کار انتشارات را از فروش پیک دانش‌آموزی شروع کردم/ تعادل میان ترجمه و تالیف | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۸
نادر قدیانی عنوان کرد:

کار انتشارات را از فروش پیک دانش‌آموزی شروع کردم/ تعادل میان ترجمه و تالیف

مدیر انتشارات قدیانی از تخفیف‌ 10 برای خریداران کتاب‌های این انتشارات از وب‌سایت ناشر خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی انتشارات قدیانی، نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی درباره تاسیس مجتمع بنفشه و گسترش ویترین تخصصی کتاب کودک و نوجوان گفت:‌ انتشارات قدیانی یک مؤسسه انتشاراتی با قدمت ۵۲ ساله است. حدود ۴۴ سال است که ناشر هستم و در این مدت،‌ چهار هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌ام.

وی ادامه داد:‌ در مجموع تصور می‌کنم بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه کتاب توسط انتشارات قدیانی در بازار نشر ایران منتشر شده است،‌ ۸۵ درصد این کتاب‌ها در حوزه کودک و نوجوان است،‌ چرا که شخصا به مخاطب کودک و نوجوان علاقه‌مند هستم.

این ناشر با اشاره به سابقه حضورش در این عرصه گفت:‌ من از نوجوانی وارد این کار شدم‌ و مسئول فروش پیک دانش آموزی بودم و به مرور کار خود را توسعه و بسط دادم. معتقدم هرچیزی که عشق پشت آن باشد، موفقیت به همراه دارد. بعد از خدمت سربازی، از سال ۵۴ تا زمان انقلاب به شکل حرفه‌ای انتشارات قدیانی را تأسیس کردم.

قدیانی با اشاره به روند آغاز فعالیت مجتمع بنفشه، گفت:‌ حدود ۶ سال قبل این ملک را با هدف تأسیس مجتمعی ویژه کودک و نوجوان خریداری کردم،‌ تورم و گرانی در این چندسال، بسیار بود و شاید اگر امروز قرار بود آن را تأسیس کنیم، توان این کار را نداشتیم.

این ناشر باسابقه در حوزه نشر کودک و نوجوان با اشاره به وضعیت صنعت نشر در حوزه کودک و نوجوان گفت:‌ در ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰ ناشر پا به این عرصه گذاشته‌‌اند که رویکردی صرفا تجاری دارند،‌ اغلب سراغ آثار ترجمه می‌روند که تناسب چندانی با فرهنگ ما ندارد.

وی ادامه داد:‌ ما در انتشارات قدیانی همیشه تلاش کرده‌ایم تناسب مطلوبی ایجاد کنیم،‌ برای نمونه از میان ۴ هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب منتشر شده،‌ اگر ۵۰ درصد ترجمه باشد، حتما ۵۰ درصد هم تألیف است و اکثر ترجمه ها نیز مربوط به کتاب‌های علمی است که تولید و پیدا کردن منابع آن در کشورمان برای نویسنده‌ها سخت و نایاب است.

قدیانی در پاسخ به اینکه در حوزه انتشار آثار کودک و نوجوان با توجه به وجود نقاشی، تصویرگری و استفاده از چاپ چند رنگ و کاغذ گلاسه با چه چالش‌های مواجه است، عنوان کرد: به دلیل اینکه ناشر حرفه‌ای هستیم، در حال حاضر نزدیک به ۸۰۰ عنوان اثر در حال تولید داریم که نیمی از آن‌ها به شکل تألیفی است که تصویرگری شدند یا تصویرگری آن در حال انجام است. فعلا حدود یکسال است که پذیرش تصویرگری کتاب‌های خردسال را نداریم، چون معتقدیم اگر بخواهیم همیشه کتاب‌های موجود را چاپ کنیم، چند سال زمان می‌برد. امیدوارم شرایط اقتصادی کشور بسامان شود و از این وضعیت عبور کنیم.

مدیر انتشارات قدیانی درباره چگونگی گذر از دوران کرونا با توجه به رکود اقتصادی، تشریح کرد: به عنوان کسی که از پنج سالگی در تهران بزرگ شدم و زلزله بویین زهرا و خانه‌های ویران را دیدم، معتقدم کرونا هم یکی از بلاهای طبیعی بود و در این میان به کسب و کارهای زیادی ضربه وارد شد،‌ مسئولان وعده‌هایی دادند که عملی نشد و حتی حاضر نشدند چندماهی بیمه کارکنان ناشران را بدهند. ما در آن زمان، در دوره‌ای یکساله تولید چاپ اول کتاب‌ها را متوقف کردیم و بیشتر به تجدید چاپ پرداختیم که پس از آن اوضاع بهتر شد.

وی در پایان درباره میزان چاپ کتاب‌ها در انتشارات قدیانی اظهار کرد: سالانه حدود هزار عنوان کتاب در انتشارات قدیانی چاپ می‌شود که ۲۰ درصد چاپ اول و ۸۰ درصد آن تجدید چاپ است.

قدیانی در پایان از تخفیف‌ ۱۰ درصدی برای خرید کتاب‌های انتشارات قدیانی از سایت این انتشارات خبر داد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است