جامعه کتابخوان زیر بار ظلم‌ نمی‌رود/ لزوم سهولت دسترسی به کتاب | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۹
سیدابراهیم رئیسی عنوان کرد:

جامعه کتابخوان زیر بار ظلم‌ نمی‌رود/ لزوم سهولت دسترسی به کتاب

رییس جمهوری ایران درباره لزوم توجه به کتاب و کتابخوانی و سهولت دسترسی عمومی به کتاب صحبت کرد.

به گزارش صبا، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار صبح امروز سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه با حضور ابراهیم رئیسی رییس جمهوری ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان و مدیران کشور و برگزیدگان هفته کتاب در تالار وحدت برگزار شد.

ابراهیم رئیسی کتاب و کتابخوانی را موضوعی مهم در فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست و اظهار کرد: یکی از شاخص های مهم یک جامعه فرهنگی توجه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه ها است.

وی بیان کرد: هدایت انسان با کتاب آغاز شد. موضوع قرآن کریم، هدایت انسان است. اگر بخواهیم امامان، پیشوایان و بزرگانمان را بشناسیم، یک راه مهم شناخت کتاب و آثار ماندگار آن ها است. کتاب معرف شخصیت نویسنده و مولف است. ما پیشینیان و فرهنگ گذشته را از طریق کتاب می شناسیم. علم و دانش به وسیله کتاب بین نسل ها و عصرها در گردش است. کتاب ذخیره ارزشمندی برای انتقال فرهنگ ها، آداب و رسوم است. کتاب زمینه آگاهی بخشی، آموزش، ارشاد و هدایت است و باید همواره گرامی داشته شود؛ اما نه هر کتابی؛ «نون و القم و ما یسطرون»؛  تا مسطور قلم چه باشد؛ هر مسطوری مورد سوگند ذات مقدس کبریایی نیست؛ باید مسطوری باشد که موجب هدایت و ارتقای عصرها و نسل ها باشد و با کلام خود به انسان بیاموزد و گشایشی ایجاد کند. مهم این است که انسان مفید واقع شود و سخن نافع داشته باشد.

رئیسی اظهار کرد: کتابداری، دانش بسیار مهم و قابل توجهی است. کتاب، مولف کتاب، چاپ و نشر کتاب، کتابخوانی، کتابداری و مدیریت کتاب بسیار حائز اهمیت است. آنجا که کتابداری با دانش، مدیریت و فرهیختگی، به خوبی کتابخانه را اداره کرده، آن کتابخانه برای عصرها و نسل ها ماندگار شده است. از جمله این کتابخانه ها، کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه بزرگ آیت الله نجفی در قم است، که باید به عنوان ذخایر فرهنگی کشور همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت نقش کتابداران، گفت: حفظ و ارتقای میراث گرانقدری که از پیشینیان مانده، بسیار مهم است. کتابداران با حمایت مسئولان باید در راستای ارتقای کتابخانه های عمومی تلاش کنند. کتابدران ما قشری فرهیخته و اکثرا از بانوان گرامی کشور هستند و این قشر باید مورد حمایت قرار گیرد. از دکتر اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ می خواهم پیگیر رفع مشکلات کتابداران باشند. وظیفه دولت است که کار فعالان فرهنگی که خالصانه در حوزه های مختلف فعالیت می کنند، ببینند و باید ارزش کارشان را بدانیم و از آن ها حمایت کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: کتاب دیجیتال و کتابخانه دیجیتال، به هیچ عنوان نتوانسته است کتاب کاغذی را به حاشیه ببرد. ما از روزآمد شدن کتابخانه هایمان استقبال می کنیم اما کتاب دیجیتال جایگزین کتاب کاغذی نخواهد شد و ابزار الکترونیک تنها برای تسهیل دسترسی است. کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور است. نشاط اجتماعی، امید به زندگی و شادمانی نسل جوان، در توجه به کتاب و کتابخوانی است. این موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری است و ایشان بسیار کتاب می خوانند و بر آن ها تقریظ می نویسند.

وی با اشاره به گرانی کتاب، ضرورت تسهیل دسترسی به کتاب را از طریق کتابخانه های عمومی و کتابخانه های دیجیتال خواستار شد و گفت: گسترش کتابخانه های عمومی، دسترسی به کتاب را گسترش می دهد. کتابخوانی برای جامعه ما ضرورتی است که باید برای آن به صورت روزانه برنامه ریزی کرد. باید به دنبال انس بیشتر جوانانمان با کتاب باشیم، چراکه کتاب گره های ذهنی آن ها را رفع می کند. برای اینکه انسان بتواند در زندگی و بین ارتباطات خود( ارتباط با خود، با خدا، با دیگران و با طبیعت و جهان هستی) تعادل ایجاد کند، یکی از راه ها کتابخوانی است که به زندگی انسان تعادل می دهد.

رئیسی ادامه داد: انسان هایی که به دنبال ایجاد جهل در جوامع بودند، کتابخانه ها را آتش زدند. امروز در دنیا، جاهلیت مدرن نمی خواهد انسان ها آگاه شوند. از ویژگی های جاهلیت مدرن، امپراطوری رسانه ای، تجهیز به علم و فناوری و قدرت است. جامعه آگاه زیر بار سلطه سلطه گران نمی رود. جامعه ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توطئه های دشمنان را ناکام گذاشته است، فتنه های بسیاری علیه کشور ما انجام شده است، فتنه اخیر، یکی از جلوه های فتنه های دشمن است. جامعه باید بصیرت پیدا کند. رهبری بارها فرمودند، جامعه ای که بصیرت پیدا کند، اهل نجات است و دشمن نمی تواند بر چنین جامعه ای مسلط شود. گسترش فرهنگ کتابخوانی، آگاهی نسبت به احوال پیشنیان و اطلاع از آنچه دشمن با سایر جوامع کرد و آن ها را به اسارت درآورد، راه فرار از جهالت است. حتی در زمان ما بسیاری از کشورها را به نام آزادی، توجه به حقوق انسان و منافع علمی بهم ریختند. جامعه کتابخوان و اهل فرهنگ، نمی گذارد نظام سلطه بر سرنوشت او مسلط شود. نظام سلطه در ۲۲ بهمن ۵۷ با اراده مردم و رهبری امام از کشور بیرون انداخته شد و این جامعه زنده و پویا اجازه نمی دهد نظام سلطه دوباره بر سرنوشت او مسلط شود.

وی در خاتمه از کتابداران سراسر کشور قدردانی کرد.

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000