بوشهر از لحاظ زیرساخت سینمایی باید تقویت شود/ حال سینمای استان خوش نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۰
در حاشیه سفر هیات مدیران سازمان سینمایی به بوشهر مطرح شد؛

بوشهر از لحاظ زیرساخت سینمایی باید تقویت شود/ حال سینمای استان خوش نیست

محمدرضا سوقندی بیان کرد که استان بوشهر با وجود داشتن هنرمندان شاخص، جوانان مستعد اما از لحاظ زیرساخت در حوزه سینمایی وضعیت مطلوبی ندارد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی روز چهارشنبه ۱۸ آبان در سفر یک روزه هیات مدیران سازمان سینمایی به استان بوشهر، در حاشیه نشست با استاندار بوشهر گفت: این مایه شرمندگی است که در استانی مانند بوشهر مردم از حقوق اولیه خود که همانا داشتن فضای مناسب برای دیدن یک فیلم است، محروم هستند.

وی بیان کرد: استان بوشهر از لحاظ تاریخی و تمدنی مردمی مبارز، حماسه آفرین و مجاهد و در حوزه مبارزه با استعمار، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جلوه خاصی دارد. رویکرد ریاست سازمان سینمایی این است که به جای نشستن در مرکز و خواندن گزارش‌ها به صورت میدانی از استان ها بازدید شود و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات حوزه سینمای استان ها قرار گیرند.

وی با بیان اینکه از لحاظ قانونی نمی توانیم سینما احداث کنیم، ادامه داد: در زمان حاضر در بسیاری از شهرها بخش خصوصی به این امر ورود پیدا کرده و درجایی که بخش خصوصی نیز ورود نکرده شهرداری ها به عنوان متولیان یک شهر به این موضوع پرداخته اند. سینما تنها یک ساختار تفننی نیست، بلکه امروز این مکان فرهنگی نقش و کارکرد مهمی در امنیت، اقتصاد، سیاست، مسائل اجتماعی و آموزشی دارد. به طور یقین وقتی دفاتر سینمای جوان تقویت، رویدادها و جشنواره ها در استان ها برگزار شود و استعدادهای جدید این لشکر عظیم جوانان انقلابی معرفی و ورود کنند اتفاق‌های دیگری رخ می‌دهد و به تعبیری سینما به کمک توسعه و پیشرفت استان می آید.

حال سینمای استان بوشهر خوش نیست 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: در زمان حاضر این استان ۱۲ فضای سینمایی دارد که همه دستخوش مساله‌ای هستند و به تعبیری حال سینمای بوشهر خوش نیست.

عبدالرحیم افروغ افزود: انتظار می‌رود با همت سازمان سینمایی و سمعی و بصری فضای ماه‌های آینده سینمای استان متفاوت شود. امروز سینما بهمن بوشهر به عنوان قدیمی‌ترین سینمای شهر تعطیل است و نیاز جدی به مقاوم سازی و انجام یک اقدام فوری دارد تا بتوانیم در آینده ای نه چندان دور فضای مناسب و متفاوتی به مردم این استان هدیه دهیم. سینما آوینی از جمله دیگر سینماهای شهر بوشهر متعلق به فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اجازه و امتیاز پخش فیلم ندارد و با توجه به اینکه این مرکز به بخش خصوصی واگذار شده این مکان به یک مکان فرهنگی تبدیل وضعیت داده است. سینما انقلاب، سینما آفتاب عالی شهر بوشهر، سینما ولایت در مجموعه پایگاه هوایی، سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله سینماهای این استان هستند که باید با برطرف کردن مشکلات آنها به مراکز فعال تری تبدیل شوند.

افروغ گفت: امروز با ما سه مساله جدی شامل زیرساخت‌ها (سینما و ابزار و تجهیزات مورد نیاز)، پروژه‌ها و تربیت نیروی حرفه‌ای تراز انقلاب اسلامی روبرو هستیم. استان بوشهر بزرگانی از جمله رئیسعلی دلواری، زنان لرده، شهیدان نادر مهدوی و ماهینی دارد که شور، هیجان و شجاعت آنان برای جوانان مثال زدنی است و اگر وارد عرصه فیلم شوند هر یک از این فیلم‌ها می‌توانند به عنوان یک اثر بین المللی و جهانی باشد. سبک‌ها، اتفاقات، رویدادها و سنت‌های اصیل بوشهری گمشده نسل جوان امروز هستند که اگر ماندگار و به نسل جوان منتقل شوند بی‌شک آینده ویژه‌ای برای استان رقم می‌خورد.

افروغ با تاکید بر تربیت نیروی حرفه‌ای تراز انقلاب اسلامی گفت: در این صحنه عقب نیستیم اما توجه به این بخش ضروری است.

فاز نخست مطالعه سینما بهمن در دست اجرا است

مدیر حوزه هنری استان بوشهر در نشست مدیران سازمان سینمایی با استاندار بوشهر گفت: فعالیت سینما بهمن بوشهر بعد از واقعه متروپل طبق بخشنامه وزارت کشور به دلیل فرسودگی متوقف شد در این راستا به این جمع بندی رسیدیم که فاز اول مطالعه این سینما باید انجام شود.

امید پارسایی فرد اظهار کرد: سینما بهمن بوشهر ۵۰ سال قدمت دارد و باید مشخص شود که یا از نو ساخته و یا باسازی شود. سازمان سینمایی حوزه هنری که این سینما متعلق به آنهاست آمادگی دارد که این فاز مطالعاتی را به سرانجام برساند و از طرف دیگر دوستانی به عنوان سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند که وارد این عرصه شوند اما نکته مهم این است که برای تبدیل سینما بهمن به پردیس سینمایی نسل جدید علاوه بر ورود سازمان سینمایی به مدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نیاز است.

وی در پایان یادآور شد: سینما بهمن بخش مهمی از خاطرات مردم این استان است و بیشتر مردمان این شهر بهترین آثار سینمای انقلاب را در این مکان فرهنگی مشاهده کرده‌اند، اما امروز اصلی‌ترین مرکز فرهنگی استان بوشهر تعطیل است و برای راه اندازی دوباره به همت مسئولان نیاز است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است