روایت زن ایرانی محور اصلی جشنواره‌ عمار/ باید هالیوود شیعی راه بیندازیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۲
در نشست خبری جشنواره فیلم عمار مطرح شد؛

روایت زن ایرانی محور اصلی جشنواره‌ عمار/ باید هالیوود شیعی راه بیندازیم

اولین نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم عمار امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه در محل شهادتگاه شهید آرمان علی وردی برگزار شد.

به گزارش صبا، اولین نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور اصحاب رسانه و مسئولان این جشنواره سعید خورشیدی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، سهیل اسعد دبیر جشنواره و حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره و پدر شهید آرمان علی وردی امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱ درمحل  یادمان شهید گمنام موسسه فرهنگی، ورزشی پاس و محل شهادتگاه شهید آرمان علی وردی برگزار شد.

عزت الله علی وردی پدر شهید آرمان علی وردی در ابتدای نشست درباره خصوصیات اخلاقی این شهید گفت: آرمان پسری مهربان و بسیار دوست داشتنی بود. هر خصوصیت خوبی که سایر شهدا داشتند در شخصیت و رفتار او وجود داشت در واقع ایشان مصداق سخنان سردار شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی بود که تاکسی شهید نبود شهید نمی شود. پسرم کودکی تا دوره نوجوانی آنقدر آرام بودند که من و مادرش هیچ گونه پرخاشگری و بی احترامی از او ندیدیم. رفتار او با مردم نیز مانند خانواده اش بود گویی مردم جزیی از خانواده‌اش هستند. آرمان یک فرد دینی، متدین، مذهبی و انقلابی و در یک کلمه خلاصه کنم آرمان امام حسینی بود. در بسیاری از مراسم مذهبی که با پسرم آرمان شرکت می کردم بارها دیدم که او هنگام شنیدن نام اربابش امام حسین (ع) و سایر ائمه اطهار علیهم السلام دچار دگرگونی خاصی میشد و از خود بیخود شده و  عاشقانه سینه می زد و عزاداری میکرد.

پدر شهید به خاطره ای از پسر شهیدش در کربلای معلی اشاره کرد و افزود: یادم می آید هنگامی که آرمان ۱۶ ساله بود برای زیارت همراه با کاروانی به کربلای معلی رفته بودیم که در میانه راه، متوجه مفقود شدن پسر بچه ای چند سال کوچکتر از آرمان در کاروان زیارتی می شود  که برای پیدا کردنش داوطلب می شود اما پس از گشتن بسیار آرمان هم نتوانست پسر بچه را پیدا کند و خودش هم ناپدید شد. چند روز ما هم نگران حال آرمان بودیم که متوجه شدیم ایشان از فرصت استفاده کرده و خودش را به حرم حضرت اباعبدالله(ع) و حضرت اباالفضل العباس(ع) رسانده است از او پرسیدم پسرم چه شد که زودتر از کاروان به کربلا رسیدی در جواب پاسخ داد من که گمشده را پیدا نکردم از فرصت استفاده کردم و چون بیتاب شدم به دیدن ارباب بی کفنم رهسپار کربلا شدم.

وی درباره دیگر خصوصیات آرمان نیز توضیح داد: آرمان همانند سایر جوانان انقلابی یک جوان جهادی بود و برای کمک به مردم و همنوعانش پا به میدان عمل می گذاشت در دوران همه گیری کرونا هم آرمان تمام تلاش خودش را برای کمک به همه مردم کرد و در همه عرصه ها بخصوص در موضوعاتی ههمچون سیل و زلزله نیز داوطلبانه و جهادی شبانه روز کار می کرد تا قدری از غم و اندوه مردم مناطق زلزله زده و سیل زده کاسته و مرهمی بر دردهای دل عزیزان داغدیده باشد. آرمان همیشه از ما پدرو مادرش در خواستمی کرد برای شهید شدنش دعاکنیم تا اینکه در اغتشاشات اخیر به ما اطلاع دادن آرمان سخت مجروح شده است خودمان را به بیمارستان رساندیم و متوجه شدیم گروه های امدادی و اورژانس نیز تمام تلاش خود را برای احیای آرمان کردند اما گویا تقدیر چیز دیگری برایش رقم زده بود و آرمان به آرزوی دیرینه خود رسید.

حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار نیز خاطرنشان کرد: سیزدهمین دوره این جشنواره، در پنج بخش «رقابت اصلی»، «جوایز مردمی»، «فیلم ما»، «اکران مردمی» و «قصه ما» برگزار می‌شود.در بخش «رقابت اصلی» جشنواره آثار دریافتی با قالب‌های داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی، فیلم ما و فیلم‌نامه و در موضوعات «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی» «حافظه ملی»،«جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم»، «ملت قهرمان»، «نهضت جهانی مستضعفین» و «فتنه۸۸» با هم به رقابت می‌پردازند.

او در ادامه گفت: علاقمندان و هنرمندان تا ۳۰ آبان‌ماه فرصت دارند نسبت به ثبت‌ اثر خود در پایگاه جشنواره به نشانی  Fanoos.AmmarFilm.ir و تحویل آن به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.

سهیل اسعد دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در ادامه این نشست، کلامش را با ذکر نام و یاد مرحوم حاج نادر طالب زاده دبیر سابق جشنواره عمار و قدردانی از زحمات و تلاش های ایشان آغاز کرد و گفت: ما به عنوان فرزندان مرحوم حاج نادر طالب زاده، مسیر ایشان را ادامه خواهیم داد. برخی دوستان به من می گویند شما در جایگاه حاج نادر طالب زاده قرار گرفته اید در پاسخ باید بگویم ما وارثان حاج نادر طالب زاده هستیم، جایگاه ایشان همچنان محفوظ است چون ایشان در شخصیت، سوابق و علم و تجارب زندگی اش با همه ما تفاوت دارند و ما فقط از روی احساس مسئولیت مسیر ایشان را ادامه خواهیم داد و گرنه روح جشنواره و اندیشه حاج نادر طالب زاده بر همه ما به عنوان وارثان و فرزندانش حاکمیت دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم مردمی عمار دارای ویژگی های خاصی است که ما را برای خدمت به این عرصه کشانده است، تصریح کرد: یک اصلی در روح این جشنواره حاکم است که این پدیده را از سایر پدیده های موجود در عرصه هنر متمایز می کند و آن  اصل پیوند هنر ، اندیشه و رسانه است. اینکه رسانه و هنر بتوانند عمق فکری هم داشته باشند کمتر اتفاق می افتد.به قول یکی از مسئولان سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی که می گفت متفکرین هنری ندارند و هنرمندان خیلی فکر ندارند.به این معنا که آنقدر متفکر مشغول کار فکری می شود که به مسائل مربوط به جذابیت و زیبایی شناسی نمیرسد. وآنقدر هنرمند، مشغول مسائل مربوط به زیبایی شناسی می شود که دیگر وقتی برای تفکر کردن برایش باقی نمی ماند. اینکه یک اتفاقی بیفتد که هم اندیشه و هم رسانه و هنر در کنار هم بتوانند به یک نتیجه مشترک برسند یک اتفاق بسیار مبارکی است که بنده را به این دلیل به این جشنواره کشانده است.انسان احساس می کند که در جشنواره فیلم عمار متفکر، شخصیت رسانه و هنرمندان می توانند از تماشای آثار عرضه شده در این جشنواره لذت ببرند.

