«خانه ما» می‌گوید زندگی در جریان است/ سرما فصل دوازدهم را به بوشهر بُرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۹
تهیه‌کننده مستندمسابقه «خانه ما»: 

«خانه ما» می‌گوید زندگی در جریان است/ سرما فصل دوازدهم را به بوشهر بُرد

احمد شفیعی تهیه‌‌کننده مستندمسابقه «خانه ما» درباره فصل دوازدهم این مجموعه تلویزیونی و چالش های ساخت توضیح داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، احمد شفیعی تهیه‌‌کننده مستند مسابقه «خانه ما» درباره فصل جدید مستند مسابقه «خانه ما» گفت: فصل دوازدهم با توجه به تلاقی با بازی‌های جام جهانی، حال و هوای فوتبالی دارد و در سناریوی سفر و کسب‌وکار هم تغییرات خلاقانه‌ای ایجاد شده است. تاکنون دو خانواده بوشهری برای ساخت فصل دوازدهم انتخاب شده‌اند و منتظریم خانواده سوم هم انتخاب شود تا ضبط برنامه را کلید بزنیم. 

این تهیه کننده با ارایه توضیحاتی درباره این برنامه اظهار کرد: مستند مسابقه «خانه ما» در اصل یک رئالیتی‌شو است. رئالیتی‌شو در حالتی مابین آثار مستند و داستانی قرار دارد و دارای سناریویی از پیش تعیین‌شده است اما در لوکیشن‌های واقعی و با حضور کاراکترهای واقعی که بازیگر نیستند، ساخته می‌شود. 

این مستندساز افزود: البته برخی از مخاطبان انتقاد داشتند که چرا قصل دوازدهم با وجود نارضایتی‌های اقتصادی موجود در کشور و در شرایط ناآرامی‌که در حال حاضر در جامعه وجود دارد ساخته می‌شود. در پاسخ باید بگویم «خانه ما» همواره سعی بر خلاق، پویا و روبه‌جلو بودن باشد و به مخاطبان خود این پیام را منتقل کند که علی‌رغم همه مشکلات، زندگی همواره جریان دارد و باید سعی کنیم با خلاقیت، ابتکار، دور هم جمع شدن و کمک و همفکری از زندگی لذت ببریم.  

شفیعی با اشاره به اینکه «خانه ما» از اولین برنامه‌هایی بود که بعد از شیوع کرونا هم با تغییر برخی از ساختارهای آن تولید شد، بیان کرد: با توجه به اینکه این برنامه سند تصویری سبک زندگی برخی از مردم در شهرهای مختلف طی ۱۰ سال اخیر است، ما به این نتیجه رسیدیم که ساخت برنامه باید ادامه یابد و شرایط امروز کشور را از تب و تاب فوتبالی گرفته تا مشکلات معیشتی مردم روایت کند.  

وی با اشاره به پیشینه مستند مسابقه «خانه ما» گفت: طراحی این رئالیتی‌شو از سال ۱۳۹۲ شروع و سال ۱۳۹۴ اولین فصل آن در تهران ضبط شد. تاکنون ۱۱ فصل از این مستندمسابقه در شهرهای مختلف کشور ساخته شده و قرار است فصل دوازدهم نیز در شهر بوشهر ضبط شود. 

شفیعی یادآور شد: هر فصل از این برنامه شامل ۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای است که به صورت هفتگی روی آنتن تلویزیون می‌رود. فصل‌های قبلی در شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد و هنوز مشخص نیست فصل دوازدهم از کدام شبکه پخش می‌شود. 

این مستندساز تلویزیونی درباره ایده شکل گیری این برنامه گفت: ایده برنامه این است که پول و ثروت تنها فاکتور تاثیرگذار در ارتقای کیفیت زندگی نیست؛ مسابقه از این قرار است که هر یک از خانواده‌های شرکت‌کننده تلاش می‌کنند با مبلغی ثابت از عهده چالش‌های برنامه از جمله مسافرت، برگزاری مهمانی خانوادگی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار محدود برآیند و برنده برنامه به انتخاب مخاطبان، خانواده‌ای خواهد بود که با وجود سرمایه محدود، کیفیت زندگی بهتری ایجاد کرده و لحظات شادتری را رقم زده باشد.  

