واکنش رئیس ایدفا به مستند ایرانی «خانه خاموش»/ این فیلم را از دست ندهید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۵

واکنش رئیس ایدفا به مستند ایرانی «خانه خاموش»/ این فیلم را از دست ندهید

رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم ایدفا در نشست خبری این رویداد درباره فیلم مستند «خانه خاموش» از ایران صحبت کرد.

خانه خاموش

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، عروه النیربیه رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم ایدفا در نشست خبری این رویداد درباره فیلم مستند «خانه خاموش» صحبت کرد.

فیلم مستند «خانه خاموش» به کارگردانی مشترک فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان، با تدوین هایده صفی‌یاری و محصول مشترک کشورهای ایران، فرانسه، کانادا، قطر و فیلیپین در نخستین حضور بین‌المللی خود، در هفت سانس مختلف در بخش «مسابقه اصلی» در سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام ـ ایدفا IDFA در کشور هلند به نمایش در می‌آید و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین مستند اول این رویداد معتبر سینمایی است و با ۱۲ فیلم مستند دیگر از کارگردانان کشورهای مختلف برای کسب جایزه بهترین مستند «مسابقه بین‌الملل» به رقابت می‌پردازد.

عروه النیربیه رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایدفا در نشست خبری این رویداد معتبر سینمایی درباره «خانه خاموش» گفت: فرناز و محمدرضا جورابچیان از ایران، ما را به خانه آبا و اجدادی خود می‌برند. فیلمی بسیار بالغ، به نوعی یک حماسه، خانه‌ای با صد سال قدمت در شهر تهران از کشور ایران، خانه‌ای متعلق به طبقه بالاتر از متوسط، خانواده‌ای که سه نسل از آن در آنجا زندگی کردند. داستان افرادی که در آن خانه زندگی کردند آینه‌ای از تاریخ معاصر ایران در چند دهه اخیر است. سفری عمیقا احساسی که ما را به بخش یا جنبه‌ای از ایران امروز می‌برد که به نظر من، بسیار روشنگرانه است چون ما به ندرت، چنین چیزی را می‌بینیم و تصویری که ما از ایران در ذهن‌مان داریم، غالبا ناشی از منابع کلیشه‌ای است، بنابراین، این فیلمی است که نباید از دست داد و ما معتقدیم در سراسر جهان تماشا خواهد شد چون به شدت هنرمندانه ساخته شده است.

خانه خاموش

«خانه خاموش» به تهیه‌کنندگی الهه نوبخت با کمپانی الی ایمج و فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان با کمپانی F&M Productions و با تهیه‌کنندگی مشترک استفانی لوبرون  Stephanie Lebrunو جوئِل مارانان Jewel Maranan و انجمن ملی فیلم کانادا  NFB آماده نخستین اکرانی جهانی خود در جشنواره بین‌المللی فیلم ایدفا شده است.

پخش بین‌المللی این اثر مستند، به عهده شرکت تصویر گستر الهه پارسی (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام ـ ایدفا، معتبرترین جشنواره مستند جهان به شمار می‌رود که سی و پنجمین دوره آن با نمایش آثار مستندی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، در چندین بخش مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله بخش رقابتی اصلی «فیلم‌های بلند»، بخش رقابتی «فیلم‌های نیمه بلند»، بخش رقابتی «مستندهای دانشجویی»، بخش رقابتی «کودکان و مستند»، بخش غیررقابتی Luminous، بخش غیررقابتی Front light و … از روزهای ۱۸ تا ۲۹ آبان ماه جاری (۹ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲) در شهر آمستردام در کشور هلند برگزار می‌شود.

عوامل فیلم مستند ۱۰۰ دقیقه‌ای «خانه خاموش» که طی ۶ سال ساخته شده است، عبارتند از نویسنده و کارگردان: فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا جورابچیان، تدوین: هایده صفی‌یاری، موسیقی: حامد ثابت، طراحی و ترکیب صداها: رامین ابوالصدق، صدای گفتار متن: فرناز و محمدرضا جورابچیان، طراحی پوستر و گرافیک: فرهاد فزونی، نویسنده گفتار متن: نرگس فرشی، فرناز و محمدرضا جورابچیان، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی، تهیه‌کنندگان: فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان، تهیه‌کنندگان مشترک: الهه نوبخت، استفانی لوبرون، جوئِل مارانان و انجمن ملی فیلم کانادا، محصول مشترک کشورهای ایران، فرانسه، کانادا، قطر و فیلیپین، سال تولید: ۲۰۲۲٫

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است