نمایش فوتبال‌های جام‌جهانی در سینما؛ فرصتی که از دست رفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۳
صبا گزارش می‌دهد؛

نمایش فوتبال‌های جام‌جهانی در سینما؛ فرصتی که از دست رفت

با نزدیک شدن به روزهای جام جهانی فوتبال به بررسی نمایش مسابقه های فوتبال های این رویداد ورزشی در دوره های گذشته تا به امروز پرداخته‌ایم.

فوتبال در سینمابه گزارش خبرنگار سینمایی صبا، مدتی است که بحث نمایش مسابقه های فوتبال های جام جهانی به یکی از امیدهای بازگشت سینما به روزهای پررونق خود تبدیل شده و صحبت های زیادی مبنی بر موثر بودن یا نبودن این اتفاق مطرح شده است اما تا زمان تنظیم این مطلب این امر هنوز به قطعیت نرسیده است.

باتوجه به نزدیک شدن به روزهای جام جهانی و بالا گرفتن بحث درباره موضوعی که بالاتر به آن اشاره کردیم به مرور دوره های گذشته جام جهانی و نمایش فوتبال در سالن های سینما پرداخته ایم.

این برنامه کاملا جنبه ملی دارد

۵ اردیبهشت ۹۳ بود که کافه سینما به نقل از خبرگزاری مهر مطلبی از گفتگوی انجام شده با هادی منبتی مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» منتشر کرد. در این مطلب آمده است: نمایش فوتبال‌های جام جهانی در سالن‌های سینما باعث می شود آن دسته از افرادی که تاکنون رنگ سالن سینما را ندیده اند به بهانه دیدن فوتبال در سینماها حضور پیدا کنند و این امر کمک می‌کند تا در آینده همین افراد از جمله مشتریان سینما شوند. نمایش فوتبال در سالن های سینما پدیده نوظهوری نیست و در همه جای دنیا در این ایام سالن های چند منظوره برای نمایش فوتبال به کار گرفته می شود به همین دلیل باید از اجرایی شدن این طرح استقبال کرد.

در بخشی از این مصاحبه هادی منبتی درباره اینکه ممکن است اداره اماکن و نیروی انتظامی با نمایش فوتبال در سالن های سینما موافق نباشند، توضیح داد: من فکر می‌کنم اماکن و نیروی انتظامی در این مورد مشکلی نداشته باشد چراکه ایران هم در این دوره از بازی های جام جهانی حضور دارد و این برنامه که از سوی اهالی سینما پیگیری می‌شود کاملا جنبه ملی دارد و خوب است که نیروی انتظامی همراه با سینما در کنار مردم بایستد و برای تحقق بخشیدن به این هیجان ملی دست یاری ما را بفشارد. در استادیوم ها افراد و گروه‌هایی هستند که به عنوان تماشاگرنما حرمت شکنی و در برقراری نظم اخلال ایجاد می کنند، در این شرایط پلیس حضور دارد و به امور نظم می‌دهد. قطعا در پخش فوتبال در سینماها نیروهای خدوم انتظامی نیز حضور دارند.

باز شدن پای پخش فوتبال به سینما

در ۴ خرداد ۹۳ نیز ایرنا مطلبی با تیتر «باز شدن پای پخش فوتبال به سینما» منتشر کرد. در این مطلب آمده است که برای نخستین بار هنگام برگزاری فوتبال جام جهانی ۲۰۱۰ بود که پای بازی های فوتبال به سینماهای ایران باز شد، که البته استقبال بسیار خوب از این بازی ها تا آنجا بود که باعث شد کافه ها و پارک ها نیز از این قافله عقب نمانند و طعم لذت دیدن بازی دسته جمعی را تجربه کنند بنابراین پخش بازی های فوتبال علاوه برهیجان ذاتی اش فضایی مفرح و شاد را هم برای مردم در پارک ها و سینماهای کشور به وجود آورد. این تمام ماجرا نبود چرا که با نزدیک شدن بازی های جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۱ به میزبانی قطر بار دیگر پخش بازی های فوتبال در سینماها قوت گرفت، اما این بار به سرعت اعلام شد که پخش بازی های فوتبال در سینما ممنوع است. در همان زمان سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا در بیان علت آن گفت مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلا خوشایند نبود و بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد.

