«بی‌آبان» با بودجه شخصی جلوی دوربین رفت/ بچه‌های تئاتر کنارم بودند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۶
مهرداد کوروش‌نیا در گفتگو با صبا:

«بی‌آبان» با بودجه شخصی جلوی دوربین رفت/ بچه‌های تئاتر کنارم بودند

کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «بی آبان» درباره فرآیند شکل گیری اثرش و شرایط اکران صحبت کرد.

مهرداد کوروش‌نیا کارگردان فیلم سینمایی «بی آبان» که در سینماها اکران است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره روی آوردن به سینما بیان کرد: دو دهه در تئاتر به عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان مشغول کار بوده‌ام و اکنون چند سالی است که در سینما نیز کار نگارش فیلمنامه انجام می‌دهم. چند طرحی در اختیارم بود که دوست داشتم ساخته می‌شد اما شاید به واسطه شکلی هنری آنها کمتر تهیه کننده‌ای حاضر به ساخت این آثار می‌شد. 

وی درباره نحوه شکل گیری ایده «بی‌آبان» گفت: سال ها پیش، خبری را در روزنامه خواندم که ایده خلق این فیلم را شکل داد. در خبر آمده بود سربازی سال ها پیش دختربچه‌ای را ناخواسته به قتل می‌رساند و فرار می‌کند. وی پس از سال ها با وجود اینکه خود خانواده تشکیل داده و صاحب دو فرزند دختر شده است به پاسگاه آن منطقه آمده و می‌گوید سال ها پیش مرتکب قتل شده است. وی از مسئولان می‌خواهد او را مجازات کنند چون عذاب وجدان اجازه زندگی را از او گرفته است.

این کارگردان ادامه داد: با توضیحی که دادم مشخص شد پیام اصلی فیلم وجدان است. این مفهوم در همه جوامع بشری محترم است برای همین «بی‌آبان» هر جای دنیا پخش شود برای مخاطب قابل درک خواهد بود. نکته دیگر اینکه فیلم با بودجه شخصی و اندک جلوی دوربین رفت اما خوشبختانه دوستان به واسطه تجربه تئاتری گذشته در این کار به من یاری رساندند.

وی با بیان اینکه این فیلم در دوران کرونا جلوی دوربین رفت، بیان کرد: سال ۱۳۹۹ فیلمبرداری فیلم آغاز شد، درواقع همان دورانی که اوج کرونا را شاهد بودیم. بعد از یک سال فیلم آماده پخش شد و در هشت جشنواره خارجی حضور پیدا کرد. بعد از اکران عمومی نیز به‌واسطه خریداری اثر از سوی تلویزیون شاهد پخش آن از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران هم گفت: بازیگر نخست فیلم رضا اخلاقی راد است. در این کار نیازمند این بودیم تا بازیگر این نقش، بازی از جنس سکوت، تفکر و انزوا داشته باشد. چند گزینه در اختیار داشتیم که در ادامه با یکی از آنها که آقای اخلاقی بود به توافق رسیدم. دیگر بازیگران هم، همگی از هنرمندان تئاتر هستند و با لطف در فیلم بدون اینکه تعداد سکانس برایشان اهمیت داشته باشد، حضور پیدا کردند.

کوروش نیا در پاسخ به اینکه چرا شرایط برای نمایش آثار هنری چندان مهیا نیست، تصریح کرد: اتفاق پیش آمده تنها معطوف به کشور ما نیست و در همه دنیا چنین امری رخ می‌دهد برای مثال در اروپا که مهد موسیقی است امروز به جای شنیدن آهنگ‌های فاخر، موسیقی سرگرم کننده پاپ را می‌شنویم. در سینما نیز وضعیت به همین منوال شده است. متاسفانه در تولیدات امروز بیش از هر چیز روی سرگرمی تاکید می‌شود البته این خواسته جزو الزامات فیلمسازی است به شرطی که معنا هم در کنارش قرار گیرد. در چنین شرایطی طبیعی است آثاری که در پی بیان ارزش‌های اندیشه‌ای هستند، کمتر فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت و رونق مجدد فیلم‌هایی که در پی بیان ارزش‌های فکری هستند، نیاز است همه بخش‌های فرهنگی احساس وظیفه کنند برای مثال اهالی رسانه با حمایت از کارهای اینچنینی به دیده شدن چنین کاری کمک کردند. لازم به ذکر است به عنوان کارگردان «بی‌آبان» انتظار ندارم فیلمم به اندازه کارهای گیشه فروش داشته باشد ولیکن توقع دارم زمینه برای دیده شدن آن تا حد نیاز فراهم باشد.کوروش‌نیا در انتهای سخنانش بیان کرد: فیلم «بی‌آبان» به مدت یک ماه در شهر تالش جلوی دوربین رفت اما جالب است بدانید در این فیلم سینمایی تمامی عوامل به مانند یک خانواده بودند و این اتفاق به مدد ویژگی تئاتری که بر کار حاکم شده بود رقم خورد. در انتها تاکید دارم هر اثری نقاط ضعف و قدرت خود را دارد برای همین اگر دوباره بخواهم دست به ساخت این فیلم زنم مطمئناً برخی مسائل را در «بی‌آبان» اصلاح خواهم کرد.

رضا اخلاقی راد، علیرضا استادی، نسیم ادبی، صحرا اسدالهی، بابک نوری، رضا حیدری، رضا رباط‌جزی، الهام شعبانی، سمیه برجی، حسین کشفی اصل، ندا حسینی، رحمان محمدی، آرمان اسماعیلی، منصور صوفی، سعید امین‌دوست، رسول دژاگه، محبت قاسمی، نرگس موسوی‌زاده و بازیگر خردسال: آراسا آقایی از بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می پردازند.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: مهرداد کورش‌نیا، تهیه‌کننده: علی‌محمد قاسمی، نویسندگان: مهرداد کورش‌نیا و علی اصغری، مدیر فیلمبرداری: علی‌محمد قاسمی، تدوین: عماد خدابخش، مدیر تولید: مجتبی نورمحمدی، دستیار و برنامه ریز: رحمان محمدی، آهنگساز: شروین صادقی، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، جلوه های بصری: مجید عیوضی، اصلاح رنگ و نور: سامان وفایی، مدیر صدابرداری: میثم یاردیلو، طراح چهره‌پردازی: جلال امیری مرند، طراح صحنه و لباس: رضا رزم، طرح گرافیک و عکاس: محمدصادق زرجویان، روابط عمومی: شبنم طاهرخانی.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است