«سامانه خرید از کتابفروشی» یارانه ۱۰ میلیاردی دارد/ خرید ۴۰ میلیاردی مردم از کتابفروشی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۸
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد:

«سامانه خرید از کتابفروشی» یارانه ۱۰ میلیاردی دارد/ خرید ۴۰ میلیاردی مردم از کتابفروشی‌ها

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از آغاز به‌کار «سامانه خرید از کتابفروشی» همزمان با سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و اختصاص اعتبار ۲۰ میلیون تومانی به هر کتابفروشی خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران هدف از راه‌اندازی «سامانه خرید از کتابفروشی» را گسترش واقعی ویترین کتابفروشی‌ها به وسعت ایران دانست و گفت: این سامانه درصدد تقویت نقش کتابفروشی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره تولید و توزیع کتاب است و از این طریق به گردش اصولی کتاب در زنجیره نشر کمک می‌کند، بنابراین کتابفروشی‌ها از طریق این سامانه دائمی، فارغ از فاصله‌های جغرافیایی، مشتریانی از سراسر ایران خواهند داشت.

دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به یارانه ۱۰ میلیارد تومانی «سامانه خرید از کتابفروشی» بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آغاز فعالیت این سامانه، یارانه ۱۰ میلیارد تومانی را درنظر گرفته و بر همین اساس نیز به هر کتابفروشی عضو سامانه در مرحله اول ۲۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

علی رمضانی ادامه داد: در سامانه مذکور هر خریدار می‌تواند از یارانه ۲۵ درصدی در خرید کتاب بهره‌مند شود، بنابراین این فرصت فراهم شده است تا کتابفروشی‌های عضو سامانه بتوانند حداقل چهار برابر مبلغ اختصاص یافته به‌عنوان اعتبار را جذب کنند و این موضوع طبیعتا گردش مالی کتابفروشی‌ها را تقویت می‌کند. به‌عبارتی این امکان فراهم شده است تا حداقل ۴۰ میلیارد تومان نقدینگی با خرید کتاب به سمت کتابفروشی‌ها سوق پیدا کند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره یارانه خرید درنظر گرفته شده برای هر خریدار گفت: در این سامانه به هر کُد ملی که سیم‌کارت تلفن همراه به نام آن ثبت شده باشد، مبلغ یک ‌میلیون ریال یارانه کتاب تعلق می‌گیرد. این مبلغ به معنی ۲۵ درصد تخفیف خرید تا سقف ۴۰۰ هزار تومان است. به‌عبارت دیگر هر خریدار برای  ۴۰۰ هزار تومان خرید کتاب، تنها مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. خرید بیشتر از ۴۰۰ هزار تومان در سامانه نیز بدون یارانه فراهم است.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در «سامانه خرید از کتابفروشی» از ۱۰ آبان‌ماه آغاز شده است، اظهار کرد: کتابفروشی‌های سراسر کشور که مایل به عرضه کتاب‌های خود در این سامانه هستند، می‌توانند با ثبت‌نام و ارسال مدارک شغلی و هویتی، نسبت به عضویت اقدام کنند. برای قرار گرفتن کتاب‌ها در صفحه فروش، فراخوانی کتاب‌ها از بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران و تنها از طریق کنترل شابک کتاب انجام می‌شود و کتابفروش تعداد موجودی و قیمت فروش را در سامانه ثبت می‌کند.

علی رمضانی فراهم آوردن امکان خرید برای علاقه‌مندان به کتاب در شهرهای فاقد کتابفروشی و دور از مرکز را از اولویت‌های راه‌اندازی این سامانه که موجبات عدالت فرهنگی و جغرافیایی را در سراسر کشور فراهم می‌کند، دانست و گفت: با بهره‌گیری از «سامانه خرید از کتابفروشی‌» دیگر هیچ فردی در استفاده از یارانه فرهنگی دولت برای خرید کتاب محروم نخواهد شد و به‌راحتی خواهد توانست کتاب مورد نظر خود را انتخاب، خرید و دریافت کند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: همچنین تخفیف ویژه‌ای برای هزینه ارسال پستی درنظر گرفته شده است و خریداران برای هر بسته پستی از هر نقطه کشور صرفا هشت هزار تومان هزینه پرداخت می‌کنند و مابقی تعرفه پستی که بیش از ۵۰ درصد می شود نیز به‌عنوان یارانه ویژه درنظر گرفته شده است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌شود.

دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره سامانه پست کتاب نیز بیان کرد: کتابفروشان در فرآیند ثبت‌نام، به عضویت «سامانه پست کتاب» درمی‌آیند و می‌توانند به‌عنوان یک خدمت مستقل از آن بهره‌مند شوند و با عضویت در این سامانه و بهره‌مندی از یک باجه پستی از تخفیف ویژه در ارسال بسته‌های پستی تا ۵۰ درصد نیز برخوردار شوند.

علی رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: کتابفروشی‌های علاقه‌مند به فعالیت در «سامانه خرید از کتابفروشی» می‌توانند برای عضویت به وبسایت خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی ketab.ir مراجعه کنند. همچنین مرکز پشتیبانی و پاسخگویی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۹۸۹۸ برای پاسخگویی و راهنمایی درباره  فرآیندهای ثبت‌نام، فروش و خرید درنظر گرفته شده است.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است