تبلیغات کتاب و اعتراض‌هایی که رقم خورد/ وقتی صاحبان آثار را در جریان نمی‌گذاری! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۷
بررسی یک اتفاق؛

تبلیغات کتاب و اعتراض‌هایی که رقم خورد/ وقتی صاحبان آثار را در جریان نمی‌گذاری!

تبلیغ و معرفی برخی نویسندگان و کتاب‌ها در بیلبوردهای شهری به مناسبت هفته کتاب موجب اعتراض برخی از مولفان شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، چند روز مانده به آغاز سی‌امین دوره هفته کتاب بود که تعدادی از بیلبوردهای شهری مانند سال قبل به معرفی کتاب‌ها و مولفان آن‌ها اختصاص پیدا کرد. بیلبوردها و بنرها هرکدام یک QR code دارند که مخاطب با اسکن آن می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره کتاب و نویسنده به دست بیاورد.

در توضیح طرح «کتاب باران» در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران آمده است:  «کتاب باران ۱۱۰ کتاب و نویسنده بهت معرفی می کنه

قرار شده توی سی امین دوره هفته کتاب در طرح «کتاب باران» شما رو با ۱۱۰ کتاب و نویسنده برگزیده جشنواره های حوزه کتاب مانند کتاب سال، جایزه جلال آل احمد، جشنواره شعر فجر و… آشنا کنیم تا آثارشون رو بخونید و به جمع کتابخوان ها بپیوندید.

همین حالا اسامی این کتاب ها و نویسنده ها که بر اساس حروف الفبای نام نویسنده چیده شده اند رو ببین و نویسنده و کتاب مورد علاقه ات رو پیدا کن و با اون آشنا شو و به بقیه معرفیشون کن.

سازمان زیباسازی شهر تهران با مشارکت ستاد سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران طرح «کتاب باران» رو برای همه کتابدوستان طراحی و اجرا می کنه.»

در این طرح نام نویسندگانی ازجمله نادر ابراهیمی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، مهدی اسدزاده، مریم اسلامی، فاطمه الیاسی، مرتضی امیری اسفندقه، قیصر امین‌پور، منصور انوری، سپیده انوشه، گلعلی بابایی، بهنام باقری، مریم برادران، سید حمیدرضا برقعی، هدایت‌الله بهبودی کلهری، سعید تشکری، محمود تفضلی، محمدعلی جعفری، رضا جولایی، محمداسماعیل حاج‌علیان، محمدعلی حبیب‌اللهیان، حمید حسام، ابراهیم حسن‌بیگی، سیدحسن حسینی، محمدرضا حکیمی، غلامرضا حیدری‌ابهری، مصطفی خرامان، بهزاد دانشگر، ملیحه ذوالفقاریان، مصطفی رضایی کلورزی، فرامرز رفیع‌پور، عبدالحسین زرین کوب، فیروز زنوزی جلالی، کلر ژوبرت، معصومه سپهری، محمد میرکیانی، یوسفعلی میرشکاک، علی موسوی گرمارودی، ابوالحسن نجفی، فاضل نظری، وحید یامین‌پور و… مشاهده می‌شود.

اما این طرح با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد، عده‌ای توجه به کتاب در تبلیغات شهری را امری مثبت ارزیابی می‌کردند اما از طرفی برخی از مخاطبان به معیارهای انتخاب نویسندگان و اینکه نام مترجمی میان آن‌ها به چشم نمی‌خورد اعتراض کردند.

همچنین برخی از مولفانی که نام و اثر آن‌ها بر بیلبوردهای شهری نمایان شده است، نسبت به اینکه این اتفاق بدون اطلاع و اجازه آن‌ها صورت گرفته است، واکنش نشان دادند‌.

ابراهیم حسن‌بیگی پیشکسوت حوزه ادبیات در صفحه مجازی خود نوشت که بخشی از آن بدین قرارست: «این یارکِشی نیست، یارکُشی است…. عکس و کتاب ما را مفت و مجانی و بدون اطلاع و اجازه روی بیلبوردهایش می‌زند. آن هم به بهانه معرفی کتابی که ۱۲ سال از چاپش گذشته و یک نسخه هم در کتابفروشی‌ها نیست. به چه کسی بگویم این بیلبورد را بکشید پایین و برای کتاب و نویسنده‌ای که وجود خارجی ندارند تبلیغات نکنید…»

حمیدرضا شکارسری نیز در واکنش به این‌ اتفاق هم نوشت: «من اهل شعر و کلمه‌ام، تمام کتاب‌هایم را دوست دارم، اما علم کردن عکس من و کتابم در این روزها، آن‌هم بدون اجازه خودم از آن حرف‌هاست!!

استفاده از هرگونه تخم مرغ و گوجه‌ای مجاز است.»

صادق کرمیار دیگر نویسنده معترض به این طرح بود و نوشت: «بدون اجازه عکس برخی نویسندگان را روی بیلبورد زده‌اند تا درس عبرتی باشد برای آیندگان و مردم بدانند که اینها نویسندگان دولتی هستند و این بهترین روش برای نابود کردن نوین است. از نظر این جماعت نویسنده خوب نویسنده مرده است. من به کسی اجازه ندادم که مترسک مرا در شهر نصب کنند‌.»

فرزانه مهری همسر نادر ابراهیمی نیز در واکنش به این‌ طرح نوشت: «یک نویسنده حق دارد بداند چرا، چگونه و در کجا از هویت فرهنگی‌اش استفاده می‌شود و آیا بخش خدمات شهرداری خود را ملزم به رعایت قانون نمی‌داند؟»

رضا جولایی نیز در  این رابطه نوشت: «قضای روزگار چنین اتفاق افتاده که تمثال ناساز و بی اندام من در یکی از شوارع عام بر سر دار رفته است!

آن هم در این روزگار وانفسا.

دوستان از من پرسیده اند خبر داری و با موافقت تو بوده. پاسخ می دهم که بی خبر بوده ام و البته که در این روزهای دلگیر موافق این خودنمایی نبوده ام و منی که سالها مورد بی اعتنایی کامل ودر وادی فراموشی  و در  فهرست ممنوعه صدا وسیمابوده ام، به چه دلیل مشمول این عنایت گشته ام بی خبرم. اما از غرایب این روزگار بنده نوازی نا رفیقانی است که از هر فرصتی برای انگ و اتهام زنی و خالی کردن دق دلی بهره می برند و منتظرند تا به بهانه ای اندک، بدون تحقیق قاضی شده، کسی را بر زمین زنند و لگدمال کنند.

براستی که روزگار غریبی است عزیزان.»

نهادهای مرتبط با اجرای این طرح تاکنون در قبال این اعتراض واکنش رسانه ای نداشته اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است