«آقا نعمت» روایت چالش‌ها و امیدهاست/ چهار صعود به قله دماوند در یک روز | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۶

«آقا نعمت» روایت چالش‌ها و امیدهاست/ چهار صعود به قله دماوند در یک روز

مستند «آقا نعمت» به کارگردانی علی تک روستا که متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده است، روایتی از یک کوهنورد ایرانی‌ست که تصمیم می‌گیرد در یک روز چهار بار به قله دماوند صعود کند.

علی تک روستا

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، علی تک روستا کارگردان مستند «آقا نعمت» به تهیه‌کنندگی مریم نقیبی که برای حضور در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» متقاضی شده است، درباره این فیلم گفت: این مستند بلند تقریبا ۷۸ دقیقه است و به صورت کلی ساخت آن ۱۴ ماه زمان برده است.

وی ادامه داد: موضوع این مستند زمانی شکل گرفت که من پس از نزدیک به ۱۰ سال تصمیم گرفتم دوباره کوهنوردی کنم. در ارتفاع ۴۲۰۰ پا از قله دماوند یک جان‌پناه وجود دارد که من به دلیل سال‌ها دوری تا همان ارتفاع به کوهنوردی ادامه دادم و سپس از گروه دوستانم جدا شدم. زمان استراحت شنیدم که شخصی برای فردی دیگر می‌گفت که از جان پناه سوم تا قله یک ساعت و پنجاه دقیقه به دماوند صعود کرده و یک ساعته بازگشته است. این گفتگو برای من بسیار عجیب بود چراکه رفت و برگشت از جان پناه تا قله چیزی حدود هشت تا ۱۰ ساعت زمان می‌برد.

او درباره علت ساخت این مستند بیان کرد: زمانی که بیش از یک سال پیش تصمیم به ساخت این مستند گرفتم، احساس کردم جامعه امروز نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نیازمند امید است زیرا در هر جامعه‌ای چالش‌هایی وجود دارد و این تفکر باعث شد سراغ ساخت اثری برای ایجاد امید و انگیزه در جامعه بروم. شخصیت مستند من نعمت‌الله یزدانی نیز فردی‌ست که در زندگی خود ورشکست شده و از همسر خود طلاق گرفته و زندگی سختی را پشت سر گذاشته بود، به همین علت نیز به کوه پناه آورده بود و در مدت کوتاهی که کوهنوردی کرده به یک راهنما برای کوهنوردان تبدیل شده است.

این مستندساز درباره اتفاق حساس و مهم این مستند بیان کرد: آقا نعمت که دماوند را در یک ساعت فتح کرده بود، تصمیم داشت تا در یک روز از چهار ضلع مختلف به قله دماوند صعود کند و این کار بسیار سخت، عجیب و دور از ذهنی بود. این فرد که با چالش‌های بسیاری در زندگی خود مواجه شده بود، سعی می‌کرد تا با امید و انگیزه از این چالش‌ها عبور کند و این مستند نیز برای نشان دادن چنین چیزی به مخاطبان خود ساخته شده است.

وی افزود: برای ساخت این فیلم با مشکلات و سختی‌های فراوانی رو به رو بودم چراکه پس از سال‌ها دوری از کوهنوردی بازگشته بودم و این شرایط را برای من در مقابل آقا نعمت که الان به کوهنورد ماهری تبدیل شده بود، سخت می‌کرد به ویژه در زمانی که قصد داشت در یک روز چهار صعود به دماوند داشته باشد آن هم در دمای منفی ۳۵ درجه و در زمستان! به همین دلیل ساخت، فیلمبرداری و… با سختی زیادی پیش رفت که درنهایت در فیلم شاهد آن هستید.

تک روستا تاکید کرد: یک گروه پشتیبانی قوی ما را در ساخت این مستند همراهی کرد، چراکه روند ساخت کار بسیار سخت بود و من نیز به شکل تمام کارهای دیگرم تک نفره مشغول ساخت فیلم شدم تا در کنار سوژه اصلی خود قصه‌ای را در دل این ماجرا روایت کنم.

این کارگردان در پایان درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: از نظر من این جشنواره مرجع برای آثار مستند و تنها محل نمایش درست آثار مستند در ایران و انگیزه‌ای برای ساخت آثار باکیفیت و خوب در قد و قواره سینمای بین‌الملل است. همچنین امیدوارم به واسطه این جشنواره شرایطی ایجاد شود تا فضا برای مستندسازان و ساخت آثارشان بیشتر فراهم شود، می‌توان بیش از پیش به سینمای مستند امیدوار باشیم و امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و دیگر نهادهای فرهنگی حمایت خود را نسبت به مستندسازان افزایش دهند.

عوامل مستند «آقا نعمت» عبارتند از تهیه‌کننده: مریم نقیبی، کارگردان: علی تک روستا، تدوینگر: کامران جاهدی، تصویربردار: علی تک روستا، صداگذاری و ترکیب صدا: آرش قاسمی، آهنگساز: افشین عزیزی، اصلاح رنگ و نور: یحیی محمد علیی، مجری طرح: مرکز فرهنگی میثاق، عکاس: امید یکه فلاح و علی زنده رود، مدیر تولید: ونداد یوسفی و جعفر میرزاخانی، ناظر کیفی: یاسر فریادرس.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است