«مهربانو» قصه زندگی است/ توجه به کارآفرینی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی

زینب پورابراهیم تهیه کننده و کارگردان فصل دوم مجموعه مستند «مهربانو» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره تغییرات فصل جدید این مجموعه تلویزیونی عنوان کرد: این سری از مجموعه مستند «مهربانو» تعدد سوژه های بیشتری دارد و به استان های بیشتری سفر کرده ایم، البته همچنان سفرهایمان ادامه دارد. همچنین در این مستند سعی کردیم حرفه ای تر عمل کنیم و موضوعات متنوع تری را پوشش دهیم. فصل جدید «مهربانو» قصه های قشنگ تری دارد و قاب متفاوتی نسبت به سری پیشین است.

 وی درباره حال و هوای این مستند گفت: به موضوع مشکل اقتصادی در خانواده و راه حل آن پرداختیم. این بار با خانواده هایی مواجه شدیم که ورشکست شده بودند و راهی را برای خروج از مشکل شان پیدا کرده و حتی کارآفرین شده اند. فردی را داشتیم که علاوه بر کارآفرینی به کار فرهنگی در منطقه هرندی می پرداخت. همچنین زندگی پزشکان در دوران کرونا و نخبه های علمی را به تصویر کشیدیم مثلا بانویی را داریم که از خارج به ایران آمده و در یزد شرکتی را تاسیس کرده است، او بسیار در اقتصاد کشور کمک کرده و همواره در حال مقاله نویسی است تا رتبه علمی اش را ارتقا دهد. فعالان سیاسی و ورزشکاران استان ها نیز در این سری از «مهربانو» حضور دارند.

پورابراهیم درباره موضوعات «مهربانو» اظهار کرد: این روزها با توجه به شرایط اقتصادی مردم و خانواده ها سعی کردیم به بحث کارآفرینی و اینکه در این زمانه چگونه می شود با چند فرزند کارآفرین شد محور قرار دادیم. در کنار این موضوعات به کار خیر که سال هاست سال در کشور ما مرسوم بوده و اکنون در دنیا به آن توجه شده است نیز اشاره کردیم، مانند مادری که چند فرزند دارد و کار عام المنفعه انجام می دهد و به دیگران سیسمونی و جهیزیه می دهد.

وی ادامه داد: خودم گیلانی هستم، همسرم آذری است، سال ها در قزوین زندگی کردم و نان و نمک مردمش را خوردم، در واقع از آن جا رشد کردم و برای کار به تهران آمدم به همین دلیل تمام ایران را مال خود می دانم. دلم می خواست مردم استان های مختلف، آداب، سنت و رنگ و بوی اقوام را گرچه اندک به تماشا بگذارم و در این راستا نیز سعی کردم از موسیقی نواحی بهره ببرم و تا جایی که به قصه های مستند می خورد و امکانش هست به جاذبه های گردشگری بپردازم.

این تهیه کننده درباره پیدا کردن سوژه ها عنوان کرد: همکاران من که تعدادشان هم زیاد است با استان ها و ارگان های مختلفی که در حوزه زنان و جمعیت وجود دارد، ارتباط دارند و برخی اوقات نیز به صورت میدانی به دنبال سوژه ها می روند و آن ها را می یابند. ما خود را محدود به این کردیم که در هر استان به بیشتر از سه سوژه نپردازیم تا در فصل های بعدی و فرصت های دیگر به سراغ این افراد جذاب رویم. ما در این فصل به گیلان، قزوین، یزد، تهران، همدان، خوزستان، خراسان شمالی و رضوی، اصفهان، هرمزگان سفر کردیم، متاسفانه سفر به کردستان لغو شد و احتمالا به بوشهر می رویم.

وی ضمن اشاره به اینکه از فصل اول «مهربانو» تا قرارداد فصل جدید این مجموعه دوره های مختلف مثل دوره کارگردانی، تصویربرداری و فیلمنامه نویسی را گذرانده که اگر اثری را تهیه می کند، اشراف کامل به کار داشته باشد، گفت: باتوجه به اینکه تجهیزات را خوب می شناسم وسواس خاصی در انتخاب آن ها دارم و باید در سفرهایم تجهیزاتم کامل باشد، متاسفانه در شهرستان ها این امکانات و تجهیزات پیدا نمی شوند و باید از تهران هر آنچه را که می خواهیم پیدا کنیم و با خود ببریم که هم سخت است و اگر هم یک روز کار به هر دلیلی که به تاخیر بیفتد هزینه ها بالا می رود، در کل با این سختی ها، شیرینی هایی هم دارد مثلا برخی اوقات گروهم را زودتر می فرستم و خودم همراه همسر و فرزندانم سر کار می رویم و تجربه جالبی است که خانواده همیشه در کنارم هستند، علاوه بر این تجربیاتی که از این سفرها به دست می آوریم از چندین کلاس درس بیشتر است و گاهی وقت ها چیزهایی را یاد می گیرم که در هر کتابی نوشته نشده است. البته که سفر را دوست دارم حتی در زمانی که بخش سفرنامه سلامت و امید را در شبکه یک از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ داشتم نیز به همه استان ها سفر کردم و دلبستگی خاصی به ایران در من وجود دارد.

پورابراهیم تصریح کرد: مستند «مهربانو» کاملا مردمی است، در دل روستاهای لاهیجان و حتی به مناطق محروم رفته و با خانم هایی صحبت کرده ایم که مشکلاتی داشتند و بر آن ها فائق آمدند. به نظرم همیشه قصه های مردم شنیدنی است و تمام سعی مان بر این است که چیزی را فیلتر نکنیم. این سری واقعا قصه زندگی است و سعی کردیم اصول زندگی را در آن رعایت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال هاست که دغدغه کار برای خانم ها را دارم و طرح های مختلفی را نیز ارایه دادم، احساس می کنم که شبکه های مختلف با برنامه های متفاوت به موضوعاتی که درباره زنان و مادران هست باید بیشتر بپردازند و اینگونه برنامه های زنده نیز بیشتر می شود، نباید از این بترسیم که به یکنواختی می افتیم زیرا که برنامه های متعدد و متنوعی را در این زمینه می توان ساخت.

فصل دوم برنامه مستند «مهربانو» به تهیه کنندگی و کارگردانی زینب پورابراهیم از شبکه پنج سیما پخش می شود. این مجموعه با محوریت بانوان موفق در ۲۶ قسمت ۲۵ دقیقه ای تهیه و تولید می شود.

مستند «مهربانو» قصد دارد، یک روز از زندگی شخصی و خانوادگی بانوان موفق جامعه در مشاغل مختلف همچون پزشک، نویسنده، شاعر، کارآفرین و… را به تصویر بکشد.

انتهای پیام/