«خرمشیر» اقتباسی از «کلیله و دمنه» است/ پرداخت کمک هزینه گروه‌ها را تنبل می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۱
کارگردان در گفتگو با صبا:

«خرمشیر» اقتباسی از «کلیله و دمنه» است/ پرداخت کمک هزینه گروه‌ها را تنبل می‌کند

سیدمجتبی خمسه کارگردان و بازیگر نمایش موزیکال «خرمشیر» درباره فرآیند بر صحنه رفتن این اثر توضیح داد.

سیدمجتبی خمسه کارگردان و بازیگر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا، درباره حال و هوای نمایش «خرمشیر» که به کارگردانی وی روی صحنه است توضیح داد و گفت: در نمایش «خرمشیر» عروسکی وجود ندارد بلکه از لباس های کودکانه و تن پوش استفاده می شود. این اثر موزیکال مناسب رده سنی ۲ تا ۱۲ سال و از لحاظ داستانی نیز برای رده سنی ۴ تا ۱۲ سال خوب است.

وی ادامه داد: «خرمشیر» برگرفته از «کلیله و دمنه» عبدالله بن مقفع است با این تفاوت که در داستان «کلیله و دمنه» دو روباه شخصیت های داستان بودند اما داستان اینجا تغییر کرده است.

این کارگردان ضمن بیان اینکه گروه ها باید خود را با زمان های مختلف سازگار کنند، عنوان کرد: سال ۱۳۸۶ اولین اجرای «خرمشیر» در کانون پرورش فکری بر صحنه رفت و تاکنون در سالن های دیگری نیز اجرا رفته است. این اثر دائما بازتولید می شود و از لحاظ موسیقی، دکور و لباس تغییراتی می کند زیرا هر پنج سال یک‌بار نسل تغییر می کند و به همین دلیل هر چند سال با نگرشی جدید نمایش را اجرا می کنیم.

خمسه درباره پیش بینی اش از حضور تماشاچی در حال و هوای این روزها بر صندلی نمایش، اظهار کرد: ما نباید بچه ها را درگیر حال و هوای اجتماعی کنیم و بچه باید بچگی کند. با احترامی که برای مردم و بقیه موارد قائل هستم بچه ها به شادی احتیاج دارند، ما هم شروع به فعالیت کردیم تا محیط امن و خوبی را برای کودکان فراهم کنیم.

کارگردان نمایش «کدو قلقله زن» در پایان ضمن بیان اینکه نمایش، سینما و همه کارهای هنری باید از بخش دولتی جدا شوند، تصریح کرد: یکی از علت هایی که گروه ما از لحاظ اجرایی و تماشاچی موفقیت داشته این است که کار خود را از دستگاه های دولتی جدا کرده است. اکثر همکارانم فقط کار تئاتر می کنند و شغل دوم ندارند، همه ما تمرکزمان روی تئاتر است و این تداوم به ما کمک می کند تا از بخش دولتی و کمک هزینه ای جدا شویم. تاثیراتی که سالن ها می گذارند و یا در واقع سالن های دولتی که کمک هزینه ای نمی پردازند و یا اکنون دیگر کارشناسی ندارند که برایشان نیازهای اولیه نمایش را توضیح دهیم که نمایش چه چیزهای اولیه ای نیاز دارد، از چالش های ماست. البته اکنون پردیس ملت با ما راه آمده و کمک مان کرده است. متاسفانه انجمن ها تبدیل به صنف شده است. به نظرم حمایت های دولتی باید از بخش سالن ها صورت گیرد وگرنه پرداخت کمک هزینه باعث تنبل شدن گروه ها می شود.

«خرمشیر» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی سیدمجتبی خمسه از روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ساعت ۱۹ در سالن آمفی تئاتر پردیس سینما گالری ملت روی صحنه رفته است.

این نمایش که روایتی از سری داستان های کلیله و دمنه است، داستان الاغی است که به تازگی از دست صاحبش رها شده و در حالی که در جنگل به خوش‌گذرانی می پردازد با شیری روبرو می شود که تا به حال حیوانی همچون الاغ را ندیده است.

در نمایش «خرمشیر» سیدمجتبی خمسه، سحر پورفرج، محسن بان ور و سعید محمدی شاملو به ایفای نقش می پردازند و همچنین در این نمایش سیدمجتبی خمسه به عنوان طراح صحنه، سحر پورفرج به عنوان طراح لباس و محسن بان ور در نقش دستیار کارگردان نیز حضور دارند.

نمایش «خرمشیر» از ۱۹ آبان تا ۱۷ آذرماه ۱۴۰۱ روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۱۹ در سالن آمفی تئاتر پردیس سینما گالری ملت روی صحنه می رود و علاقه‌مندان می ­توانند برای تهیه بلیت به صورت اینترنتی به سامانه سینماتیکت به نشانی www.cinematicket.org  و به صورت حضوری به گیشه سینما به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبروی بزرگراه کردستان، پردیس سینما گالری ملت مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است