ما در حاکمیت به دنبال آزادی بیان هستیم/ مدیران هم‌میهن و شرق مستنداتشان را بدهند/ کنار اهالی فرهنگ و هنر هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۲
محمدمهدی اسماعیلی اعلام کرد؛

ما در حاکمیت به دنبال آزادی بیان هستیم/ مدیران هم‌میهن و شرق مستنداتشان را بدهند/ کنار اهالی فرهنگ و هنر هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که برای رسیدگی به وضعیت ۲ خبرنگار روزنامه‌های هم‌میهن و شرق از مدیران مسئول آنها درخواست کرده تا مستندات‌شان را در اختیار وزارتخانه قرار دهند.

به گزارش صبا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که برای رسیدگی به وضعیت ۲ خبرنگار روزنامه‌های هم‌میهن و شرق از مدیران مسئول آنها درخواست کردیم تا مستندات‌شان را در اختیار وزارتخانه قرار دهند.

اسماعیلی درباره پیگیری پرونده تعدادی از خبرنگاران و عکاسان که در حوادث اخیر کشور بازداشت شده‌اند و اینکه گفته می‌شود پرونده برخی از آنها بلاتکلیف است، گفت: واقعا این‌ طور نیست؛ همین هفته گذشته مدیرکل ما آقای شمسایی خبر از آزادی ۸ نفر از اهالی رسانه داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: پیگیر وضعیت اهالی رسانه هستیم و نسبت به افرادی که عنوان‌های حرفه‌‌ای کارشان به وزارتخانه ما می‌رسد، وظیفه داریم و این کار را به نتیجه می‌رسانیم. لیست کامل این افراد را از دوستان‌مان دریافت کردم. در مورد هر فردی که ادعا می‌شود خبرنگار و عکاس است، وظیفه ماست که وضعیت‌شان را پیگیری کنیم. قطعا اگر این‌ها به واسطه اقدامی ناشی از فعالیت‌های حرفه‌ای خودشان دچار مشکل شده باشند، حتما رسیدگی می‌کنیم.

وی درباره این‌که مدیران مسئول روزنامه‌های هم‌میهن و شرق عنوان کردند که در جریان پیگیری خبرنگاران خود برای پوشش اخبار مربوط به ماجرای مهسا امینی بودند، بیان کرد: بله، من مصاحبه این دو مدیر مسئول را مشاهده کردم و به آقای مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد) گفتم با مدیران مسئول این مجموعه‌ها بنشینند و مستندات را دوستان ما هم دریافت کنند.

ما در حاکمیت به دنبال آزادی بیان هستیم

اسماعیلی تاکید کرد: ما در حاکمیت به دنبال آزادی بیان هستیم. آزادی بیان برای روزنامه‌ها و رسانه‌ها لازم است. مشاهده کرده‌اید در این ۲ ماه که این اتفاقات رخ داده است، ما با حداکثر سعه صدر با رسانه‌ها در وزارت ارشاد برخورد کردیم و بنای ما بر همین است.

وی ادامه داد: به آقای مهدی‌پور گفتم حتما با آقایان کرباسچی و رحمانیان بنشینند و حرف بزنند و نتیجه را به من بدهند تا موارد را از مراجع ذی‌ربط دنبال کنیم. من وظیفه خودم می‌دانم در مورد این همکاران عزیز و خانواده‌هایشان اگر مشکلی پیش آمده آن را جبران و مساله را حل کنیم.

شما فضای مطبوعاتی را مشاهده کنید آیا محدودیتی ایجاد کرده‌ایم؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت‌های ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌فارسی در وقایع اخیر و اینکه گفته شده دلیل تمایل مردم به اخبار این رسانه‌ها محدودیت رسانه‌های داخلی است، وزارت فرهنگ و ارشاد چه اقداماتی در راستای خبررسانی آزادانه رسانه‌های داخلی قرار است انجام دهد، گفت: شما فضای مطبوعاتی را مشاهده کنید آیا محدودیتی ایجاد کرده‌ایم؟ ما در وزارتخانه مکانیزم و فرآیندهایی را در اختیار داریم، آیا آمده‌ایم برای مدیر مسئولان و خبرنگاران محدودیت ایجاد کنیم؟ نهایت همکاری را داشته‌ایم. در هیات نظارت بر مطبوعات تخلفاتی را از رسانه‌ها داریم، من به اعضای هیات گفتم همکاری کنند و این اعضا هم با من موافقت کردند و حداکثر همراهی را دارند. زیرا معتقدیم ولو اینکه خطا کنند، بهتر از این است که احساس کنند فضای گفتگو نیست؛ چراکه ما معتقد به گفتگو هستیم.

