موسیقی نواحی بیانگر وحدت و برابری اقوام پیشینه‌دار ایرانی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۸
پیام معاون هنری ارشاد به جشنواره موسیقی نواحی ایران؛

موسیقی نواحی بیانگر وحدت و برابری اقوام پیشینه‌دار ایرانی است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیامی ارسال کرد.
به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیام داد.
در پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «به نام خدا
ناله سرنا و تهدید دهل چیزکی ماند بدان ناقور کل
پس حکیمان گفته اند این لحنها از دوار چرخ بگرفتیم ما
بانگ گردش‌های چرخست این که خلق می سرایندش به طنبور و به حلق(مثنوی معنوی، دفتر چهارم)
تنوع و دیرینه‌گی فرهنگ و هنر در کشور عزیزمان ضمن بیان رهیافت خواسته های یک ملت، همواره حافظ هویت دیرپای ملی و پیشینه‌ پیوندخورده با فرازهای تعالی بخش آیینی است که نشانگر استحکام بنیان های فرهنگی و هنری این مرز و بوم است.
موسیقی نواحی ایران با کلام و نغمه و نوای جان‌بخش خود به عنوان موسیقی اصیل و ریشه دار میعادگاه اندیشه و ذوق، آمیخته با زیست اجتماعی و تفکری این سرزمین و سلوک اقوام است که در لایه‌ها و سطوح مختلف آن می‌توان اصالت، معرفت و معنویت را به گوش جان شنید و از نغمات روح بخش آن بهره‌ای کامل برد.
از این منظر موسیقی نواحی، این میراث ناملموس به عنوان گنجینه ای توانمند و سفیری گویا در گذر زمان همواره بیانگر وحدت، برادری و برابری اقوام پیشینه‌دار ایرانی در عرصه ملی و بین المللی بوده است که حفظ آن و توجه به سنت‌ها و آیین‌های ملی و بومی، خطر بحران هویت را زایل و به پایداری استقلال فرهنگی کمک می‌کند.
برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران، این رویداد هویت‌بخش و انسجام‌آفرین بیانگر بخش کوچکی از دامنه وسیع موسیقی اقوام مختلف ایران اسلامی است که تلاش دارد با پاسداشت و معرفی ابعاد و ظرفیت‌های بکر و وسیع این نوع موسیقی برای مخاطبان امروز نواها و نغمه‌هایی برآمده از نای و نفیری زلال و صمیمی و پنجه‌هایی سحرآفرین و مایه ساز که نسل به نسل و سینه‌به‌سینه، با عشق و پایمردی پیشکسوتان، حفظ و منتقل گردیده را هرساله در این میعادگاه به گوش مشتاقان و مخاطبانش برساند.
همچنین میزبانی استان گلستان از پانزدهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران باتوجه به حضور اقوام مختلف در ساختار جمعیتی و ویژگی های قومی و مذهبی آن، ضمن بهره مندی از جغرافیـا و اقلیم منحصـر به فرد نیز می تواند نگارگر افق‌های روشن و گامی مؤثر و به یادماندنی در راستای ترغیب و تحقق افق های پیش روی این درخت تناور فرهنگ و هنر باشد.
اینجانب تلاش تمامی هنرمندان، دست اندرکاران فعال و زحمتکش و حاضران در صحن این رویداد بزرگ موسیقایی را ارج نهاده و از خداوند متعال، توفیق دست‌یابی به اهداف والای جشنواره و تداوم و تعالی این رویداد بزرگ هنری را مسالت دارم.
محمود سالاری
معاون امور هنری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است