انتشار گزیده آثار منظوم عبدالرحمن جامی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱

انتشار گزیده آثار منظوم عبدالرحمن جامی

گزیده طنز آثار منظوم عبدالرحمن جامی به همت انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش صبا، دفتر ششم از مجموعه طنزآوران ایران که به تازگی از سوی انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شده است در مجلد پیش‌رو به سراغ عبدالرحمن جامی رفته و گزیده‌ای از متون منظوم وی را ارائه کرده است.

در توضیح این کتاب آمده است: «مجموعه گزیده طنز در زمره آخرین بازمانده‌های قلم و طبع نکته‌سنج زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد است. این مجموعه به کوشش زرویی و با پژوهش و همراهی نسیم عرب امیری تالیف و تهیه شده است.

جامی از شاعران و ادیبان نامدار ایرانی قرن نهم و صاحب آثاری چون نفحات الانس، بهارستان و هفت اورنگ است.

جامی از معدود شاعران ایرانی است که در زمان حیات، در میان عوام و خواص و حاکمان و دولتمردان عصر، صاحب شان و حرمت و اعتبار بوده است و با مرور مطایبات و شوخی‌های بی‌پروایی که از او در حضور حاکمان و قاضیان و فقیهان نقل شده است، می‌توان میزان حرمت و جایگاه او را در نزد آنها سنجید و اندازه گرفت.

گرایش جامی به طنز و شوخ طبعی، نه فقط به خاطر تمایل شخصی او، بلکه برخاسته از یک اعتقاد و انجام دستورالعملی اخلاقی و دینی است. به عبارت دیگر او همواره ترجیح داده سخن راست و حقیقت دین را با بیان شیرین و طنزآمیز بیان کند و بر تاثیرگذاری آن بیافزاید.

این کتاب در بخش نخست به مرور گزیده‌ای از طنزهای کتاب بهارستان پرداخته و در بخش دوم گزیده‌ای از مطایبات و حاضرجوابی‌های شاعر را مورد توجه قرار داده و در هر دو بخش عبارات و ترکیب‌های جدید و ناشنیده در متن کتاب را نیز با تفسیر و توضیح همراه کرده است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است