چراغ «هزارویک شب» خاموش می‌شود/ فقط منتظریم کتاب‌هایمان فروش بروند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳
مدیر کتابفروشی در گفتگو با صبا:

چراغ «هزارویک شب» خاموش می‌شود/ فقط منتظریم کتاب‌هایمان فروش بروند

مدیر کتابفروشی «هزار و یک شب» گفت که با فروخته شدن تمام کتاب‌ها، کتابفروشی را تعطیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، حدود ۲ ماه پیش بود که ظهیر بهرامی مدیر کتابفروشی «هزار و یک شب» خرم‌آباد در صفحات مجازی و رسانه‌ها از مشکلات مالی این کتابفروشی گلایه کرده بود.

او همچنین پیش از این در گفتگو با صبا عنوان کرده بود: «در این سال‌ها اتفاقاتی رخ داده که کتابفروشی را تا آستانه تعطیلی پیش برده است. سال ۹۷ که کتابفروشی افتتاح شد پس از شیوع ویروس کرونا ما نمی‌توانستیم هیچگونه فعالیت فرهنگی برگزار کنیم. پیش از شیوع ویروس کرونا ما در کتابفروشی فضایی داشتیم که جلسات کتابخوانی در آنجا برگزار می‌کردیم و جمعیت حدود ۳۰ نفره هر هفته دور هم جمع می‌شدیم. غیر از این برنامه در مدارس نیز نمایشگاه کتاب برگزار می‌کردیم که به دلیل مجازی شدن مدارس این برنامه نیز لغو شد.

ما کتابفروشی‌مان را از صفر شروع کردیم درنتیجه به برگزاری چنین برنامه‌های جانبی و فرهنگی بسیار وابسته بودیم زیرا بخش زیادی از فروش ما براساس همین برنامه‌های فرهنگی رقم می‌خورد که پس از تعطیلی این برنامه‌ها فروش ما نیز به شدت کاهش پیدا کرد. بسته بودن کتابفروشی در ایان کرونا نیز مزید بر علت شد.  ما در صفحه اینستاگرام کتابفروشی نیز کتاب‌هایمان را به صورت آنلاین می‌فروشم اما در چند وقت اخیر به دلیل مشکل قطعی اینترنت این فروش هم به مشکل برخورد کرده است.»

پس از گذشت حدود یک ماه از این مطالبات مجدد گفتگویی با این کتابفروش داشتیم تا وضعیت را جویا شویم.

مدیر کتابفروشی «هزار و یک شب» به خبرنگار صبا گفت: در این مدت اتفاق خاصی نیفتاده است و مشکلات مالی کتابفروشی همچنان وجود دارد. وامی از بانک دریافت کرده ام و هرروز از بانک تماس می گیرند و جلوی حساب ضامن ها را می بندد.

او تصریح کرد: احتمال تعطیل شدن کتابفروشی خیلی بیشتر شده است و اکنون سعی داریم به روش های مختلف کتاب ها را بفروشیم تا بتوانیم تعطیل کنیم.

بهرامی در پایان درباره جایگزینی سامانه خرید از کتابفروشی به جا طرح های فصلی کتاب بیان کرد: هنگام اجرای طرح های فصلی استقبال خیلی خوب می شد اما از طرفی در سامانه افراد بیشتری از کل کشور می توانند خرید کنند. این نکته هم وجود دارد که در طرح‌های فصلی افراد به کتابفروشی مراجعه می کنند و تجربه نشان داده است که هیچ چیز جای خرید حضوری را نمی گیرد و افراد دوست دارند از نزدیک کتاب را ورق بزنند و خرید کنند.

حدود پنج سال از افتتاح کتابفروشی «هزار و یک شب» در خرم‌آباد لرستان می‌گذرد و این مکان در سال‌های اخیر علاوه بر ارائه کتاب به نوعی به یک مکان فرهنگی برای مخاطبان خود تبدیل شده است. حال این کتابفروشی پس از شیوع ویروس کرونا و اتفاقات اخیر با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شده است که به نوعی این روزها حرف دل عده زیادی از کتابفروشان است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است