وی با اشاره به سوابق هنری خود در ادامه این نشست اذعان کرد: سوابق هنری من به دوران زندگی ام در  شهر بوینس آیرس آرژانتین برمی گردد که ابتدا بازیگر تئاتر بودم و برای من هنر  یک اصل اساسی بود که بتوانم در هر زمینه ای فعالیت کنم و پس از هنر به سمت حوزه علمیه آمده و در حوزه علمیه جامعه المصطفی العالمیه شهر قم به عنوان طلبه مشغول کسب علوم دینی شدم. در سیر این مسیر برایم مهم بود که در کنار هنر، اندیشه دینی نیز کسب کنم.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم عمار ادامه داد: مسئله ای که به عنوان یک دغدغه جدی برای پا گذاشتن به عرصه خدمت گذاری در جشنواره مردمی عمار برایم مهم بود بعد بین المللی جشنواره است که به عنوان یک ویژگی من را به این سو کشاند. به نظر من نباید فضای هنری و رسانه ای انقلاب اسلامی بعد از ۴۴ سال تنها در داخل کشور محصور شود و یک نیاز اصلی است که این دغدغه ها وایده ها، طرز تفکر و سبک زندگی و فرهنگ درعرصه های بین المللی به صورت جدی به عنوان الگو و مدل مطرح شود زیرا  بشریت به یک چنین الگوهایی نیازمند است. دراین نشست که دور هم گرد آمده ایم خانواده شهدا نیز حضوردارند و همه میدانیم که مردم جهان از  فرهنگ جهاد و حرکت بی توقف ایثار و ازخودگذشتگی و عناصر ارزشمند زیبای اینچنینی محروم هستند.ما موظف هستیم ارزش ها و آرمان های شهدا را بین المللی کنیم.

این وظیفه هر انقلابی، هنرمند و هر شخصیت رسانه ای و  متفکر است.

ایشان خاطرنشان کرد: موضوع جالب دیگری که برایم مهم است مسئله اماکن اکران فیلم های جشنواره عمار است اینکه سینما از یک مکان محدود سالن سینما  به فضاهای مختلف و وسیعی در عرصه های داخلی و  بین المللی منتقل شود.و این اتفاق بسیار خوب و مبارکی است و این نظریه را بنده همیشه به عنوان یک طلبه و مبلغ دین داشته ام که چرا ما باید تبلیغ را به منبرو مسجد محدود کنیم. تبلیغ کردن حق همگان است لذا من روش تبلیغ خود را تغییر داده و  در کافی شاپ و رستوران ها، هتل ها مغازه ها منازل و تقریبا همه نقاط اجتماعی به کار تبلیغی خود ادامه می دهم و به جرات می توانم بگویم یکی از موفقیت های امثالی مانند بنده تبلیغ بین المللی در تمام فضای های موجود بود که ما خود را محدود به تبلیغ نکردیم. سینما یک رسالت خطیری در این عرصه دارد و نباید به یک مکان و زمان و مخاطب خاصی محدود شود.

سهیل اسعد مردمی بودن جشنواره فیلم عمار را یکی دیگر از ویژگی های خاص آن  دانست و متذکر شد: وقتی شما یک ملتی را درگیر مسائل هنری و اندیشه ای و رسانه ای می کنید، قدرت توزیع بالا می رود.یکی از اشکالاتی که بنده در فضاهای مختلف از جمله حوزه علمیه و صداو سیما  عرض کرده ام این است که گویی ما در عرصه تولید خلق شده ایم و تمام مسئولیت و تکلیف سازمان ها وساختار فرهنگی و ساختار تبلیغاتی و ارگان ها در فضای تبلیغ اسلام تنها به تولید ختم شده است. مصداقی تر بگویم برای تالیف کتاب صدها هزار نفر فقط می نویسند وبرای چاپ کتاب صدها موسسه فرهنگی و انتشارات فعالیت می کنند اما برای توزیع برنامه خاصی نداریم.نتیجه آن می شود که تولیدات در انبارها بلا استفاده خاک می خورد بنابراین در این زمینه نیز استراتژی توزیع مناسبی نداریم اما ویژگی خاص دیگری که در جشنواره فیلم انبار وجود دارد استراتژی داشتن در باب توزیع و اکران فیلم هاست که در اقصی نقاط ایران با مدیریت و برنامه ریزی منسجم فیلم های مردم بسیاری در نقاط مختلف پخش می شود و دیگر محدود به زمان و مکان خاصی نیز نمی باشد.به این معنی که در سراسر سال یک عملیات مستمری تلقی می شود که از ابتدا تا انتهای سال دائما در حال اکران می باشدو فیلم ها در معرض دیده شدن است که له نظر من این یک نعمت الهی است که ما بابد قدر دان آن باشیم.

