۴۰ ایده در جشنواره «کتاب و رسانه» پذیرفته شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۹
دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه»:

۴۰ ایده در جشنواره «کتاب و رسانه» پذیرفته شد

دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» جزییات این رویداد را تشریح کرد.

به گزارش صبا، سیاوش صلواتیان دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» رویکردها و بخش‌های جدید این جشنواره را اعلام کرد.

وی با بیان این‌که در این دوره، در کنار مسابقه آثار، بخشی با عنوان «رویداد ایده‌پردازی تولید محتوای رسانه‌ای» به بخش‌های جشنواره افزوده شده، گفت: در این بخش، از تمامی کسانی که ایده‌ای برای تولید محتوا با موضوع کتاب دارند، درخواست کردیم تا این ایده‌ها را با ما به اشتراک بگذارند. به دنبال این فراخوان، ۷۰ ایده از سوی فعالان رسانه‌ای و علاقه‌مندان به رسانه، به جشنواره ارسال شده است.

صلواتیان افزود: از ۷۰ ایده مذکور، طی یک فرایند پالایش، ۴۰ ایده که ظرفیت توسعه دارند، انتخاب شده‌اند. این ایده‌ها قالب‌های متنوعی از تولید پادکست، مسابقه تلویزیونی و مستند تا تولید فیلم کوتاه و تیزر را شامل می‌شوند. از صاحبان این ۴۰ ایده درخواست کرده‌ایم تا ایده چندخطی خود را به یک پیش‌طرح دو صفحه‌ای تولید محتوا تبدیل کنند.

دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» با اشاره به این نکته که یک هیأت انتخاب، ۴۰ پیش‌طرح یادشده را در روز پنجشنبه گذشته به گفت‌وگو گذاشته، بیان کرد: اعضای این هیات انتخاب، از فعالان حوزه رسانه هستند و در بررسی‌های خود، ۱۵ پیش‌طرح را واجد شرایط ارائه در رویداد نهایی تشخیص دادند؛ رویدادی که در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: صاحبان ۱۵ ایده منتخب، در روز نخست رویداد برای ارتقای کیفیت ایده‌هایشان گردهم می‌آیند. در این روز، با برگزاری کلاس‌های کارگاهی با حضور راهبرها، تلاش می‌شود تا پیش‌طرح‌ها، از طریق آموزش و راهنمایی، پخته‌تر و خلاقانه‌تر شوند؛ افزون بر این، صاحبان ایده در این روز برای ارائه موثر ایده‌هایشان، آموزش‌هایی دریافت می‌کنند.

صلواتیان با اشاره به برگزاری اختتامیه این رویداد در روز چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱، گفت: اختتامیه این رویداد، همزمان با روز کتاب، رسانه و زبان فارسی در هفته کتاب برگزار می‌شود. در این روز، صاحبان پیش‌طرح‌های تکمیل‌شده، سه دقیقه فرصت خواهند داشت تا در برابر یک نمایشگر، خلاصه‌ای از طرح خود را برای هیأت داوران ارائه کنند.

دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه»، با بیان این‌که هیات داوران در بررسی‌های خود، طرح‌هایی را جستجو می‌کنند که قابلیت تبدیل به یک محصول رسانه‌ای خوب را دارند، افزود: خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید این محصولات رسانه‌ای حمایت و برای این تولیدات، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی بیان کرد: جشنواره «کتاب و رسانه» با این رویکرد به دنبال کشف ایده‌های جدید برنامه‌سازی و استعدادهای خلاق کنشگری رسانه‌ای است. ما تلاش می‌کنیم به این واسطه، زمین بازی کنشگری رسانه‌ای در حوزه کتاب را توسعه دهیم. بدین ترتیب هدف این جشنواره ترغیب علاقه‌مندان به فعالیت رسانه‌ای در حوزه کتاب تعریف می‌شود.

صلواتیان با اشاره با تأکید بر ضرورت کنش‌گری ترویجی جدی برای ارتقای جایگاه کتاب در جامعه، گفت: برای تبدیل شدن کتاب به یکی از اعضای اصلی هر خانواده ایرانی، نیازمند فعالیت‌های ترویجی هستیم. مهم‌ترین ابزار این فعالیت‌های ترویجی در جهان امروز، رسانه‌ها هستند، اما در حال حاضر در حوزه ترویج رسانه‌ای کتاب، با مشکل کمیت پایین فعالیت‌های ترویجی رسانه‌ای کتاب مواجه هستیم.

دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» ادامه داد: به اعتقاد من کمیت پرداخت رسانه‌ای به کتاب با بحران مواجه است، به همین دلیل جشنواره «کتاب و رسانه» در بخش مسابقه آثار و ایده‌پردازی، به دنبال کمک به افزایش کمیت پرداخت ترویجی-رسانه‌ای به موضوع کتاب است.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب، کیفیت مطلوبی ندارند، بیان کرد: نگاهی به تولیدات رسانه‌ای در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که در برخی کشورها، از ایده‌های بسیار خلاقانه و محتواهای بسیار جذاب و سرگرم‌کننده‌ای برای ترویج کتاب و کتابخوانی بهره می‌برند.

صلواتیان پیش‌شرط توسعه کتابخوانی در کشور را گسترش کیفیت و کمیت پرداخت رسانه‌ای و ترویجی به حوزه کتاب دانست و افزود: بر این اساس، یکی از اهداف ما در بخش رویداد ایده‌پردازی، افزایش کیفیت، تزریق روح خلاقیت و نیز تزریق استعدادهای جدید رسانه‌ای به اکوسیستم رسانه‌ای فعال در حوزه نشر و کتاب است.

دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» در پایان گفت: اطلاعات مربوط به بخش مسابقه آثار جشنواره نیز پس از هفته کتاب و با اتمام فرایند داوری، اعلام خواهد شد.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000