فوتبال در سینما

اما اگر کورسوی امیدی هم دراین رابطه وجود داشت با اظهارنظر سردار کارگر معاون اسبق اجتماعی ناجا از بین رفت. او در آن زمان درباره این تصمیم پلیس مبنی بر حضور نداشتن بانوان در سینماها در هنگام پخش فوتبال اظهار کرد: پلیس مستندسازی زیادی ازحضور زنان و مردان در هنگام بازی فوتبال در سراسر کشور انجام داده است و متوجه شدیم که هنگامی که زنان و مردان با یکدیگر به تماشای فوتبال می پردازند، وضعیت مناسبی نیست. سردار کارگر در توضیح بیشتر پخش نشدن فوتبال در سینما این را هم گفت که فوتبال بازی هیجانی است و مردان هنگام بازی فوتبال هیجانی شده و بعضا فحش های رکیک داده یا شوخی های بدی انجام می دهند و جای سوال است که آیا این در شان زنان است که در این مکان حضور یابند؟

نمایش فوتبال بدون حضور زنان

هر چند در ادامه از طرف نیروی انتظامی اعلام شد سینماها می توانند بدون حضور زنان و یا به صورت مجزا به مساله پخش فوتبال ادامه دهند اما بی رغبتی سینماداران و تماشاگران موجب کاهش مخاطبان و در ادامه نیز این طرح کلا تعطیل شد.

سینماها مجوز پخش مسابقات جام جهانی فوتبال به صورت مختلط را ندارند

در همان سال ۹۳، سردار احمدرضا رادان نیز در حاشیه همایشی در جمع خبرنگاران آب پاکی را روی دست سینماگران ریخت و اعلام کرد سینماها مجوز پخش مسابقات جام جهانی فوتبال را برای تماشاچیان به صورت مختلط ندارند. البته او این را هم گفت که سینماها می توانند این مسابقات را برای آقایان و خانم ها به صورت مجزا پخش کنند که این اظهارنظر واکنش های مختلفی را از سوی سینماداران در پی داشت. ابتدای این واکنش ها از طرف محمدقاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران کشور انجام شد که به یکی از رسانه ها گفت: اگر پلیس اجازه ندهد زنان به سینما بیایند و این بازی ها را ببینند، پخش این بازی ها را کلاً متوقف خواهیم کرد. پس از اشرفی، رضا سعیدی پور مدیر وقت سینما آزادی نیز در واکنش به سخنان رادان پخش مختلط بازی های فوتبال در سینما را رفتار فرهنگی دانسته و عنوان کرد چهار سال پیش اداره اماکن به ما گفت که مجوز نمایش فوتبال را در شرایطی به شما می دهیم که از ورود خانم ها جلوگیری شود اما ما معتقدیم سینما مکانی عمومی با ظرفیت محدود است، با ورزشگاه تفاوت دارد. حضور خانم ها میان آقایان برای دیدن فوتبال الزامی است چون به ما کمک می کند که سالن را راحت تر اداره کنیم.

در ادامه همین مطلب زنده یاد حمیدرضا صدر در این باره گفت: به نظر بنده این موضوع آن قدر که رسانه ای شده و پلیس درمقابل آن موضع می گیرد به دو دلیل اهمیت زیادی ندارد. نکته اول اینکه ساعت پخش خیلی از بازی ها دیر وقت است و بعضاً تا ۳ یا ۴ سحر طول می کشد که خب طبیعتاً خانواده های کمتری استقبال می کنند. نکته بعد هم اینکه مگر چند سینمای خوب در شهرستان های ما وجود دارد و یا در خود تهران از شرق تا غرب کلاً چند سینمای مجهز هست که خانواده ها بخواهند برای دیدن فوتبال به آنجا سری بزنند. بنابراین به نظر من این رفتار مختص به یک قشر کوچک متوسط به بالا است که اتفاقی هم در فضای اجتماعی کشور نمی افتد اگر بازی ها را در سینما ببینند و حساسیت پلیس خیلی برای من قابل هضم نیست. بحث های قابل کار در وضعیت اجتماعی کشور ما آنقدر زیاد است که این گونه موضوعات به نظر بنده در اولویت هزارم هم نیستند.

