موضوع «جهان بانو» ربطی به اتفاقات اخیر کشور ندارد/ جبران هزینه‌ها با نذر فرهنگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۳
در نشست خبری مطرح شد؛

موضوع «جهان بانو» ربطی به اتفاقات اخیر کشور ندارد/ جبران هزینه‌ها با نذر فرهنگی

نشست خبری «جهان بانو» با حضور علی اسماعیلی تهیه کننده و حسن برزا کارگردان این پروژه در لوکیشن اجرای این نمایش میدانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نشست خبری نمایش میدانی «جهان بانو»، صبح امروز ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ همراه با بازدید از مراحل ساخت دکور در بوستان ولایت تهران برگزار شد. فصل اول نمایش میدانی «جهان بانو» به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از روز یکشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۱ در بوستان ولایت اجرای خود را آغاز کرده است.

تولد ژانر متفاوت در نمایش های میدانی 

علی اسماعیلی تهیه کننده نمایش میدانی «جهان بانو» در ابتدای این نشست عنوان کرد: لازم می دانم سبقه ای از نمایش های میدانی را ارائه دهم. در سال ۱۳۸۴ ژانر جدیدی در حوزه نمایش های تئاتر و به ویژه نمایش خیابانی و میدانی توسط بهزاد بهزادپور و احسان محمدحسنی با اجرای «شب آفتابی» خلق شد و در آن سال ها سر و صدا به پا کرد. در آن زمان خبر نمایش «شب آفتابی» را به گوش مقام معظم رهبری رساندند و ایشان فرمودند که این کار مثل تئاتر از غرب نیامده و اثری بومی و ایرانی است و باید چنین گروه هایی تکثیر شوند و با موضوعات مختلف، این کار را بتوانیم در شهرهای مختلف اجرا کنیم.

وی درباره دیگر اجراها گفت: فاز دوم و سوم «شب آفتابی» در سال های متعدد اجرا شد و بعد از آن نمایش «ستاره صبح» در شهرهای مختلف اجرا شد. سرعت بخشیدن به اجرای این نمایش ها را سازمان اوج برعهده گرفت و سپس موسسه سیمای ققنوس بخش هنرهای نمایشی خود را ایجاد کرد و «تنهاتر از مسیح» در بوستان ولایت ۵۰ روز اجرا شد و ۳۵۰ هزار نفر به تماشای آن نشستند. در آن زمان سعی کردیم هر شب دو بار اجرا کنیم و تحولی در فرم اجرایی نمایش داشته باشیم. در گذشته آیتم ها متفاوت بود و به این صورت انجام می شد که مجری صحبت می کرد تا عوامل پشت صحنه آماده آیتم بعدی شوند اما بدون وقفه بودن این اجرا باعث شد بتوانیم ۲ اجرا در هر شب داشته باشیم و در هر سانس ۱۱ هزار نفر تماشاچی ما باشند.

این تهیه کننده ادامه داد: فصل دوم این نمایش هم اجرا شد تا اینکه کرونا آمد و همه فعالیت های فرهنگی هنری کشور تعطیل شدند و نمایش های میدانی نیز از این امر مستثنی نبودند، برای همین «ارض الشمس» را در شهرهای مختلف کشور سوریه اجرا رفتیم. هنگامی که متوجه شدیم کرونا رو به افول است، سازمان اوج از ما دعوت کرد تا امسال برای شهر تهران آماده اجرای نمایش های میدانی شویم و پس از «روشنایی شب تار» و «تنهاتر از مسیح»، اکنون در حال اجرای «جهان بانو» هستیم.

فرآیند تولید «جهان بانو» بیش از ۳ سال طول کشید

اسماعیلی ضمن تاکید بر اینکه «جهان بانو» نمایشی است که برای اولین بار در حوزه زنان، از زمان حوا تا زنان امروزی آماده شده است، اظهار کرد: تحقیق و پژوهش این اثر از سال ۱۳۹۷ تا اکنون زمان برد. حجم صحنه ها و آیتم ها بالا است و پیش تولید این کار نزدیک به ۶ ماه طول کشید و همزمان با «روشنای شب تار» و «تنهاتر از مسیح» پیش تولید «جهان بانو» را شروع کردیم و در آبان ۱۴۰۱ توانستیم روی صحنه برویم.

