اسدالله حبیب شاعر و نویسنده افغانستانی درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۸

اسدالله حبیب شاعر و نویسنده افغانستانی درگذشت

اسدالله حبیب استاد ادبیات فارسی دانشگاه کابل، شاعر و نویسنده در ۸۱ سالگی در آلمان درگذشت.

اسدالله حبیب

به گزارش صبا به نقل از خانه ادبیات افغانستان، اسدالله حبیب استاد ادبیات فارسی دانشگاه کابل، شاعر و نویسنده و بیدل‌شناس در سن ۸۱ سالگی در هامبورگ آلمان درگذشت.

خانه ادبیات افغانستان با اعلام این خبر بیان کرد: اسدالله حبیب، نویسنده، پژوهشگر، داستان‌نویس و بیدل‌پژوه، یکی از استوانه‌های گران‌سنگ زبان و ادب فارسی از میان ما رخت برکشید. در زمانه یورش به کیان فرهنگ و ادب فارسی، نامش، زنده و راهش، الگوی ماست. او روز گذشته (چهارم آذر/ قوس ۱۴۰۱خورشیدی) مطابق با ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی در ۸۱ سالگی در آلمان از دنیا رفت.

اسدالله حبیب متولد ۱۳۲۰ در شهر کابل بود و دوره مکتب را در ولایت فاریاب افغانستان پشت سر گذاشت و همچنین دوره لیسانس خود را در دانشکده ادبیات دانشگاه کابل و دوره دکتری را در دانشگاه مسکو خواند و پس از پایان تحصیل به کابل بازگشت و استاد دانشکده ادبیات دانشگاه کابل شد و علاوه بر استادی سمت اتحادیه نویسندگان افغانستان و ریاست دانشگاه کابل را نیز بر عهده داشت و عضو آکادمی علوم افغانستان بود.

از جمله آثار اسدالله حبیب می توان به «وداع با تاریکی»، «سه‌ مزدور»، «آخرین آرزو» «کشف بزرگ»، «پایان غم بزرگ»، «داس‌ها و دست‌ها»، «نظر گل»، «سواحل گنگا»، «شب‌ها ارواح می‌آیند»، «انفجار»، «بیدل شاعر زمانه‌ها»، «ادبیات دری در نیمه نخستین سده بیستم»، «ویژگی‌های داستانی شاهنامه»، «بیدل و چهار عنصر»، «دوره امانی»، «سایه صدا؛ جلوه‌های هنری شعر بیدل» و «انسان در نگارستان شعر بیدل» اشاره کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است