اطلاعاتش به صورت خودکار به‌روز می‌شوند. حالت دستی که ناشران خودشان باید اطلاعات را به‌روزرسانی کنند برای حالت دوم است که نمی‌توانند به سامانه متصل شوند.

در پایان این نشست خبری از پوستر سی‌امین هفته کتاب با حضور مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه رونمایی شد.

پوستر هفته کتاب

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/299/513/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/683/755/500
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500