«کینو_آگورا: چرخش کینماتیک» در ایران منتشر شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
معرفی کتاب؛

«کینو_آگورا: چرخش کینماتیک» در ایران منتشر شد

کتاب «کینو_آگورا: چرخش کینماتیک» با موضوع سینما منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، کتاب «کینو_آگورا: چرخش کینماتیک» با موضوع سینما به نویسندگی آندرو گودرو و فیلیپ ماریون و ترجمه رامتین شهبازی از سوی نشر لگا منتشر شد.

سرپرستی و دبیری مجموعه به عهده مازیار اسلامی بوده است. این کتاب ۸۷ صفحه و قیمت آن ۳۹۰۰۰ تومان است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «سینما در عصر دیجیتال و ده مسئله آن اثری به‌ ظاهر کوچک اما در باطن بسیار غنی است. نویسندگان سعی داشته‌اند از منظری تحلیلی با دسته‌بندی‌ کردن دوره‌های مختلف تاریخ سینما بستری را فراهم آورند تا ریشه‌های عمومی و تخصصی گرایش سینما به عناصر دیجیتال را مشخص کنند. اتفاقی که نویسندگان دیگر مجموعه کینو_آگورا در آثار خود به آن پرداخته‌اند.

نویسنده‌‌ محور بودن این مجموعه سبب شده است تا انگاره‌های مطرح‌ شده در هر کتاب منحصر‌ به‌ فرد و خود ویژه باشند و از تکرار تاریخ و مسائل بارها گفته‌شده دوری گزینند.

آندره گودرو نظریه‌ پرداز و پژوهشگر حوزه تاریخ سینما است. او دارای کرسی نظریه‌پردازی سینما و رسانه در دانشگاه مونترال در کانادا است و کوشیده در پژوهش‌های خود با مرور «تاریخ‌های سینما» نگاهی جدید را در این حوزه پایه‌ریزی کند. پژوهش‌های او در زمینه پیدایش سینما از دهه ۱۹۸۰ تاکنون دریچه‌های تازه‌ای را به‌ سوی علاقه مندان گشوده است. وی در سال ۱۹۸۹ با همراهی تام گانینگ مقاله‌ای با عنوان «ابتدای سینما: چالشی برای تاریخ فیلم» نوشت که توانست توجه مجامع علمی را به‌سوی خود و نظریه‌اش جلب کند.

همکار او فیلیپ ماریون نیز یکی از اساتید دانشگاه کاتولیک لوون در کشور بلژیک است. او نیز تألیفات بسیاری در حوزه‌های مطالعات فرهنگی و سینما دارد.

سینما در عصر دیجیتال و ده مسئله آن بسیار نزدیک به مطالعات پارادایم‌های سینمایی است، اتفاقی که سبب می‌شود تا نویسندگان به خوانشی نزدیک به تاریخ‌گرایی جدید دست یابند و همین مسئله کتاب را از تاریخ سینماهایی که پژوهشگرانی همچون دیوید بوردول، کریستین تامسون، اولریش گرگور، انوپاتالاس، دیوید ا. کوک و دیگران نوشته‌اند، مجزا می‌سازد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است