افتتاح ۱۷ کتابخانه در هفته کتاب/ کتابخانه‌ها در اعتراضات اخیر آسیب جدی ندیدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۸
در نشست خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شد؛

افتتاح ۱۷ کتابخانه در هفته کتاب/ کتابخانه‌ها در اعتراضات اخیر آسیب جدی ندیدند

نشست رسانه‌ای تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی‌امین دوره هفته کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، نشست رسانه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این نهاد برای سی‌امین دوره هفته کتاب صبح امروز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه با حضور محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد برگزار شد.

هراتی در ابتدای این مراسم‌ عنوان کرد: هفته کتاب در این دوره یک ویژگی مهم دارد که آن هم همراهی دستگاه‌‌های مختلف با یکدیگر است و در این راستا نزدیک به ۶۰ دستگاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم با یکدیگر همراه شدند، به طور مثال از همه دستگاه‌ها خواهش شد که به طور هماهنگ از شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» و پوستر یکنواخت هفته کتاب استفاده کنند.

او افزود: شنبه ۲۱ آبان ماه ما در نهاد همراه با همکاران محترممان به حرم امام‌ خمینی می‌رویم و با تجدید میثاق با امام راحل هفته کتاب آغاز می‌شود. همچنین یک مسابقه داخلی با محوریت کتابی درباره امام‌خمینی با نام «آنسوی آفتاب» برای مجموعه همکاران ما تدارک دیده شده است. طرح بخشودگی دیرکرد را نیز خواهیم داشت. ۱۷ کتابخانه در هفته کتاب در استان‌‌های مختلف افتتاح خواهد شد و نزدیک به ۳۳ مورد افتتاح و جابه‌جایی در استان‌های مختلف خواهیم داشت. به امید خدا پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» را برگزار خواهیم کرد که سال گذشته نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ نسخه کتاب به نهاد هدیه شد که اتفاق ارزشمندی است.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها اظهار کرد: توزیع بسته کودک و نوجوانان شامل ۵۷ عنوان و نزدیک به ۱۲۹ هزار نسخه کتاب در تمام کتابخانه‌هایی که بخش کودک دارند، انجام خواهد شد. در راستای همراهی دستگاه‌های مختلف پویش «کتاب دستت چیه» در ۲ بخش مردمی و مسئولان برگزار خواهد شد و در این پویش افراد طی ۳ دقیقه کتابی را که دوست دارند، معرفی می‌کنند.

تجلیل از کتابخوانان و کتابداران

او افزود: سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه مراسم تجلیل از برگزیدگان کتابخانه‌های عمومی در بخش‌های مختلف برگزار خواهد شد. این تجلیل در بخش‌هایی ازجمله بحث کتابدار و مسئول برتر، کتابدار و مسئول برتر، صفحات برتر مجازی، کتابخانه‌های برتر، کتابخوان برتر، انجمن برتر، خیرین، نوآوری در خدمات کتابخانه‌ای، نسخ خطی و فهرست‌‌نویسان، پیک کتاب، رابطان فرهنگی، محافل ادبی و … انجام خواهد شد.

هراتی تصریح کرد: چهارشنبه ۲۵ آبان میزبان هنرمندان مختلف در کتابخانه‌های مرکزی خواهیم بود. ۲۶ آبان ما توزیع کتاب با نظر کتابداران را خواهیم دشت. همچنین ارسال ۳۸ هزار نسخه کتاب برای ۵ کتابخانه مرکزی ایلام، خراسان شمالی، قم، خراسان رضوی و گیلان را در دستورکار خواهیم داشت. جمعه ۲۷ آبان همزمان با روز پایانی هفته کتاب مدیران کل استانی در نماز جمعه به ارائه گزارشی به نمازگزاران و مردم در استان‌های مختلف خواهند پرداخت.

بازگشت «آقا و خانم کتابدار»

او درباره کارهای تصویری نهار توضیح داد: سری جدید مجموعه انیمیشن ۱۳ قسمتی «آقا و خانم کتابدار» آماده شده و موضوعات این مجموعه درباره خدمات جدید نهاد کتابخانه‌ها است. یک‌سری تولیدات تصویری نیز داریم که در راستای مشارکت دستگاه‌ها با نشان خانه کتاب و ادبیات ایران ارائه می‌شود و مصاحبه‌های میدانی متناسب با هر روز از شبکه‌‌ها و پلتفرم‌های مختلف ارائه خواهند شد و پادکست‌ها و نماهنگ‌هایی متناسب با هفته کتاب آماده شده است.

هراتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پرداختن به کتابخانه‌های مناطق محروم و روستاها گفت: همکاران ما در بخش منابع عناوین مشخص و قابل توجهی در این مناطق توزیع می‌کنند. اخیرا هم سفری به بشاگرد داشتند و علاوه‌بر توزیع کتاب فعالیت‌های فرهنگی در این منطقه انجام شد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: در ۱۰ روز گذشته به آخرین وضعیت کتابخانه‌های مرکزی قم و گیلان مراجعه کردیم و به لحاظ منابع و تجهیزات تقریبا کامل هستند. بخش‌هایی که خارج از اختیار نهاد است، دنبال می‌شوند.

او درباره محافظت از کتابخانه‌های عمومی در اعتراضات اخیر کشور گفت: کتابخانه‌های نهاد در ماه‌های اخیر آسیب جدی ندیده‌اند و خوشبختانه تمام کتابخانه‌ها مجهز به دوربین مداربسته هستند.

هراتی در پایان این نشست درباره اثرگذاری برنامه‌های نهاد اظهار کرد: بررسی این موضوع نیازمند شاخص‌هایی است و ما براساس مراجعات و اینکه توجه‌ها به چه سمتی می‌رود و افزایش اعضا فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خود را برنامه‌ریزی می‌کنیم. در مجموع وقتی این شاخص‌ها را کنار هم‌ می‌گذاریم متوجه می‌شویم که این فعالیت‌ها دیده شده‌اند.

در پایان نشست از پوستر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000