استاد ۹۸ ساله «سیمرغ» را کشید/ اهدای سری کامل «هنر و مردم» به فرهنگستان هنر | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۱
محسن سلیمانی در گفتگو با صبا:

استاد ۹۸ ساله «سیمرغ» را کشید/ اهدای سری کامل «هنر و مردم» به فرهنگستان هنر

سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا درباره برگزاری نمایشگاه آثار صادق بریرانی در این موسسه توضیح داد.

محسن سلیمانی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره نمایشگاه آثار صادق بریرانی در این موسسه توضیح داد: هم اکنون نمایشگاهی از آثار صادق بریرانی در صبا برپا است که این نماشگاه به مناسبت بزرگداشت این استاد در ۵ آبان ماه آغاز شد و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

او ادامه داد: صادق بریرانی از پیشکسوتان و بزرگان جامعه هنرهای تجسمی است و علاوه بر رشته هایی مانند گرافیک، در رشته هایی از جمله نقاشی و نقاشیخط نیز دستی بر آتش داشتند و آثار بدیلی را خلق کردند. همچنین ایشان با داشتن ۹۸ سال سن از اولین کسانی هستند که در رشته گرافیک در شکل امروزی و مدرن فعالیت داشتند. بیشترین فعالیت های استاد در گرافیک در حوزه های فرهنگی مانند تئاتر، موسیقی و مراسم های تالار رودکی بوده است.

این هنرمند تصریح کرد: به جرات می گویم که در آن زمان در منطقه شرق و شرق دور در رشته گرافیک به قدرت و توانایی ایشان کسی را نداشتیم. هم دوره های پس از استاد بریرانی شیوه های گرافیکشان را از سبک لهستان می گرفتند اما ایشان سبک و روش ویژه خود را داشتند و امروزه نیز می توانند درس هایی برای دانشجویان داشته باشند.

سرپرست موسسه صبا درباره رونمایی از آثار جدید صادق بریرانی گفت: ازجمله ویژگی‌های این نمایشگاه، ارائه آثار جدید استاد است که در سن ۹۸ سالگی با عنوان «سیمرغ» خلق کردند. تکنیک چاپ سیلک را در این آثار به کار برده اند و با استفاده از نوشته های عطار، سی مرغ را ترسیم کرده اند و در نهایت تابلوی سی و یکم به یک «سیمرغ» می رسد.

او ادامه داد: این نمایشگاه از چند بخش تشکیل شده است؛ در قسمت اول آثار جدید ایشان با عنوان «سیمرغ» به نمایش درآمده است. در گالری بعدی آثار استاد در زمینه گرافیک و آثار دهه ۳۰ و ۴۰ ارائه شده است که با کمک گرفتن از موزه هنرهای معاصر تهران، موزه گرافیک ایران و آثاری که از خود ایشان و سایر افراد جمع آوری کرده ایم، برپا شده است. این نمایشگاه با اهتمام و همکاری پژوهشکده فرهنگستان هنر و آقای محمدعلی رجبی برگزار شده است. گالری بعدی مربوط به آثار نقاشی و نقاشیخط استاد بریرانی است و در انتها ما یک گالری را به آثار مجله «هنر و مردم» اختصاص دادیم که در دهه های گذشته منتشر شده است. آقای صادق بریرانی مدیر هنری مجله «هنر و مردم» بودند و هنوز هم بسیاری از منابع آن مجله جزو رفرنس های دوره های دکتری به حساب می آید. لازم به ذکر است که تمام شماره های مجله «هنر و مردم» از طرف استاد بریرانی به فرهنگستان هنر اهدا شد.

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت های گفت اظهار کرد: پس از این نمایشگاه، در سالن اصلی موسسه میزبان دوسالانه نگارگری و جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهیم بود اما سایر نگارخانه های ما مانند نگارخانه استاد فرشچیان هم‌اکنون میزبان طراحی های استاد منوچهر موغاری است.

سرپرست موسسه صبا در پایان درباره فعالیت های پژوهشی این موسسه خاطرنشان کرد: موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا، در ارتباط با آموزش های هنری ازجمله هنرهای سنتی و هنرهای تجسمی چه از طریق دانشگاه‌ها چه به صورت مستقیم کارگاه های آموزشی برگزار می‌کند. در زمینه پژوهش نیز فراخوان‌های متنوعی مانند «نشان صبا» داشتیم که در آن از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بخشی از آثارشان را دریافت کردیم تا هم در معرض نمایش بگذاریم و هم در سایت صبا بخش هایی را برای استفاده سایر دانشجویان در دسترس قرار دهیم.

نمایشگاه آثار استاد صادق بریرانی تا پایان آذرماه همه روزه به‌جز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۸، در موسسه فرهنگی‌هنری صبا برپاست.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000