گس‌لایتینگ واژه سال فرهنگ لغت مریام-وبستر شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۹

گس‌لایتینگ واژه سال فرهنگ لغت مریام-وبستر شد

کلمه گس‌لایتینگ به عنوان واژه سال فرهنگ مریام-وبستر انتخاب شد.

به گزارش صبا به نقل از ورایتی، گس‌لایتینگ که نوعی دستکاری روان‌شناختی است که در آن یک شخص یا گروه، بذر شک را در فرد یا گروه هدف می کارد، به عنوان واژه سال فرهنگ مریاموبستر معرفی شد.

جستجوی کلمه در وبسایت merriam-webster.com در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۱،۷۴۰ درصد افزایش یافته است اما با وجود این افزایش، اتفاق دیگری افتاده است اینکه هیچ رویدادی در میان جستجوهای پرشمار وجود نداشت که کنجکاوی مردم را افزایش دهد، زیرا معمولا این رویدادها با کلمه انتخاب شده سال مطابقت داشتند. برای نمونه گس‌لایتینگ قبلا هم فراگیر بود.

پیتر سوکولوفسکی سردبیر مریام وبستر درباره این مساله گفت: کلمه گس‌لایتینگ در زبان انگلیسی و به ویژه در چهار سال گذشته به سرعت مطرح شده است که در واقع برای من و بسیاری از ما تعجب آور بود. این کلمه به گونه ای بود که به طور مکرر در هر روز از سال در فرهنگ مریام وبستر جستجو می شد.

به رغم برجسته شدن این واژه در آلبوم گروه د چیکس، این کلمه بیش از ۸۰ سال پیش با نمایشنامه ای نوشته پاتریک همیلتون خلق شد. بعدها نیز جرج کیوکر فیلمساز مطرح سینمای کلاسیک در دهه ۴۰ فیلمی براساس آن نمایشنامه با بازی اینگرید برگمن ساخت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است