امیدوارم «ملاقات خصوصی» در اکران مورد حمایت قرار گیرد/ لزوم توجه به تنوع ژانر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۴
امید شمس مطرح کرد؛

امیدوارم «ملاقات خصوصی» در اکران مورد حمایت قرار گیرد/ لزوم توجه به تنوع ژانر

امید شمس کارگردان و نویسنده سینما به بررسی روند ورود خود به سینما و وضعیت سرمایه‌گذاری در سینمای کوتاه و لزوم تنوع ژانر در سینمای ایران پرداخت و توضیح داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، امید شمس نویسنده و کارگردان سینما و فارغ التحصیل انجمن سینمای جوانان ایران که فیلمسازی را با ساخت فیلم کوتاه «گذر» در سال ۱۳۹۴ در انجمن سینمای جوانان کرج آغاز کرده است، درباره اولین فیلم کوتاه خود گفت: «گذر» اولین فیلم کوتاه من بود که در سال ۹۴ با همکاری پوریا پیشوایی ساخته شد. مراحل ساخت «گذر» بسیار سخت بود و پروداکشن خیلی عجیبی داشت که همین حالا هم فکر کردن به آن روزها برایم سخت است.

وی ادامه داد: کسانی که فیلم را تماشا کردند، می‌دانند که هنروران زیادی در این فیلم حضور دارند و برای من به عنوان اولین تجربه کارگردانی، مدیریت صحنه را کمی دشوار کرد.

کارگردان «گذر» با اشاره به اینکه لوکیشن این فیلم کوتاه در شهرک سینمایی دفاع مقدس بوده است، عنوان کرد: من به همراه پوریا پیشوایی فیلمنامه را نوشتیم و بعد پوریا فیلمبرداری را برعهده گرفت و من در کنار کارگردانی، تدوینگر «گذر» شدم. کارمان سخت بود، بودجه مناسبی نداشتیم و از مراکزی که از فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس حمایت می کردند، کمک گرفتیم تا آنچه که مدنظرمان بود، به تصویر بکشیم.

وی افزود: همچنین سعی داشتیم به عنوان اولین تجربه، خودمان را از نظر تکنیکی به چالش بکشیم که خداراشکر موفق هم عمل کردیم و فیلم جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی متفاوتی را تجربه کرد و سکوی پرتابی برای ساخت فیلم‌های کوتاه بعدی ما شد.

فارغ التحصیل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به دومین فیلم کوتاه خود مطرح کرد: «شب تولد» دومین فیلم کوتاه من است که با فاصله یک‌سال بعد از «گذر» در سال ۹۵ ساختم.

سر ساخت فیلم‌ها تا مرز زندان رفتن بدهکار شدیم

کارگردان فیلم کوتاه «قرار» که سرمایه و تهیه کنندگی را مهم‌ترین دغدغه هر کارگردان تازه کار می‌داند، درباره مشکلات و معضلات فیلمسازان توضیح داد: سرمایه که همیشه دغدغه فیلمسازان جوان است. ما هم سر ساخت این فیلم‌ها تا مرز زندان رفتن بدهکار شدیم و جدا از فضای فیلمسازی کار می‌کردیم که بدهی‌هایمان را صاف کنیم یا با جوایزی که از جشنواره‌ها می‌گرفتیم بدهی‌هایمان را می‌پرداختیم. هزینه هایمان از برآوردی که داشتیم خیلی بیشتر می‌شد، با برآوردهای سال ۱۴۰۱ هم که اصلا نمی‌توان بدون تهیه کننده و سرمایه گذار به ساخت فیلم فکر کرد.

شمس که با فیلم کوتاه «گذر» برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت و جایزه بهترین فیلم بخش ایمان و هنر و نامزدی در بخش‌های مختلف جشنواره را تجربه کرده بود، درباره اولین فعالیت سینمایی خود که به یک جشنواره بین‌المللی راه پیدا کرد، اشاره کرد و گفت: قبل از «گذر» مستندی به نام «زندگی سگی» را به جشنواره‌های خارجی فرستاده بودم ولی اولین موفقیت من در یک جشنواره سینمایی معتبر، حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.

