سامانه بلیت‌فروشی «آی تیکت» راه افتاد/ سینما امسال زیر ۱۰ میلیون مخاطب داشت/ فقط ۲ فیلم سود کردند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰
در مراسم افتتاحیه مطرح شد؛

سامانه بلیت‌فروشی «آی تیکت» راه افتاد/ سینما امسال زیر ۱۰ میلیون مخاطب داشت/ فقط ۲ فیلم سود کردند

مراسم رونمایی از سامانه بلیت فروشی آنلاین «آی تیکت» و مراسم تبادل تفاهمنامه های همکاری مشترک بین سینما و آی تی، امروز ۱۳ آذر در موسسه سینماشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، مراسم رونمایی از سامانه بلیت فروشی آنلاین «آی تیکت» و مراسم افتتاحیه و تبادل تفاهمنامه های همکاری مشترک، صبح امروز ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در موسسه سینماشهر برگزار شد.

هاشم میرزاخانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه سینما شهر، علی سرتیپی رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران و منوچهر شاهسواری عضو شو‌رای عالی سینما، محمدرضا صابری نایب رئیس انجمن سینماداران، سید مصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز، حسین اسلامی رئیس هیئت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، خلج مدیر عامل «اسنپ»، دولتخواهی از مدیران «تاپ»، طالب از مدیران «فام»، ایماقیان از مدیران «آی گپ»، سخایی از مدیران «ایزی پی» در مراسم حضور داشتند.

موسسه سینماشهر به منظور توسعه مراکز بلیت فروشی سینمای ایران اقدام به راه اندازی سامانه بلیت فروشی «آی تیکت» کرده و آماده عقد قرارداد با ارائه API فروش به اپلیکیشن های خدمات جامع در فضای مجازی مانند اسنپ، تاپ شده است.

امسال زیر ۱۰ میلیون مخاطب به سینما آمدند

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر در ابتدای نشست عنوان کرد: سینماشهر به عنوان بازوی توسعه دهنده صنعت و زیرساخت های سینمای ایران قریب به ۳۰ اقدام انجام داده است. در همین زمینه همکارانم زحمت کشیدند تا بتوانند بستر فروش را توسعه دهند.

وی افزود: اکنون ۸ ماه و ۱۲ روز از سال ۱۴۰۱ گذشته است و متاسفم که می گویم ضریب اشغال سینمای ایران ۵/۰۲ بوده است. برای کشوری که فرهنگی است و شاهد حضور هنرمندان متعدد در عرصه های مختلف مخصوصا در هنر هفتم هستیم اتفاق خوبی نیست. با وجود مردم هنر دوستمان مجموعا در این ۸ ماه زیر ۱۰ میلیون نفر به سینما آمدند و این نشان دهنده نبود استقبال مخاطبان است. این صنعت اگر نتواند خودش را با شرایط و فرآیند جدید خودش همگن کند و توسعه ایجاد کند، می توانم بگویم از نظر اقتصادی کاملا زیان ده است.

مدیرعامل موسسه سینما شهر اظهار کرد: متاسفانه امسال دو فیلم به سوددهی رسید که این از نظر اقتصادی این یک فاجعه است همچنین فقط ۴ فیلم سینمایی توانسته است، پولش را دربیاورد. لازمه ارتقای اقتصادی و حضور مخاطبان این است که دست به دست هم دهیم و مخاطب را با سینما آشتی دهیم.

تعامل صنعت سینما با صنعت IT

وی ضمن اشاره به اینکه راه های مختلفی برای توسعه وجود دارد، عنوان کرد: یکی از راه حل ها در این شرایط رشد مویرگی فضای مجازی و بحث توسعه فروش از طریق IT است و این جلسه را در جهت تعامل سینما با صنعت IT برپا کردیم. امیدواریم به کمک شما و فضای تبلیغاتی که برای سینما ایجاد می کنید این اتفاق برای سینمای ایران رقم بخورد و شاهد حضور چشمگیر مخاطبان در سالن ها باشیم.

