تعطیل بودن گالری‌ها به معنای بی‌عملی هنرمندان نیست/ فشارها زیاد است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۸
مدیر گالری آ در گفتگو با صبا:

تعطیل بودن گالری‌ها به معنای بی‌عملی هنرمندان نیست/ فشارها زیاد است

مدیر گالری آ درباره شرایطی صحبت کرد که باعث تعطیلی ۲ ماهه گالری‌ها شده است.

آسیه مزینانی مدیر گالری آ در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا عنوان کرد: به نظر من تعطیلی گالری‌ها طبیعی‌ترین واکنش گالری‌داران به شرایط موجود بود.

او ادامه داد‌: به گمانم باید از این فرصت استفاده کنم و تاکید کنم که گالری‌داران در یک سال و نیم گذشته، بیش از هر زمان دیگری تحت فشارهای نظارتی بودند. درگیری با شهرداری برای فعالیت در اماکن مسکونی که نقض فاحش آیین‌نامه‌ اجرایی وزارت ارشاد برای گالری‌ها بود تا حمایت‌های نکردن ارشاد از فعالیت‌های فرهنگی و هنری گالری‌ها و شدت یافتن محدودیت‌های مختلف گالری داران را خسته و فرسوده کرده بود.

موسس گالری آ تصریح کرد: پیش از این اعتراضات نیز برپایی نمایشگاه، کار سخت و طاقت‌فرسایی شده بود، به دلیل ناآشنایی تیم مدیریتی جدید در اداره کل هنرهای تجسمی با تاریخ و گذشته‌ حرفه‌ گالری‌داری، مجددا مسائلی که ما گالری‌داران با ارشاد حل کرده بودیم، ملغی شد و عملا هرچه انجمن گالری‌داران تهران برای گفتگو با مقامات دولتی تلاش کردند نتیجه‌ای در خور، حاصل نشد.

مزینانی بیان کرد: واقعیت این است که هنرمندانی که به صورت ثابت با گالری ها همکاری می‌کنند، اکنون فرصت‌های فروش نمایشگاهی خود را از دست داده‌اند اما بسیاری از آنها این سختی را به جان خریده‌اند و معتقدند که دیگر نمی‌توان به روال گذشته، مشغول به کار شد. همان‌طور که به وضوح قابل ردیابی و تماشاست تعطیل بودن گالری‌ها به معنای بی‌عملی هنرمندان نیست. اغلب آنها مشغول به کار هستند و آثارشان به شکلی هنرمندانه با شرایط کنونی گره خورده است. فراموش نکنیم از زمان همه‌گیری کرونا و وضعیت هر روز بدتر از دیروز اقتصادی، ساز و کار فروش اثر هنری، اقتصاد نحیف بازار هنرهای تجسمی و تامین معیشت هنرمندان این حوزه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری دیده بود.

او درباره اعمال سانسور بر نمایشگاه‌ها توضیح داد: واقعیت این است که پیش از این تعطیلی‌ها و اعتراضات بسیاری از نمایشگاه‌ها ‌دچار حذف و تعدیل‌ها بودند و عملا خیلی از پروژه‌ها به رغم مقاومت گالری‌داران و هنرمندان امکان نمایش منسجم پیدا نمی‌کردند.

عضو انجمن گالری‌داران تهران تاکید کرد: مسلم است که از پس تجربه‌ بیش از هفتاد روز گذشته، دیگر نمی‌توان به روال قبل بازگشت. بی‌شک گالرداران نیز باید به فرم‌های جدیدی برای اداره‌ فضاهای هنری خود و عرضه‌ آثار هنری دست یابند. این تغییرات ناگزیر تا حدودی همین حالا هم بروز و ظهور داشته‌اند. مشخص است که توقعات هنرمندان، هنردوستان و جامعه از نهاد گالری تغییر کرده و ما باید شجاعت مواجهه با تغییرات لازم را داشته باشیم.

مزینانی در پایان درباره‌ نقش حمایتی انجمن گالری‌داران گفت: وقتی حتی یک گالری در ارائه آثار هنری مشکل داشته باشد و سانسور شود، این مشکل همه است. در گذشته انجمن سعی کرده بود که در شورای ارزیابی و نظارت بر آثار هنری نماینده‌ای داشته باشد تا بتواند از اعمال فشارها و حذف و تعدیل‌ها جلوگیری کند. همه این تلاش ها انجام شده بود اما همچنان از روند مواجهه شورا با درخواست های انجمن راضی نبوده و نیستیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000