وی به دیداری که مسئولان برگزاری جشنواره فیلم عمار در سال ۱۳۹۱ با رهبر معظم انقلاب داشتند اشاره کرد و ادامه داد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری موضوع ارتباط فضای هنری و رسانه ای با اسلام و در راس آنها علمای اسلام و حوزه های علمیه بود. رهبر معظم انقلاب فرمودند مباحث معرفتی یکی از مشکلاتی که  علوم انسانی در غرب دارد مباحث معرفتی آن است و چون مباحث معرفتی غرب از اساس غلط است هر علمی که به عنوان تولید علم از آن بیرون بیاید به درد نمیخورد. ایشان تاکید داشتند کسی که بخواهد در علوم انسانی ورود پیدا کند باید ابتدا از مبانی معرفتی شروع کند که پرداختن به این مسئله در جشنواره فیلم عمار من را بسیار خوشحال کرده است. اگر مبانی معرفتی ما  اسلامی باشد آنوقت می توان توقع داشت که در علوم انسانی رو به رشد حرکت کرده ایم.

وی با بیان اینکه افتخار می کند یک طلبه حوزه علمیه قم است، افزود: بزرگترین عنوان زندگی ام این است که یک طلبه هستم و از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار تشکر میکنم که بنده را به عنوان طلبه قبول کرده اند و من به این انتخاب افتخار میکنم که از بنده به عنوان یک طلبه کوچک برای خدمتگذاری دعوت به عمل آورده اند و این انتخاب نشان میدهد که ساختار هنری و رسانه ای انقلاب اسلامی منویات مقام معظم رهبری را به خوبی درک کرده است.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان به خاطراتش پرداخت و توضیح داد: در جلساتی که با هنرمندان داشتم با رضا کیانیان گفتگویی کردم و به او گفتم من در ابتدا یک بازیگرتئاتر بودم و بعد طلبه شدم و او در پاسخ گفت قصه من برعکس است، من ابتدا طلبه بودم و بعد بازیگر شدم. در واقع به او گفتم اشتباه من این بود که بازیگری را ترک کردم تا طلبه شوم و کیانیان نیز گفت اشتباه من هم این بود که باید طلبگی را رها کنم تا بازیگر شوم.

وی همچنین خاطره ای دیگر را بازگو کرد و افزود: یادم می آید سیدحسن نصرالله رهبر فقید حزب الله لبنان می‌گفت به زاهیه در جنوب بیروت که شلوغ ترین مکان مانند بازار تهران در لبنان بود می رفتیم و متوجه شدیم که در یک زمان خاصی آنجا خلوت و خالی از حضور و شلوغی مردم بود بعد متوجه شدیم که آن ساعات خلوت، مربوط به زمانی بود که سریال یوسف پیامبر (ع) پخش می‌شد. بنده به عنوان یک مبلغ دین دغدغه جدی‌ دارم که باید در قالب جشنواره فیلم عمار حرکت کنیم تا روزی بتوانیم هالیوود شیعی را در جهان برای مردم کشورهای مختلف تأسیس کنیم.

اسعد با اشاره به اینکه سینمای ایران از مسایل شهوانی عبور کرده و امروز یک سینمای مطرح در جهان محسوب می شود نیز خاطرنشان کرد: ما با مبانی فکری انقلاب اسلامی امروز توانستیم سینمای انقلاب اسلامی سینمایی را در سطح بین‌المللی مطرح و عرضه کنیم  و این جایگاه بالایی دارد.

در پایان این نشست محل شهادتگاه شهید آرمان علی وردی با حضور خانواده های شهدای امنیت شهیدان عباس نامجو، شهید قربان محمد دروگرنیت، شهید علی خرسندی نیا، شهید محسن طلوعی، شهید پوریا احمدی، شهید جواد رضایی گلباران شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است