وی درباره برقراری پایگاهی برای اجرای نمایش های میدانی در کشور عنوان کرد: سعی شده است بوستان ولایت در جنوبی ترین منطقه تهران، پایگاه نمایش میدانی شود. این مناطق پردیس های تئاتر دارد اما هیچ وقت نمایش میدانی در هیچ جا پایگاه ثابتی نداشته است. با این اجرا و چند اجرای پیشین بوستان ولایت برای پایگاه نمایش میدانی شناخته شد و اکنون به قالبی رسیدیم که بتوانیم پس از این اجرا بعد از دو هفته نمایش دیگری را داشته باشیم. البته دو هفته پس از «روشنایی شب تار» هم «تنها تر از مسیح» آغاز شد که آن دو هفته هم برای استراحت بازیگران و عوامل بود.

اسماعیلی درباره فرآیند تولید نمایش میدانی «جهان بانو» گفت: این نمایش میدانی کار سنگینی است اما شکرخدا رقم خورد و ما هرشب شاهد مخاطبانی هستیم که با روی گشاده از سالن خارج می شوند. نزدیک به ۳ سال و نیم روی متن «جهان بانو» تمرکز کردیم و ۷ ماه نیز پیش تولید را از سر گذراندیم. این نمایش ربطی با اتفاقات اخیر کشور و مشکلات زنان ندارد. نام پیشین این نمایش «زنان آسمانی» بود که با نزدیک تر شدن به اجرا و تغییرات محتوا، نام نمایش تغییر کرد و این نمایش «جهان بانو» نامگذاری شد. مقام معظم رهبری فرموده بودند که کار برای زنان کم اتفاق افتاده است و بارها و بارها تاکید کردند که برای بانوان تولید محتوا کنید از آن زمان درگیر این پروژه بودیم و این خواست خداست که در این ایام اجرای «جهان بانو» آغاز شد.

اگر بلیت‌فروشی می‌کردیم، قیمت زیر ۷۰۰ هزار تومان نبود!

اسماعیلی درباره هزینه تولید «جهان بانو» گفت: اگر می خواستیم بلیت فروشی کنیم بین ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان بهای بلیتش بود. این نمایش هزینه های آشکار و پنهان دارد. شهرداری تهران زیرساخت را ایجاد کرده و زمین اجرا را در اختیارمان قرار داده است. سپاه پاسداران ۲۵۰ سرباز را در اختیار ما گذاشته و سازمان اوج تجهیزات تخصصی و سوله ای را که در کشور وجود ندارد، در اختیارمان قرار داده است و اداره برق نیز برق را برایمان فراهم کرده است. همچنین نزدیک به ۵ میلیارد تومان هزینه ریالی برای این کار پرداخت شده است. در کل جبران هزینه ها با کمک های مردمی و نذر فرهنگی در می‌آید. اگر سازمان اوج نبود که تجهیزات را کم کم جمع کند و زیرساخت را ایجاد کند، قطعا هزینه ها بالاتر می رفت.

وی افزود: ما در این نمایش میدانی ۵۰۰ پروژکتور و در ۷۵۰ متر مربع، ۸ استیج دکور داریمهمه دکورها ریل‌گذاری شده‌اند و با بالا پایین شدن پرده مخاطبان معبد، نخلستان، شهر امروزی، بیمارستان ورا در یک جای ثابت می بیند.

حسن بزرا کارگردان «جهان بانو» در ادامه این نشست عنوان کرد: بیش از ۲۰ بار متن این نمایش بازنویسی شد زیرا متن به کارشناسان محتوایی ارسال می شد و بازخوردها را لحاظ می کردیم. در این نوع نمایش نمی توانیم سراغ اتفاقات ریز و داخلی برویم زیرا هر چه که هست اتفاقات وسعت دار است که می تواند در دل نمایش جای داشته باشد، برای همین مجبور می شوی از خیلی اتفاقات گذر کنی و در ادامه دچار کمبود مطلب و داستان می شوی که در این صورت کار هم زمان‌بر و هم تخصصی می‌شود.

سازمان اوج زیرساخت ماندگاری آثار را فراهم کرده است

وی در ادامه بیان کرد: خاضعانه از استادانم دعوت می کنم تا به دیدن اجرا بیایند و اگر نکته‌ای دارند به ما گوشزد کنند اما این را هم در نظر بگیرند که این اجرا به دلیل فرم خاصی که دارد با اجراهای سالنی بسیار متفاوت است. زیرساخت سازمان اوج در ماندگاری نفرات و گروه ها نیز تاثیرگذار است و امیدوارم همچنان تداوم داشته باشد و بتوانیم با این تولید محتواهای جدید، گروه های جدید را نیز ترغیب کنیم تا کارهای نو تولید کنند. قرار نیست همیشه من حسن بزرا کار کنیم، بلکه باید جوانترها نیز فعالیت کنند و به دنبال تکثیر این گروه ها هستیم.