چند سال بعد و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۷  پایگاه خبری تحلیلی خرداد مطلبی را به نقل از میزان منتشر کرد. در این مطلب آمده است که سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بیان می کند که هنوز به طور رسمی هماهنگی‌های لازم برای اکران مسابقات فوتبال جام جهانی از طریق سینما‌های شهر تهران انجام نشده است و تنها صحبت‌هایی را در این زمینه شنیده‌ام؛ امیدوارم اگر سینماداران برای اکران فوتبال تمایل دارند هر چه زودتر برنامه اکران خود را به معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی پلیس تهران ارایه دهند. همان طور که در مراسم اعیاد شعبانیه پلیس در کنار مردم برقراری نظم و امنیت را برعهده داشت. قطعا در صورت نبود مانع در اکران مسابقات فوتبال جام جهانی در سینما‌ها نیز استقبال خواهد کرد.

یا فوتبال را به خانواده نشان خواهیم داد یا کلا طرح را اجرا نمی‌کنیم

در تاریخ ۱۷ خرداد ۹۷ رضا سعیدی‌پور مدیر وقت سینما آزادی در گفتگویی با خبرآنلاین درباره اجرایی شدن پخش شدن یا نشدن مسابقات جام جهانی فوتبال برزیل اعلام کرد:‌ ما دیدگاه خود را با مسئولان در نیروی انتظامی در میان گذاشته‌ایم. پیشنهاد ما این است که یا فوتبال با حضور خانواده‌ها در سالن به نمایش در می‌آید یا به طور کلی مسابقات را پخش نخواهیم کرد. پیشنهاد آنان این است که حتی در یک پردیس سینمایی دو سالن مختلف مسابقات را برای خانم‌ها یا آقایان پخش نکنند و هر سینما و یا پردیسی به خانم‌ها یا آقایان اختصاص پیدا کند که این شیوه عملی به نظر نمی‌رسد. هدف مسئولان در نیروی انتظامی ایجاد فضای مناسب است، اما نکته در این است که چطور زن و شوهر در یک خانواده می‌توانند به صورت جداگانه در دو سالن مسابقات را ببینند و بعد از مسابقه منتظر همدیگر شوند؟ این مساله برای حفظ آرامش برای خانواده‌ها دشواری‌هایی ایجاد می‌کند. ما پیشنهاد خود را مطرح کرده‌ایم که یا فوتبال را به خانواده نشان خواهیم داد یا کلا طرح را اجرا نمی‌کنیم، حالا منتظر پاسخ مسئولان نیروی انتظامی هستیم.

فوتبال در سینما

در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۷ خبرگزاری تسنیم مطلبی با عنوان «پاسخ به چند سوال در مورد اکران فوتبال در سینماها» منتشر کرد. در این مطلب آمده است که علی سرتیپی سخنگوی وقت شورای عالی اکران بیان می‌کند که مقرر شده است شش مسابقه از بازی‌های جام جهانی در سینماها با هماهنگی‌های لازم پخش شود که این شش بازی عبارتند از سه بازی تیم ایران در دور گروهی، دو مسابقه نیمه نهایی و مسابقه فینال. قیمت بلیت‌ها هم بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خواهد بود. البته ممکن است بعضی سالن‌ها با توجه به شرایط خاصی که به لحاظ VIP دارند قیمت بیشتری را از ۲۰ هزار تومان در نظر بگیرند. در ادامه این مطلب سرتیبی درباره حق صاحبان فیلم‌ها از سانس‌های اکران فیلمشان که به مسابقات فوتبال اختصاص داده می‌شود هم گفت: در این باره هم صحبت شد و توافقی برای پرداخت مبلغی به صاحبان فیلم‌ها صورت خواهد گرفت.

شنبه ۲۶ خرداد ۹۷ بود که بولتن فرهنگی هنری تبریز خبر داد که بعد از پیگیری های انجام شده از مسولان سینماهای تبریز در ارتباط با نحوه برگزاری بازی های تیم ملی ایران در سینماها بالاخره مشخص شد که سینما ستاره باران، سینما الف و سینما ناجی سه سینمایی هستند که در تبریز به پخش زنده بازی های تیم ملی می پردازند.