میرزا خانی گفت: اگر سینما نتواند اقتصاد خود را بچرخاند، عملا تولیدات به سوی مدیوم های دیگری می رود و این صنعت جذاب، نحیف تر خواهد شد. همه برنامه هایی را که در حوزه فروش بلیت های سینما داریم به همه مراکز خدمات بلیت فروشی دسته بندی شده ارائه می کنیم و امیدوارم به یاری خدا و شما ضریب اشغال سینمای ایران را از این عدد ناچیز دربیاوریم.

وی‌ درباره «آی تیکت» عنوان کرد: در بستر بلیت فروشی ۴ سامانه در حال فعالیت هستند ولی به منطور اینکه ترمینال فروش ایران تجمیع شود باید ترمینالی را ایجاد می کردیم که هم فضای کنترل فروش و هم فضای تجمیع حساب ها را داشته باشد. ارتباط شما با پخش کننده، تهیه کننده و تولیدکننده سختی های خاصی دارد و شاید نتوانید نسبت به این مساله اقدام کنید برای همین این ترمینال را راه اندازی کردیم تا سینمادار رایگان تجمیع حوزه های مالی را هر شب انجام دهد تا تسویه حساب نهایی را ظرف مدت زمان کمی با مالکان انجام دهد.

هر کسب و کاری دچار بحران می شود

میرزاخانی در پایان عنوان کرد: امروز در خدمت شما هستیم تا آیین افتتاحیه سامانه بلیت فروشی «آی تیکت» را داشته باشیم که اتفاقی میمون برای سینمای ایران باشد تا به واسطه افتتاح این ترمینال شاهد توسعه بلیت فروشی سینماهای ایران باشیم.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل مستعفی خانه سینما در ادامه این مراسم عنوان کرد: هر کسب و کاری در یک شرایط اجتماعی، دچار بحران هایی می شود و فرصت هایی برای خارج از آن می خواهد و گاهی بروز این بحران ها خارج از عهده خود افراد آن کسب و کار است و فضایی از بیرون مانع رشد و توسعه می شود. باید باور کنیم در تغییر و تحولی جدی به سر می بریم اما نکته اصلی این است که نسبت به ماهیت و اصلی این حرفه تغییری ایجاد می شود یا نه؟ اگر شرایط اجتماعی به حالت تعادل و آرامش برسد این پرسش را مجددا نخواهیم کرد؟

وی ادامه داد: شما که در بسترهای بازارهای جدید و مارکتینگ دیجیتال کار می کنید، نظام کاری شما مشتری محور است و جهان حرفه ما نیز از زمان خلقتش مشتری مداری و توجه به مخاطبان جاری و ساری بوده است. ماهیت سینما و سرمایه و وابستگی اصلی آن بینندگان هستند. حتی اگر هزینه هایی که برای تولید اثر کرده ایم بازنگردد اما احساس کنیم تماشاگر از آن راضی است، ما را خوشحال می کند.

این سینماگر بیان کرد: در مفهوم کلی، اگر کسب و کاری مثل سینما در جوار شما موفق نباشد، شما هم موفق نمی شوید. آمازون چند سالی بیشتر نیست که وارد صنعت فیلم شده است و با فهم سلیقه مخاطب و پردازش دیتا متوجه شد که کاربرش را چگونه حفظ کند و با رساندن چه چیزی به دست مخاطب، برد می کند.

معامله دو سویه

شاهسواری تصریح کرد: امیدوارم معادله دوسویه ما با شما به سینمای ایران کمک کند. ما از بابت کشف ذوق و سلیقه خاص مشتری در سینما امکان سنجش نداریم. می دانیم که چند نفر به سینما می آیند اما سنجشی از اینکه چه تعداد مخاطب می خواهد  به سالن بیاید و نمی آید نداریم.

وی در پایان عنوان کرد: ۱۶۵ هزار صندلی داریم که حداقل باید ضریب اشغال ۴۵٪ باشد نه ۵٪. به عنوان تماشگر این ماجرا از دور که تماشا کنی متوجه می شوی این ماجرا اجتناب ناپذیر است و مانند سیلی است که اگر در مقابل آن بایستی محکوم به غرق شدن هستی زیرا که از جای دیگر مانند جامعه، ارتباطات و سواد و… می آید.اگر این پیوندها بر اساس درک منافع بلندمدت ایجاد شود یقین دارم بهره مند اصلی ما هستیم و معنای آن این نیست که شما بهره نمی برید بلکه بهره مندی اصلی بازار دیجیتال مارکتینگ ایران است. اتصال این پدیده اجتماعی با شما برای تمدن و پیشرفت کشور خیر و برکت دارد.