تیراژها بالا رفته است اما امان از اینکه یک نیم خط درباره این اقدام نوشته شده باشد

وی خاطرنشان کرد: آنجا که گشایش‌هایی مانند مساله کاغذ داریم که مشکلش حل می‌شود، خبررسانی صورت نمی‌گیرد. امروز تیراژها بالا رفته است اما امان از اینکه یک نیم خط درباره این اقدام نوشته شده باشد. اینجا هم همین است، امروز حدود ۲ ماهی می‌شود که مسائلی در کشور رخ داده است. وزارت ارشاد در حوزه رسانه‌ای و مدیریت رسانه‌ای با سعه صدر کامل برخورد کرده است. آیا من به عنوان وزیر و معاونین من محدودیت ایجاد کردیم؟ دوستان امنیتی و قضایی محدودیت ایجاد کردند؟ واقعا چنین نبوده است.

اسماعیلی با بیان این‌که نهایت تعامل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، عنوان کرد: چندی پیش مدیران مسئولان مهمان معاونت مطبوعاتی بودند، جلسه داشتند و گفتگو کردند. راه تعامل وجود دارد، هر کدام از مدیران مسئول هر وقت خواستند من خودم وقت گذاشتم.

وی افزود: من با هنرمندان درجه یک در این ایام جلسه گذاشتم و توضیحات را دادم، بنای ما این است که گفتگو و عقلانیت در این بحث حاکم کنیم. در بحث رسانه هم همین است اگر خدایی ناکرده اتفاقی افتاده و اگر نادرست باشد ما حتما جلویش را می‌گیریم و موظف هستیم این کار را انجام دهیم.

در حوزه‌های فرهنگی و قضایی و امنیتی تعامل ما خوب است

وی درباره این‌که‌ هنرمندانی که ممنوع ‌الخروج شده‌اند می‌گویند دلیلش‌ سیاسی است، در حالی که شما عنوان کرده‌اید دلایل دیگری برای این امر وجود دارد، آیا با هنرمندانی که این اتفاق برایشان رخ داده است دیداری داشته‌اید و یا موضوع ممنوع‌الخروجی آن‌ها پیگیری کرده‌اید، گفت: چند مورد اخیر را بررسی کردم، اسمی نمی‌آورم. این ممنوع الخروجی هیچ ارتباطی به فعالیت فرهنگی و هنری آنها نداشته است‌. توجه داشته باشید ممکن است من در حال حاضر بخواهم به عنوان یک مقام دولتی خارج شوم یک شکایتی از من در یک حوزه‌ای وجود داشته باشد که رفتن من متوقف شود. قبلا هم این‌ها بوده است اما چون یک فضایی به وجود آمده ممکن است همه فکر کنند به این دلیل بوده است.

اسماعیلی بیان کرد: در حوزه‌های فرهنگی و قضایی و امنیتی تعامل ما خوب است، در وزارتخانه برای اینکه این‌‌ مساله دچار بهم‌ریختگی نشود، یک ستادی را تشکیل دادیم. در مورد هنرمندانی که دچار این حواشی می‌شوند گفته‌ام به تک‌تک‌شان رسیدگی شود و بررسی کنند.

وی با بیان این در برخی از موارد سوتفاهم پیش آمده است، اظهار کرد: به طور مثال ۲ هفته یک هنرمند شهیری از خارج به کشور آمده بود، پاسپورتش را ضبط کردند که بلافاصله به او بازگرداننده شد زیرا سوتفاهم شده بود. ما به این‌ها رسیدگی می‌کنیم.

اسماعیلی در پایان گفت: نسبت به همه اهالی فرهنگ و هنر این اطمینان را می‌دهیم ما کنارشان هستیم. اگر مشکلی دارند به سازمان سینمایی و معاونت هنری مراجعه کنند و من هم پیگیر کارشان هستم.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است