شعر عملا در بازار نشر ایران غایب است/ رقابت ناشران به تنوع منجر شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۴
یاسین نمکچیان در گفتگو با صبا:

شعر عملا در بازار نشر ایران غایب است/ رقابت ناشران به تنوع منجر شده است

یاسین نمکچیان درباره وضعیت بازار نشر در سال های اخیر و استقبال کم از کتاب های شعر توضیح داد.

یاسین نمکچیان نویسنده و شاعر به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره آمار نسبتا بالای چاپ کتاب در یک سال اخیر عنوان کرد: طبیعی است که ما نمی‌توانیم ارزش‌گذاری کنیم که چه کتابی خوب و چه کتابی بد است و طبیعتا کتاب در هر ژانری که باشد، مخاطب خود را پیدا می‌کند اما در سال‌های اخیر برخی ناشران و موسسات فرهنگی به صورت جدی در حوزه ادبیات، علوم انسانی، تاریخ و ژانرهای مختلف فعالیت داشته‌ و این نوع کتاب‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند.

او در ادامه درباره افزایش دامنه مخاطبان کتاب در سال های اخیر گفت: در این سال‌ها هم مترجمان بسیار خوبی وارد بازار نشر و هم ناشران خوبی وارد این چرخه شدند که کارهای باکیفیت و متنوعی تولید می‌کنند و مدام دامنه مخاطبان جدید را در ایران افزایش می‌دهند. اگر ما پیش‌تر برای یک طیف محدودی کتاب تولید می‌کردیم اکنون هر قشری که به بازار کتاب مراجعه کند، حتما متناسب با سلیقه خود کارهای خوبی پیدا می‌کند، به طور مثال اگر یک فرد کتابخوان یک ماه از بازار کتاب فاصله بگیرد از کتاب های تازه منتشرشده زیادی عقب می ماند. همین موضوع نشان می دهد که جمله «مردم ایران کتابخوان نیستند» گزاره درستی نیست و باید بازنگری‌هایی روی آن صورت بگیرد. من فکر می کنم مردم نسبت به سال‌های گذشته و باتوجه به رشد تکنولوژی و کتاب های صوتی و دیجیتال علاقه بیشتری به کتاب پیدا کرده‌اند و دسترسی‌شان هم راحت‌تر شده است.

این شاعر خاطرنشان کرد: هر کتابی که تولید می‌شود مسلما مخاطب خود را دارد و خواندنی است. چیزی که اکنون در بازار کتاب قابل مشاهده است این است که باتوجه به ژانرهای مختلفی که ارائه می شود، مردم هم با کمک اینترنت به‌روز هستند و دنبال موضوعات مختلفی می‌گردند و محصول مورد نیاز خود را در بازار کتاب پیدا می کنند.

او درباره رقابت پنهان ناشران در چاپ کتاب توضیح داد: تعداد ناشران در سال‌های اخیر زیاد شده است و مجبورند برای رقابت در این فضا آثاری منتشر کنند که مخاطب بیشتری دارد و دیگران به سراغ آن کتاب نرفته‌اند. همین رقابت پنهان میان ناشران موجب شده است که ما اکنون با تنوع ژانر مواجه هستیم و مثلا در حوزه تاریخ، مردم‌شناسی و… کتاب‌های خوب و متنوعی منتشر می‌شود.

این نویسنده تصریح کرد: قطعا چاپ کتاب براساس درصد عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و تا این تقاضا در بازار نشر وجود نداشته باشد، این تعداد ناشر فعالیت نمی کنند، البته قبول دارم که یکسری از ناشرانی که اکنون در بازار کتاب کار می‌کنند، وابسته هستند و از رانت استفاده می کنند و هدفشان چاپ کتاب نیست اما با تمام این‌ها نشر ایران در این سال ها پویا بوده است.

نمکچیان در پایان درباره وضعیت چاپ کتاب شعر اظهار کرد: متاسفانه علی رغم اینکه ژانرهای دیگر حتی داستان فارسی در این سال ها رشد قابل توجهی داشته اند اما شعر هر روز از بازار کتاب فاصله گرفته و عملا شعر در بازار نشر غایب است و وجود ندارد. به سختی کتابفروشی هایی پیدا می شود که از کتاب های شعر تازه منتشرشده استقبال کنند. خود من هم که به کتابفروشی ها مراجعه می کنم آخرین کتاب های شعری که موجود دارند، مربوط به سال ها پیش است و کم پیش می آید که کتاب شعر جدیدی در کتابفروشی ببینید مگر اینکه شاعران نام‌آشنایی باشند که مخاطب خاص خود را دارند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است