نیروی انتظامی هیچ مشکل و گزارشی اعلام نکرده است

در همین روز یعنی ۲۶ خرداد نیز ایلنا به نقل از غلامرضا فرجی سخنگوی وقت شورای صنفی نمایش درباره اولین نمایش فوتبال در سالن های سینما نوشت. در این مطلب آمده است که فرجی توضیح می دهد که نمایش مسابقه فوتبال ایران و مراکش در سالن‌های سینما بدون هیچ مشکلی برگزار شد و استقبال مخاطبان نیز بسیار خوب بود و تمام سینماهایی که قرار بوده در طرح شرکت کنند مسابقه فوتبال را نمایش دادند. وی ادامه می دهد که حدود پنج بار با مسئولان اداره اماکن نیروی انتظامی تلفنی گفتگو کردم و آنها هیچ مشکل و گزارشی را اعلام نکردند. استقبال در سالن‌های سینمایی تهران بهتر از شهرستان بوده است. در شهرستان‌ها نیز سینماهای شهر مشهد با استقبال خوبی همراه شدند اما سایر شهرها استقبال خیلی خوب نبود و بعضی شهرستان‌ها نیز این طرح را اجرا نکردند البته ناهماهنگی‌های جزئی نیز وجود داشت. قرار است مسابقه دوم تیم ایران برابر اسپانیا نیز مانند بازی با مراکش در سالن‌های سینمایی به نمایش دربیاید.

درآمد سینماها از پخش فوتبال بیشتر از پخش فیلم است

در ۳ تیرماه سال ۹۷ بود که خبرگزاری ایلنا مطلبی را با عنوان «درآمد سینماها از پخش فوتبال بیشتر از پخش فیلم است» منتشر کرد. در این مطلب آمده است که مجموع درآمد حاصل از نمایش دو مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایران – مراکش و ایران – اسپانیا بیش از یک میلیارد تومان برای ۷۵ سانس بوده است. براساس فروش هفتگی فیلم‌ها، بازی ایران و مراکش در زمان نمایش آن در سینماها سومین رتبه را در جدول فروش کسب کرده است. درآمد حاصل از فروش بلیت برای بازی ایران و مراکش حدود ۴۵۰ میلیون تومان و برای بازی ایران و اسپانیا حدود ۵۵۰ میلیون تومان بوده است و در نتیجه مجموع نمایش سه مسابقه فوتبال درآمدی حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان برای سینماداران به دنبال داشته است. این رقم درحالی حاصل شده که مجموعه فروش هفت فیلم در حال اکران به نام‌های «ناخواسته»، «جشن دلتنگی»، «شماره ۱۷ سهیلا»، «در وجه حامل»، «آن‌سوی ابرها»، «فراری» و «دلم می‌خواد» با میزان فروش بلیت برای مسابقات فوتبال برابری می‌کند.

فیلم‌سوزی با پخش فوتبال در سینما؟!

در ۷ تیرماه همان سال بود که روزنامه وطن امروز مطلبی به قلم محسن شهمیرزادی با تیتر «فیلم‌سوزی با پخش فوتبال در سینما؟!» را منتشرکرد. در این مطلب آمده بود که نخستین تصمیم جنجالی شورای جدید صنفی نمایش مخالفت‌ها و موافقت‌‌های زیادی را برانگیخت؛ طرح نمایش فوتبال جام‌جهانی در سینما، آن هم دقیقا زمانی که فیلم‌‌های اکران دوم نوروزی در ترافیک سانس‌های متعدد گرفتار شده‌‌ و تنها چند هفته تا پایان اکران‌شان باقی مانده است. طرحی که موافقانش از شور و نشاط و سود سینمادارها سخن می‌گویند و مخالفانش معتقدند این اتفاق نه‌تنها کار فرهنگی نیست بلکه به فیلم‌سوزی منجر شده و سینماگران را متضرر خواهد کرد.

در جای دیگر این نوشته آمده است که علی سرتیپی، مدیرعامل موسسه فیلمیران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های توزیع آثار سینمایی و همچنین مدیر پردیس کورش از موافقان این طرح محسوب می‌شود. او با بیان ابعاد مثبت و منفی این تصمیم مطرح کرد: این اتفاقی است که هم می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم جنبه منفی. اگر در سالن‌های محدود و سانس‌های خاصی بازی‌ها نمایش داده شود می‌تواند مردم را از خانه‌هایشان خارج کند و فضای پرهیجان فوتبال را به سینماها هم بیاورد ولی اگر این طرح به‌درستی اجرا نشود و تمام سالن‌های نمایش فیلم را به خود اختصاص دهد، ممکن است در ابتدا به نفع سینماها شود اما در نهایت فیلم‌ها ضرر خواهند کرد.