حسین اسلامی رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در ادامه عنوان کرد: با اشاره به صنایع فناوری و صنعت سینما می توان گفت در سایر صنایع هم این تغییرات ایجاد شده است، شاید راهبران سوپراپلیکیشن ها راحت تر بتوانند به شما حس ها را انتقال دهند دلیلش هم آن است که این اپلیکیشن ها با فضای شفافیت، اطلاع رسانی و داده هایی که در صنعت سینما کار می کنند، می توانند چیزهایی افزون بر گیشه داشته باشند. باید نسل جدید را درک کنیم و علایق و زمانبندی های متفاوتشان را در نظر بگیرم.

وی افزود: انتقال محتوا بر پلتفرم های دیگر باعث نشده است که سینما خلوت شود بلکه در دسترس بودن آن ها ابتکاری است که حنی باعث رونق سینما در جهان شده است. سوپراپلیکیشن ها از قبل آماده بوده اند اما فضا متفاوت شده است و هر مجموعه به توان خودش باید در دسترس باشد.

احترام به مخاطب و سیگنال های دقیق تر

اسلامی گفت: این همکاری می تواند شروع خوبی باشد و به استقبال بیشتر مخاطبان کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه ما هر وقت هنرمند می بینیم حس خوبی داریم، عنوان کرد: اگر تعاملات دوسویه باشد و تهیه و تولید بیش از قبل باشد، می توانید صدای مخاطبان را بشنوید و به این صنعت کمک کنید.

او در پایان گفت: احترام به ذائقه و دریافت اطلاعات کمک کننده است. دوست داشتیم پیش از این، ارتباط دوسویه بین دو صنعت در شرایط بهتری اتفاق بیفتد اما از هر زمان شروع کنیم مناسب است.

همچنین میرزاخانی در ادامه بیان کرد: به عنوان کشوری رو به پیشرفت باید در حوزه های مختلف رشد خود را ارایه کنیم. ما از نظر تولید و سطحی که هستیم جزو کشور های شاخص در جهان هستیم. و باید در دیجتال کردن تولید پیش قدم شویم. همچنان استودیو دیجیتال در کشور نداریم و این جز خواسته های جدی هنرمندان ما است که با شورای عالی سینماها مطرح شده است و امیدواریم این اتفاق بیفتد، ممزوج شویم با IT و دیجیتال مارکتینگ و این فتح بابی در فصل جدیدی در حوزه پخش و اکران باشد و با کمک شما عزیزان محتوای تولید شده هنرمندان در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

آرزو وصله چی مدیرعامل «آی تیکت» در ادامه با عرض خیر مقدم بیان کرد: «آی تیکت» با همکاری موسسه سینماشهر در راستای ارتباط بیشتر سینما و IT راه اندازی شده است. مجموعه های مختلفی که در این مراسم حضور دارند IT را با صنایع مختلف مثل سوپرمارکت، پزشکی و دیگر حوزه ها ارتباط داده اند ولی توسعه سینما از سوی پلتفرم های فروش بلیت آنلاین وجود داشته و در این صنعت حضور سوپراپلیکیشن ها خالی بود. اپلیکیشن ها در راستای خدمات رسانی به مشتری باعث رونق صنعت سینما می شوند؛ دانشی که در IT وجود دارد و می تواند کمک کننده باشد و «آی تیکت» با توجه به تجربه و فعالیت هایی که دارد واسطه ای شده است تا این اتصال را بیشتر و راحت تر باشد. خدماتی که «آی تیکت» در اختیار شما قرار می دهد، کمک می کند شما همین خدمات را بر اپلیکشن ها را داشته باشید و همچنین این سامانه با همه سینماها قرار دارد.

در پایان این مراسم تفاهمنامه های موسسه سینماشهر با اپلیکیشن های پرکاربرد ایرانی مانند اپلیکیشن تاپ، ایزی پی، اسنپ و… عقد و امضا شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است