بدهی «آفتاب» با شهرداری مشهد تسویه است/ همواره به اصول اخلاقی پایبندیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۶
مدیر مجموعه کافه کتاب «آفتاب» عنوان کرد:

بدهی «آفتاب» با شهرداری مشهد تسویه است/ همواره به اصول اخلاقی پایبندیم

مدیرکافه کتاب «آفتاب» مشهد درباره مناسبات مالی این مجموعه با شهرداری مشهد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، عابس قدسی مدیر کافه کتاب مشهد و انتشارات سپیده باوان چندی پیش در صفحه مجازی خود از تعطیلی این مکان فرهنگی خبر داد و نوشت: «قرارداد کافه کتاب آفتاب با شهرداری دو سال پیش تمام شده است و از آن زمان چند بار درخواست تمدید قرارداد را دادم، اما این درخواستم پذیرفته نشده است ضمن اینکه بدون تمدید قرارداد مدتی مجاز بودم در این مکان فعالیت کنم. بالاخره ما اینجا مستاجر هستیم و روزی باید اینجا را تخلیه کنیم، اما اینکه در ۱۲ روز این اتفاق بیفتد بنظرم کمی سخت است.»

حال او در پی مسائل و شبهات ایجاد شده در صفحه مجازی خود توضیحاتی درباره مناسبات مالی با شهرداری و… توضیحاتی ارائه کرده است که به شرح زیر است:

«طی روزهای اخیر و در پی ابلاغ حکم تخلیه غرفه های گذر «گلستان» به مجموعه «آفتاب»، ظاهراً «برای اجرای طرح هایی در حوزه قصه و بازی» و «باتوجه به پایان قرارداد»، برخی افراد درباره مناسبات مالی این مجموعه و شهرداری مشهد شبهاتی را مطرح کرده اند که به موجب آن ها، برای برخی، شائبه هایی ایجاد شده است؛ ازهمین رو، مجموعهٔ «آفتاب» (شامل کتاب فروشی، دو نشر «سپیده باوران» و «تگ»، و کافه) خود را مکلف به ارائه توضیحاتی دراین باب، به ویژه به محضر مخاطبان ارجمند این مجموعه، می داند که در ادامه می آید:

اول. این مجموعه، از مورخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ به این سو، ۶ غرفه از غرفه های گذر در گلستان را در اختیار داشته است، چنان که برخی دیگر از متقاضیان نیز مدتی یک یا چند غرفه از این گذر را در اختیار گرفتند؛ درواقع، این فرصت برای همگان فراهم بود. در پایان سال ۱۳۹۷، دیگر مستأجران این گذر، در پی تصمیم شهرداری برای بازسازی آن، تسویه حساب کردند، ولی مجموعه آفتاب که قراردادش تا مورخ ۱۳۹۸/۰۴/۳۱ اعتبار داشت همچنان پابرجا ماند. اما، پس از آن نیز، على رغم پیگیری های متعدد، هیچ مسئولی متذکر تخلیه آن نشد و بدین ترتیب این مجموعه به کار خود ادامه داد.

دوم. قرارداد مجموعه «آفتاب» که در دوره استقرار شورای شهر چهارم منعقد شده است، بنابر مصوبه شورای شهر پنجم، مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۴، «با توجه به فعالیت و سوابق چندین ساله کافه کتاب آفتاب … درصورت درخواست امکان تمدید تا ۱۵ سال پس از آن را هم داشت، اما، متأسفانه، این مصوبه که به تأیید هیئت تطبیق نیز رسیده و در مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ به شهردار وقت مشهد، آقای محمدرضا کلائی، نیز ابلاغ شده بود، با استقرار شورای شهر ششم، به دلایلی که هرگز روشن نشد، ظاهره، با تصمیم آن شورا ملغی گردد.

سوم. مبلغ اجاره همه غرفه های این گذر، ازجمله ۶ غرفه ای که اکنون در اختیار مجموعه «آفتاب» است، با نظر کارشناس رسمی دادگستری تعیین گردید و بنابه تصمیم شورای شهر وقت، با تعرفه فرهنگی، به همه مستأجران اعلام شد. این مجموعه نیز، درحالی که در کمال تعجب گاه هیچ مسئولی اجاره بها را از آن طلب نمی کرد، حسب وظیفه، دین خود دراین باب را ادا می نمود، چنان که در مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ طی یک فقره چک به مبلغ ۳۲۴ میلیون ریال (برای ۱۲ ماه) بدهی خود تا ابتدای سال ۱۴۰۰ را تسویه کرد.

چهارم. پس از آنکه ۶ غرفه مذکور در اختیار مجموعه «آفتاب» قرار گرفت، به ملاحظه نکات ایمنی، مقرر گردید که در استحکامات بنا تجدیدنظرهایی صورت گیرد. هزینه این اقدامات که خود مجموعه آن را متقبل شد، طی توافقی شفاهی با مسئولان وقت، قرار بود از اجاره بها کسر شود، اما این کار تا به امروز صورت نگرفته است.

پنجم. طی این مدت، مجموعه «آفتاب» همواره هزینه انشعابات و اشتراکات غرفه هایی را که در اختیار داشته است، یعنی بهای قبوض آب و برق و گاز و تلفن، را نیز پرداخته است. گفتنی است که این مجموعه گاه حتی گام پیش تر نهاده و برخی دیون غیرشخصی را هم ادا نموده است؛ از این دست، می توان به پرداخت بدهی شهرداری به سازمان «آبفا» و پرداخت هزینه آب مصرفی آب سردکن ورودی خیابان دانشگاه و گروه هایی چون هیئات مذهبی همراه با قبض آب مجموعه (جمعه، بیش از ۱۰ میلیون ریال برای ۲۰ ماه) اشاره کرد. شایان ذکر است که حدود ۲ ماه از این مدت مجموعه در آفتاب به واسطه تعمیرات گذر، تعطیل بوده است.

ششم. گفتنی است که مدتی طولانی بر سر مسئولیت گذر «گلستان» بین معاونت های «اقتصادی» و «اجتماعی و فرهنگی» شهرداری مشهد اختلاف نظر بود. در پی همین مسئله، مجموعه «آفتاب»، خواه ناخواه، مسئولیت پیگیری برخی امور را رأساً برعهده می گرفت. جز آنچه گذشت، جبران خسارت هایی که براثر ناامن شدن این گذر بدان وارد می آمد نیز ازاین جمله است. برای نمونه، این مجموعه، درعین آنکه برخی مواقع تأسیساتی چون کولر و دوربین مداربسته خود را در پی سرقت از دست می داد و متحمل زیان های مادی هنگفتی می شد، ناچار، مشکلات سرویس های بهداشتی عمومی گذر را هم که گاه تأسیسات، شیرآلات و حتی در آن را می دزدیدند مرتفع می ساخت.

مجموعه «آفتاب»، طی ۲۰ سال فعالیت خود، همواره اصول اخلاق حرفه ای را مدنظر داشته و به آنها پایبند بوده است، و همراهی همدلانه شما مخاطبان ارجمند را هم ثمره پیش گرفتن همین راه و رسم می داند. امید که پس از این نیز همچنان از این همراهی همدلانه برخوردار باشد!

مدیر مجموعه «آفتاب»

عابس قدسی»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است