یکی دیگر از موافقان این طرح که وطن امروز در نوشته خود به آن اشاره کرده است کیومرث پوراحمد است. پوراحمد در گفتگویی اظهار کرد: برای ایجاد شور و شعف در سالن‌های سینما بسیار خوب است مردم بازی‌های جام‌جهانی را در سینماها ببینند، زیرا هم به فوتبال و هم به سینما کمک می‌شود. اینکه سالن‌ها پر می‌شود اتفاق خوبی است. یکسری سینماگران هم در این میان مخالفت می‌کنند و اعتقاد دارند انجام این کار درست نیست. حالا من از آنها سؤال می‌کنم سالن‌های شما با فیلم‌های درجه یکی که می‌سازید خالی باشد بهتر است یا اینکه سالن‌های سینما شلوغ باشد و کمکی هم به اقتصاد سینما شود؟

اما از طرف دیگر برخی از هنرمندان مخالف این طرح بوده و معتقد بودند که نمایش فوتبال در سینما نه‌تنها ارتباطی به وجه فرهنگی سینما ندارد بلکه سودجویی‌ای است که از قبل سالن‌داری در سینما رخ داده و این اتفاق را عاملی فیلم‌سوزی در سینما می‌دانند، چراکه عمده بازی‌‌های جام‌جهانی در ساعات بعدازظهر و غروب به وقت ایران برگزار می‌شود و این اتفاق موجب می‌شود بهترین سانس‌‌های اکران در این ایام برای پخش فوتبال هدر رود.

محمدحسین مهدویان کارگردان با اظهارنظری به مخالفت با این طرح پرداخت و در صفحه شخصی خود نوشت: «از شنیدن خبر نمایش فوتبال در سالن‌های سینما عمیقاً ناراحت‌ هستم. من مخالف فوتبال نیستم و اتفاقاً عاشق تماشای دسته‌جمعی آن هستم ولی معتقدم در این ماجرا کسی دلش به حال مردم و نشاط جمعی‌شان نسوخته است، اگرنه چرا مجوز نمایش فوتبال در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را صادر نمی‌کنند‌؟ راستی مگر حق پخش مسابقات فوتبال را از بودجه‌ کشور و از جیب مردم پرداخت نکرده‌اند؟ چه دلیلی دارد برای تماشای آن دوباره از مردم پول بگیرند؟ چرا مثل همه‌جای دنیا فوتبال را در پارک‌ها و اماکن عمومی، روی تلویزیون‌های شهری یا پرده‌های بزرگ به طور رایگان برای مردم نمایش نمی‌دهند؟»

مصطفی کیایی کارگردان نیز با مخالفت طنزآمیز خود نسبت به این طرح اظهار کرد: «اگر قرار است این اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش دهیم!»

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما و عضو هیات‌ مدیره فیلمیران برخلاف علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران این اتفاق را تحقیر سینما دانسته و در یادداشتی آورد: احتمالا درصدی از فروش قرار است به مالکان فیلم داده شود و با این توجیه سر فیلم‌ها را بریده‌‌‌اند. به گمان من صاحبان فیلم‌ها باید با این روش غیرمعقول بشدت مقابله کنند و حتی در صورت لزوم فیلم‌های‌شان را از اکران پایین بکشند. از نمایندگان شورایعالی تهیه‌کنندگان هم متعجبم که با کدام توجیه اجازه چنین تحقیری را داده‌‌‌اند. نمایندگان کانون کارگردانان و کانون پخش! بفرمایید چه می‌کنید؟ واقعا وای بر ما که اعتبار را داریم با پول معاوضه می‌کنیم. کلاه‌مان را کمی بالاتر بگذاریم.

فوتبال در سینما

حال که از مرور تاریخ نمایش فوتبال در سینماهای ایران گذاشتیم به این دوره از جام جهانی فوتبال می رسیم که از یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ و با بازی قطر و اکوادور آغاز می شود. در این دوره نیز بحث های زیادی درباره نمایش فوتبال های جام جهانی در سینما به میان آمد و عده ای این کار را راهی برای برگرداندن دوباره مردم به سینما دانستند اما همچنان خبر قطعی درباره برگزار شدن یا نشدن این اتفاق مطرح نشده است. لازم به توضیح است که گیشه سینما در ایران پس از چند سال افول به دلیل کرونا و همچنین اعتراضات مردم در دو ماه اخیر، به پایین ترین سطح خود رسیده است.