تهیه‌کننده مستند مسابقه «خانه ما» با اشاره به تغییر محل ضبط این برنامه از اردبیل به بوشهر، گفت: با وجود اینکه فراخوان داده بودیم و خانواده‌های خونگرم اردبیلی هم برای شرکت در فصل دوازدهم ثبت‌نام کرده بودند، متاسفانه تامین مالی و مقدمات ضبط به طول انجامید و به فصل سرما رسیدیم بنابراین مقرر شد فصل دوازدهم را در بوشهر ضبط کنیم و در سال آینده با گرم‌تر شدن هوا مهمان خانواده‌های اردبیلی باشیم. 

وی درباره چالش‌های فرآیند ساخت مستند مسابقه تلویزیونی عنوان کرد: یکی از چالش‌های ما انتخاب خانواده‌های شرکت‌کننده است چون در فصل‌هایی از برنامه که خانواده‌ها گرم‌تر، فعال‌تر و خوش‌ایده‌تر بوده‌اند، مخاطب هم با برنامه ارتباط بهتری برقرار کرده و آداب و رسوم شهرها به شکل بهتری به مخاطب منتقل شده است. 

شفیعی ادامه داد: با وجود اینکه سازمان اوج سال‌ها برای این برنامه سرمایه‌گذاری کرده است یکی دیگر از چالش‌های ما در هر فصل برنامه، تعامل با تلویزیون است؛ متاسفانه مدیران شبکه‌های تلویزیونی به برنامه‌هایی که خود تولید کرده‌اند، اولویت بیشتری می‌دهند و به برنامه‌های خارج از سازمان آن‌طور که باید توجه نمی‌کنند. انتظار ما این است که برنامه در ساعات پربیننده پخش شود و کنداکتوری خوب و منظم به برنامه اختصاص داده شود تا ساعت پخش آن جابه‌جا نشود.

انتقاد از نبود فاکتور تورم در قرارداد برنامه‌های بزرگ و تلویزیونی 

تهیه‌کننده مستندمسابقه «خانه ما» با تاکید بر اینکه اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور ما منطق درستی ندارد، گفت: مثلا فاکتور تورم در قراردادهای عمومی‌پیمانکاری گزینه‌ای ساده است که با توجه به کاهش ارزش پول کشور برای جلوگیری از متضرر شدن مجری طرح، در پرداخت‌ها محاسبه می‌شود اما متأسفانه این فاکتور در برنامه‌های بزرگ لحاظ نمی‌شود، بنابراین برنامه‌ساز ناگزیر است برای اجرای تعهد خود و جلوگیری از ضرر، کیفیت را نسبت به ایده و طرح اولیه کاهش دهد. همچنین چالش دیگر در ساخت برنامه‌های بزرگ کمبود نقدینگی و نبود نظم در پرداخت است.  

وی با بیان اینکه طی دو سه سال اخیر بسیاری از برنامه‌های بزرگ و ارزشمند نتوانسته‌اند به کار خود دهند، اظهار کرد: با وجود اینکه ما پیش از این هر سال دو فصل ۱۰ قسمتی از مستندمسابقه «خانه ما» را تولید می‌کردیم، به خاطر مشکلات تامین مالی، حدود یک سال است که «خانه ما» را تولید نکرده‌ایم. 

شفیعی در پایان از تمدید مهلت ثبت‌نام برای فصل دوازدهم این برنامه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قرار است فصل دوازدهم در بوشهر ساخته شود، خانواده‌های بوشهری تا ۲۰ آذرماه می‌توانند از طریق وبسایت ما به آدرس www.khaneyema.tv برای شرکت در این مستند مسابقه ثبت‌نام کنند.

 فصل یازدهم مستند مسابقه «خانه ما» به کارگردانی مشترک امین کفاش‌زاده و مهدی جبین‌شناس بود و تهیه‌کنندگی آن را احمد شفیعی برعهده داشت که در نوروز ۱۴۰۱ از آنتن شبکه سه سیما پخش و از شبکه افق سیما بازپخش شد. دو فصل پیش این مجموعه نیز از شبکه مستند بر قاب تلویزیون رفت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است