اسماعیلی تهیه‌کننده نمایش درباره تصویربرداری از نمایش میدانی و ارائه آن در قالب اثری سینمایی گفت: در این سال ها بسیاری از افراد آمدند تا از نمایش های میدانی با تجهیزات و زوایای مختلف فیلمبرداری کنند اما هیچ دوربینی نمی‌تواند حس این کار را القا کند و ویژگی این آثار در تماشای زنده آن‌ها است و همین است که «جهان بانو» را از دیگر آثار متفاوت می کند.

کارگردان «جهان بانو» درباره استفاده نکردن از بازیگران سرشناس تئاتر اظهار کرد: متکی به چهرها نیستیم. هرکدام از بازیگران خودشان چهره اند و این انسجام تیمی است که این کارها را در همه گروه ها پیش می برد، البته شاید ما پیشنهاد می دادیم آن ها قبول نمی کردند و همچنین وضعیت مالی چنان نبود که از آن دوستان دعوت کنیم.

بازیگران دستمزدی دریافت نمی‌کنند

اسماعیلی تصریح کرد: سربازانی که در این اثر ما را همراهی می کنند، هرگز فکر نمی کردند که بازیگر شوند و برخی را می بینیم که در ذاتشان گویی بازیگر بوده اند و مسیر زندگی آن ها تغییر کرده است و اکنون دستیار کارگردان ما هستند. ای کاش در نیروهای مسلح بیشتر فکر می شد تا در این دو سال که از بهترین دوران زندگی سربازان است آن ها بتوانند هدفمند حرفه ای را که دوست دارند، ادامه دهند.

وی افزود: ما برای بازیگران هزینه ای پرداخت نمی کنیم، این افراد ضرورت سربازی دارند و برایشان مذاکره کردیم و مامور شدند که در این اجرا از آن ها استفاده کنیم. شما در نمایش تئاتر نهایتا شاید ۱۵ بازیگر ببینید اما من از ۲۵۰ نفر آدم صحبت می کنم و اگر این ها دستمزد دریافت می کردند، قطعا هزینه ها نجومی می شد.

اسماعیلی درباره لوکیشن این نمایش و دعوت از مهمانان هنرمند گفت: ما از خیلی هنرمندان مثل رضا رویگری و ورزشکارانی چون خواهران منصوریان دعوت کردیم. ما به دنبال تکثیریم و قرار بر این داریم که در تهران حداقل ۴ پایگاه در شمال و غرب و شرق برای نمایش های میدانی این چنینی داشته باشیم. ما در ابتدای کار هستیم و تمام توانمان بر این بود که زیرساخت ها را بنا کنیم. موضوعات و روش هایی را به گروه ها داده ایم تا کارهای بیشتری در شهرهای مختلف بر صحنه ببرند، حتی به این افراد یاد دادیم که از کجا درخواست حمایت کنند و کدام سازمان بودجه خوبی برای تولید چنین پروژه ای اختصاص می دهد.

بزرا در ادامه درباره کارگردان هایی که فکر می کنند نمایش میدانی کار راحتی است، عنوان کرد: باید کلاس آموزشی بگذاریم تا کارگردانی نمایش میدانی جا بیافتد. فرمول کارگردانی چنین آثاری با در میدان بودن و سختی کشیدن به دست می آید.

در پایان این نشست اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا، عنوان کرد: قطعا در شهرهای دیگر «جهان بانو» با تغییراتی در محتوا و درام اجرا خواهد رفت و فصل های دیگری خواهد داشت که متعاقبا اعلام خواهد شد.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از مجری طرح: امیر حسین طهرانی، طراح نور:  عباس رحمانی‌پور، طراح صحنه و دکور: مرتضی پورحیدری، مدیر تولید: داود طامهری، طراح صدا: عرفان حسن زاده، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: یاسر یارمحمدی، مجری صدا: علی بیرنگ، مدیر تدارکات: تورج سلیمانی و طراح گریم: هاشم جوری.

«جهان بانو» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه ای اوج است که به همت موسسه سیمای ققنوس روی صحنه می رود.

این نمایش به مدت ۲۵ شب، هر شب ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه و رزرو بلیت خود، به سامانه namaticket.ir مراجعه کنند. همچنین روزهای زوج این‌نمایش ویژه بانوان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000