در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۱ سیزدهمین جلسه شورای راهبردی اکران برگزار شد و یکی از مصوبه های آن جلسه این بود که درباره پیشنهاد شورای صنفی نمایش در راستای نشان دادن فوتبال جام جهانی در سینماها، مقرر شد پس از هماهنگی معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان با مراجع ذی‌ربط با نظر مساعد شورای راهبردی اکران، این موضوع پیگیری شود. (اینجا بخوانید)

همچنین ۲۱ شهریور ماه بود که خبری مبنی بر تنظیم دستورالعملی برای نمایش فوتبال جام‌جهانی در سینماها آمد و گفته شد که سینماهایی که خواستار نمایش مسابقات هستند باید تعهدنامه ای مبنی بر رعایت دستورالعمل هایی که اعلام شده است، ارایه کنند. (مطلب کامل را اینجا بخوانید)

در همین ایام بود که عده ای اعلام کردند کار تمام شده و نمایش فوتبال های جام جهانی در سینما قطعی شده است اما روح الله سهرابی از مدیران سازمان سینمایی در یادداشتی اعلام کرد که پخش بازی‌های جام جهانی فوتبال از سینماها هنوز قطعی نشده است. (اینجا بخوانید)

درهمین رابطه سوم آبان ماه بود که سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفتگویی که با خبرنگار صبا داشت در این باره توضیح داد که هنوز به قطعیتی نرسیده‌ایم و در اولین جلسه شورای راهبردی اکران درباره قطعیت اکران فوتبال در سالن سینما تصمیم‌گیری خواهد شد. (متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید)

درنهایت در نوزدهمین جلسه شورای صنفی نمایش که در روز یکشنبه ۱۵ آبان در خانه سینما تشکیل شد، درباره مدل اجرایی پخش مسابقات جام جهانی در سینماها بحث و تبادل نظر شد.

نمایش فوتبال در سینماها یک ضرورت چهار سَر بُرد

۱۶ آبان ماه نیز خبرگزاری ایرنا در مطلبی نمایش فوتبال در سینماها را یک ضرورت چهار سَر بُرد دانست و بیان کرد: شاید بر روی کاغذ این‌گونه اندیشیده شود که نهادهای ذیربط به دلیل ناآرامی‌های فعلی، از انجام این مهم سر باز زده و مخالف با نمایش فوتبال در سینماهای کشور باشند اما طبق بررسی‌های به عمل آمده، این نهادها نه‌تنها مخالف انجام این مهم نیستند بلکه بر ضرورت نمایش فوتبال در سینماهای کشور نیز تاکید دارند. وقتی تمام مراتب در نظر گرفته می‌شود نمایش مسابقات مهم جام جهانی یا حداقل سه بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در سینماها، چهار حسن بزرگ صنفی و فراصنفی دارد: نخست آن‌که سبب رونق سینماها شده و خسارات ۲ ماه ناآرامی‌ها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. دوم آن‌که روح سینما رفتن را در مخاطبان سینما و البته آن دسته‌ای که چندان قائل به فیلم دیدن در سالن‌های سینما نیستند، بیدار کرده و آنها را با ویژگی های سالن‌های تاریک و حس ناب فیلم دیدن در سینما آشنا می‌کند. سوم آن‌که سبب تخلیه هیجانات طیفی از مخاطبان شده که خیلی بهتر است در سینماها به وقوع بپیوندد تا در کف خیابان؛ چرا که هم کنترل ماجرا آسان‌تر می‌شود و هم خطری، هم‌میهنان را تهدید نکرده و از سوءاستفاده اغتشاش‌گران از این تخلیه هیجانات نیز تاحدودی جلوگیری می‌کند. چهارم هم آن‌که نمایش فوتبال در سینماها، سبب تقویت نشاط عمومی جامعه شده و حال مردم را بهتر می‌کند که این عملکردها می‌تواند در نقشه‌راه کلی نظام در جهت تقویت نشاط اجتماعی تفسیر شده و بازده بسیار خوبی داشته باشد.