در ادامه شمس درباره حضور بین‌المللی فیلم کوتاه «شب تولد» بیان کرد: مهم ترین جشنواره‌ای که به عنوان یک کارگردان در آن حضور داشتم، جشنواره کلرمون بود که «شب تولد» به آن راه پیدا کرده بود. بعد از آن چندین جشنواره اسکار کوالیفای رفتم و جوایز مختلفی هم کسب کردم. این اتفاق‌ها باعث دیده شدن فیلم‌های من شد و من هم بیشتر با فضای جهانی فیلم کوتاه آشنا شدم و کم کم باعث شد تمرکز خودم را فقط روی ساخت فیلم متمرکز کنم.

سانسور و ممیزی خیلی گریبان فیلم کوتاه را گرفته است

وی با انتقاد به بعضی کج سلیقگی‌ها در دوره‌های مختلف نسبت به فیلم کوتاه بیان کرد: حس می‌کنم سانسور و ممیزی خیلی گریبان فیلم کوتاه را گرفته است، در صورتی که قبل‌تر اینگونه نبود، مخاطبان فیلم کوتاه اکثرا دوست‌داران فیلمسازی هستند و فیلم کوتاه خیلی مخاطب عام ندارد که نیاز به این همه سخت گیری داشته باشد. من می‌بینم که فیلم‌های خیلی خوبی به علت سانسور کنار گذاشته می‌شوند و این خیلی غم انگیز است و امیدوارم که این شوری که در جشنواره‌ها مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران است، ادامه پیدا کند و حتی بیشتر شود و جوانان ما از سینماگر شدن ناامید نشوند.

تنوع ژانر به سینما رنگ می‌دهد

شمس با اشاره به وضعیت ژانر در سینما عنوان کرد: یکی از مشخصه‌های فیلم کوتاه تفاوت گونه‌های ژانر نسبت به سینمای بلند است و نویسنده در نگارش فیلمنامه فیلم کوتاه، رهاتر می‌تواند بنویسد و بسازد و مناسبات صنعت سینمای بلند مثل بازگشت سرمایه را ندارد. من خوشحال هستم که سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تمرکز خود را روی ژانر گذاشته بود و امیدوارم توجه به این موضوع بیشتر شود، زیرا در سینمای ایران کمبود ژانر خیلی حس می‌شود و این اتفاق می‌تواند به سینما رنگ دهد.

کارگردان «گذر» باتوجه به اینکه سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، تمرکز ویژه‌ای روی فیلم‌های ژانر محور داشت و از طرفی بهترین فیلم این دوره از جشنواره هم یک فیلم با ژانری مشابه فیلم کوتاه «گذر» بود، درباره ژانر در سینمای ایران به ویژه سینمای کوتاه توضیح داد: کمبود ژانر در سینمای بلند به علت محدودیت سرمایه و سرمایه گذار، تقاضا و عرضه و اوضاع بد سینما است. همه در این سینما به دنبال ژانر پرفروش هستند و کار کردن در یک ژانر کم مخاطب را ریسک بالایی می‌دانند. به‌نظر من موتور محرک این اتفاق سینمای کوتاه است که می‌شود در آن تجربه و آزمایش کرد و در سینمای بلند ادامه داد و لازمه‌ این آزمایش هم بها دادن سرمایه‌گذار و مخاطب به فیلمسازان کوتاه است و مطمئن هستم در این صورت مردم هم با مسیر جدید سینمای که همراه با تنوع ژانر است، ارتباط خواهند گرفت.

امیدوارم «ملاقات خصوصی» در اکران هم مورد حمایت و استقبال قرار بگیرد

شمس با توجه به استقبال مردم از اولین فیلم سینمایی خود در چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: «ملاقات خصوصی» در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ آرای مردمی را گرفته بود، اما یک ساعت مانده به اختتامیه این بخش را از جشنواره حذف کردند. امیر بنان تهیه کننده فیلم هم تصمیم گرفت که این فیلم از بخش رقابتی انصراف دهد، در غیر این صورت احتمال اتفاقات خیلی خوبی برای این فیلم وجود داشت.

کارگردان «ملاقات خصوصی» در پایان درباره احتمال موفقیت این فیلم سینمایی در گیشه توضیح داد: حمایت و استقبال مردم در سالن‌های اکران فیلم‌های جشنواره بی‌نظیر بود و در پیش‌فروش در همان ساعت اول همه بلیت‌ها فروش می‌رفت که برای من خیلی خوشحال کننده بود و امیدوارم این روند در اکران عمومی هم ادامه پیدا کند، زیرا در این شرایط هم برای سینما و هم برای فیلمسازان جوان که تازه وارد سینما شده‌اند، دیده شدن باعث می‌شود که بتوانند ادامه دهند.

انتهای پیام/


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000