مستند فرامتنی درباره کاخ گلستان می‌سازم/ اکران «آن مرد با اتوبوس آمد» در زمستان | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۲
نیما مهدیان مطرح کرد؛

مستند فرامتنی درباره کاخ گلستان می‌سازم/ اکران «آن مرد با اتوبوس آمد» در زمستان

مستندی درباره کاخ گلستان توسط نیما مهدیان ساخته می‌شود.

نیما مهدیان

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نیما مهدیان مستندساز درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: چند ماهی است که پروژه‌ای تاریخی به نام «کاخ» را با تهیه‌کنندگی شفیق آقامحمدیان درباره تاریخ ۵۰۰ ساله کاخ گلستان شروع کرده‌ام که الان در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از این مستند حدودا ۸۰ دقیقه‌ای حمایت کند.

او ادامه داد: تا این لحظه کسی فیلمی به این شکل درباره کاخ گلستان نساخته است چراکه این مستند تنها درباره تاریخچه کاخ، علت ساخت، اتفاقات و… نیست بلکه در اصل دو بُعد فرامتنی نیز دارد که به فرهنگ کاخ نشینی و اشرافی گری در تهران و همزمان با آن نقل قول‌های همسایگان کاخ گلستان در این ۵۰۰ سال می‌پردازد. همچنین از نکات مهم این مستند پرداختن به زمانی است که به دلیل نادیده گرفته شدن رعایا کاخ گلستان برای همیشه تبدیل به موزه شد.

این کارگردان درباره مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» که سال گذشته در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «سینماحقیقت» حضور داشته است، عنوان کرد: محمد طیب سرپرست گروه سینمایی هنروتجربه مرکز گسترش به من اعلام کرد که در زمستان پیش رو این مستند در سینماهای هنر و تجربه اکران خود را آغاز می‌کند.

این مستندساز درباره جشنواره «سینماحقیقت» که آذرماه امسال آغاز به کار می‌کند، بیان کرد: فکر می‌کنم ایجاد شرایط برای تنوع ژانری در آثار مستند یکی از مهمترین رویکردهاست و همچنین ادامه روند اکران آثار باتوجه به اینکه آثار سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی فضای محدودی برای نمایش و اکران دارند، به دیده شدن سینمای مستند کمک می‌کند.

مهدیان در پایان تاکید کرد: جشنواره «سینماحقیقت» مطلع سینمای مستند در ایران است و از آن‌جایی که بالاترین مرتبه را در جشنواره های مستند در داخل دارد جاییست که می‌توان خود را در آن متر کرد و همراه با متدها و به‌روزرسانی‌های دنیا در حوزه مستند پیش رفت. جشنواره «سینماحقیقت» با ورکشاپ های پژوهشی و آموزشی به خوبی عمل می‌کند اما من معتقدم که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی باید بیشتر از فیلمسازان جوان خود حمایت کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است