طبق این چهار ضرورت، دلیلی ندارد که کسی بخواهد با نمایش فوتبال در سینماها مخالف باشد. یک بازی چهار سر برد که هم نیازهای فوتبال‌دوستان پوشش داده می‌شود، هم سینماداران به سود خوبی می‌رسند، هم خواست نهادهای امنیتی و انتظامی تامین می‌شود و هم غصه‌ها و تلخی اخبار این روزها، جای خود را به بارقه‌های امیدبخش و شادی‌آفرین می‌دهند.

در ادامه ۱۷ آبان ماه بود که خبرگزاری مهر مصاحبه خود با سعید خانی را منتشر کرد که این تهیه کننده سینما معتقد است: واقعیت این است که این اکران‌ها حتی اگر عملی هم بشود، عایدی برای سینماگران ندارند و تنها سینماداران از آن منتفع می‌شوند. برای برنامه‌ریزی اکران در آن مقطع هم باید زودتر فکری کنیم چرا که همزمان با جام‌جهانی هیچ صاحب فیلمی تمایل به اکران فیلم خود ندارد، به‌خصوص که امروز شرایط بحرانی‌تر هم شده است. حتی اگر فرض بگیریم که شورای تأمین با این اکران‌ها موافقت کند، نهایت برای سه بازی تیم ملی ایران منفعتی برای ما دارد و راه حل قطعی برای مشکل سینما نیست.

سینما جای فیلم دیدن است نه تماشای فوتبال

۱۸ آبان ماه نیز جهانگیر کوثری در گفتگویی با خبرگزاری برنا با بیان این مطلب که سینما جای فیلم دیدن است نه تماشای فوتبال، نسبت به نمایش مسابقه های فوتبال جام جهانی در سینماها واکنش نشان داد و گفت: سینما جای فیلم دیدن است نه تماشای فوتبال. ‌ایران می‌تواند این امتیاز را فقط برای پخش از تلویزیون خریداری کند. از آنجایی که مقررات سینما و فوتبال را می‌شناسم از منظر قانونی می‌گویم که اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد. از بخش جهانی و تجاری فیفا باید مجوز گرفته شود. آن‌ها هم با اتحادیه‌های آسیا و اقیانوسیه(edu) که مرکزش در مالزی است طرف هستند. به همین خاطر باید حق رایت آن‌ را خریداری کنیم که این قضیه امکان‌پذیر نیست. پخش جام‌جهانی بُرد بزرگی برای تلویزیون دارد بنابراین این موقعیت را در اختیار سینماها قرار نمی‌دهد. فیفا این حق را به عضوهای خودش می‌فروشد. مگر اینکه تلویزیون با هماهنگی شهرداری‌ها در مراکز میدان‌های بزرگ پرده‌هایی با ابعاد وسیع نصب کند تا مردم بتوانند فوتبال را دورهمی تماشا کنند.

کوثری درباره تاثیر مسابقه های جام جهانی در میزان استقبال مردم و فروش سینماها عنوان کرد: جام جهانی شوری جهانی است که در آن همه با زبان شیوای فوتبال صحبت می‌کنند. این قضیه روی فروش مواد غذایی، اخبار جهانی، سیاست، سینما و… تاثیرگذار است. در کل در آبان و آذر ماه پیش‌رو همه‌چیز تحت تاثیر فوتبال قرار خواهد گرفت بنابراین اهمیتی ندارد آن کشوری که در این فضا حضور دارد کامرون است یا آمریکا.

به هر ترتیب آنطور که ملاحظه کردید نمایش مسابقه های فوتبال در سینماها همواره محل کش و قوس بوده است و تا امروز هم طرفین این موضوع نتوانسته اند همدیگر را به گونه ای قانع کنند که هربار که این موضوع طرح می شود بتوان سریع به نتیجه رسید.

آنچه مسلم است با فاصله بسیار کمی که تا شروع جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ داریم حتی اگر مصوبه ای مبنی بر نمایش بازی ها در سینما داشته باشیم ولی فرصتی برای زمینه سازی و تبلیغات وجود ندارد و این فرصتی است که از دست رفت.

سینما این روزها فروش خوبی ندارد و به نظر می رسد دیگر نمی توان با نمایش فوتبال های جام جهانی نیز به داد آن رسید؛ نسخه ای که در دوره هایی جواب داده بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500