اجرای چهار طرح پژوهشی در گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۵
مدیر گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان خبر داد:

اجرای چهار طرح پژوهشی در گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان

چهار طرح پژوهشی با مشارکت اعضای هیات‌علمی و پژوهشگران گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دست تدوین و اجرا است.
به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد حسن‌دوست مدیر گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی گفت: اعضای هیات‌علمی و پژوهشگران گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی چهار طرح پژوهشی را در زمینۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در دست تدوین و اجرا دارند.
مدیرگروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان افزود: حروف‌نگاری نزدیک به ششصد صفحه از طرح «فرهنگ مشترک زبان‌های ایرانی» پایان یافته و صد صفحۀ نخست طرح به مرحلۀ ویرایش نهایی رسیده و ویرایش اولیۀ صد صفحۀ دیگر آن نیز آغاز شده‌ است. در حال حاضر همکاران گروه در حال استخراج داده‌ها برای تکمیل مداخل دیگر این طرح‌اند. پیش‌بینی می‌شود داده‌های طرح یادشده در هفتصد صفحه گردآوری شود.
عضو هیات‌علمی فرهنگستان گفت: بازبینی و ویرایش کتاب «گویش اردستانی» نیز که رساله کارشناسی ارشد زنده‌یاد خانم سحر برنده است، پایان یافته است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد.
حسن‌دوست ادامه داد: خانم دکتر مینا سلیمی طرح «حروف‌نویسی، ترجمه و تصحیح متون پازند آنتیا» را در دست اجرا دارد و خانم عفّت امانی نیز در حال تدوین طرح «گردآوری و توصیف گویش‌های گیلان: بخش دیلمان» است.
مدیرگروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی با اشاره به ویرایش و آماده‌سازی مقالات شماره چهاردهم مجله «زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» گفت: دو طرح «گنجینۀ گویش‌های ایرانی: استان خوزستان ۱ (شهرستان بهبهان)»، تألیف آقای سعادت فرهیخته و «فرهنگ لغات و اصطلاحات ایل باصری»، تألیف آقای فریدون کاظمی با همکاری خانم عفّت امانی که بازبینی و ویرایش آنها در ۶ ماه نخست سال جاری پایان یافته است، پس از ارسال به ادارۀ نشر آثار و تأیید محتوای علمی آنها در شورای نشر فرهنگستان، در نیمۀ دوم سال ۱۴۰۱ چاپ و انتشار خواهند یافت.
عضو هیات‌علمی گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان خاطرنشان کرد: طرح «گنجینۀ مصادر تاتی، تالشی و گیلکی» که تألیف آقای دکتر جهاندوست سبزعلی‌پور و اینجانب است، برای داوری به ادارۀ نشر آثار فرهنگستان ارسال شده است.
گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی با هدف دستیابی به شناختی بهتر از ویژگی‌های آوایی، صرفی، نحوی و واژگانی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی (ایرانی باستان، ایرانی میانه و ایرانی نو) با بررسی آثار برجای‌مانده یا بهره‌گیری از پژوهش‌های میدانی؛ دستیابی به شناختی بهتر از تحولات تاریخی و جغرافیایی زبان فارسی و دیگر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، شناسایی و ثبت اطلاعات زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در معرض نابودی و تهیۀ فرهنگ‌های تخصصی در زمینۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی با حضور گروهی از متخصصان این حوزه‌ها در حال فعالیت علمی و پژوهشی است.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000