«ایران ناب» به جهاد تبیین و اقتصاد مقاومتی می‌پردازد/ فرصت شنیدن صدای کارآفرینان | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۲

«ایران ناب» به جهاد تبیین و اقتصاد مقاومتی می‌پردازد/ فرصت شنیدن صدای کارآفرینان

تهیه کننده «ایران ناب» که فصل دوم آن همزمان با سالروز شهادت قاسم سلیمانی روانه آنتن می شود، درباره این برنامه توضیح داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، حسین روزبهانی تهیه کننده برنامه «ایران ناب» درباره فصل اول این برنامه و تک قسمت ویژه آن که به مناطق آزاد و ویژه به جزیره کیش پرداخته است، گفت: در ادامه فصل اول برنامه «ایران ناب» که از شبکه دوم سیما پخش شد و به موضوع اقتصاد مقاومتی که از تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری بوده و صداوسیما کمتر به آن پرداخته بود، متمرکز شدیم. یکی از توجهات دولت سیزدهم به گردشگری ورزشی، هتلداری و جذب سرمایه ها در این مناطق است، ما در این ویژه برنامه به موضوعات ناب در حوزه گردشگری و هتلداری پرداختیم.

وی در پاسخ به اینکه چه ضرورتی احساس شد که به طور خاص به جزیره کیش پرداختید، اظهار کرد: ما از طریق این برنامه توانستیم به بخشی از گردشگری و حلقه مفقوده در مناطق آزاد کشور بپردازیم و با توجه به ظرفیت صداوسیما بخشی از این ظرفیت ها را در این برنامه مطرح کنیم تا بتواند سند و دستاوردی برای کشور باشد. از طریق این برنامه به ظرفیت های خاص و بکری که در کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و … وجود دارد، پرداختیم و عنوان برنامه را «ایران ناب» انتخاب کردیم زیرا ایران به عنوان کشوری مقتدر در تمامی بخش ها ناب و یگانه است.

این تهیه کننده درباره ساخت فصل دوم «ایران ناب» گفت : فصل دوم «ایران ناب» قرار است در ۱۰ قسمت همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی قرارست از سوم تا سیزدهم دی ۱۴۰۱ به موضوعات مقاومت، شهادت و ایثار بپردازد که در مرحله پیش تولید آن قرار داریم.

وی در پایان شاخصه اصلی این برنامه را پرداختن به موضوعات و رویکردهای ملی و فراملی دانست و بیان کرد: در تک قسمت فصل اول «ایران ناب» به مناطق آزاد و رویکرد اصلی آن به جهاد مقاومتی پرداختیم. این برنامه در کل می کوشد تا به شاخه های مختلف جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است و باید در حوزه های مختلف اجرایی شود بپردازد.

«ایران ناب» به اجرایی شدن جهاد تبیین در تمامی بخش ها و کمک به توسعه کسب و کارها تاکید دارد

در ادامه سعید یقینی نویسنده برنامه «ایران ناب» با تأکید بر اینکه شنیدن و نوشتن قصه زندگی انسان های موفق فصل مشترک این برنامه است، گفت: سعی کرده ام همواره به مردم امید تزریق کنم و نشان دهم کارآفرینان هم روزهای سختی داشته اند اما در سختی نمانده اند و از مراحل زندگی خودشان عبور کرده اند، هر قسمت از برنامه به موضوعی پرداخته است که هر یک از کارآفرینان با آن درگیر بوده اند.

وی ادامه داد : تلاش، قناعت، توکل، ایثار، سرسختی و … از جمله مفاهیمی بود که افراد موفق از تاثیر آن ها در زندگیشان گفتند، اگرچه این افراد با مشکلاتی هم روبه رو بودند که نیاز به حمایت مسئولان دارد، مثلا یکی از معدود سازندگان دستگاه تولید بیسکویت در ایران که حتی محصولاتش به کشورهای اروپایی هم صادر می شود به دلیل برخی قوانین دست و پا گیر در سازمان استاندارد سال هاست منتظر یک تأییدیه مانده است یا برخی هتلداران بعد از موج های پی در پی کرونا دیگر مانند سابق مشتری ندارند.

یقینی حوزه جهاد و کمک به توسعه کسب و کارها را موضوعی دانست که توسط مسئولان فراموش نشده است. او تصریح کرد: به طور نمونه در جزیره کیش علی رغم مشکلات جاری این جزیره، مسئولان به فکر کمک به کارآفرینان و به پایان رساندن پروژه های عقب مانده هستند اگرچه این کارها کافی نیست و باید توجه بیشتری به کارآفرینان شود تا زندگی این افراد به عنوان الگو در میان همه اقشار جامعه باز نشر شود.

نویسنده این برنامه در پایان درباره ارتقای کیفی ویژه برنامه «ایران ناب» عنوان کرد: قسمت های بعدی بهتر است، باید پای مدیران وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت کار هم به برنامه «ایران ناب» باز شود تا علاوه بر شنیدن دغدغه های کارآفرینان برای حل مشکلات هم اقدام کنند.

جزیره کیش، فارور بزرگ، کوچک و هندورابی ظرفیت مغفول مانده با پتانسیل های بالا در کشور است

مهدی کشاورز مدیر منطقه آزاد کیش نیز در گفتگو با ویژه برنامه «ایران ناب» درباره معنای جهاد و تعریف آن گفت: جهاد تلاش علمی مدبرانه بدون منت است و در طول هشت ماهی که این مسئولیت را با همکارانم به عهده گرفتیم سعی کردیم در جزیره کیش حضور جهادگرانه علمی با نگاه به آینده داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه شما در راستای جهاد اقتصادی و اشتغالزایی در این جزیره چه فعالیت هایی انجام داده اید، عنوان کرد: در این ۸ ماه یک آسیب شناسی از وضعیت موجود داشتیم، حمایت از بخش خصوصی و نظارت بر آن حلقه گمشده در کشور ماست، رهبر معظم انقلاب شعار امسال را را بر پایه دانش بنیان با ۲ ویژگی تولید و اشتغالزایی قرار دادند، ما در ۴ جزیره کیش، فارور بزرگ وکوچک و هندورابی ظرفیت مغفول مانده بسیاری داریم.

کشاورز ادامه داد: جزیره کیش و هندورابی در حوزه های زیرساختی و عمرانی گردشگری اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی یک ظرفیت بسیار گسترده است که مغفول مانده و با برنامه ریزی هایی انجام شده ظرف ۴ سال آینده به هیچ عنوان دنبال زمین فروشی برای تأمین منابع برای زیرساخت ها نخواهیم بود، جزیره هندورابی بهشتی گمشده با ویژگی های خاص و بکر خود می تواند در حوزه گردشگری سبز، خانواده و گردشگری سلامت و ورزشی نقش محوری در کشور ایجاد کند ما یک طرح جامع برای آن دیدیم که سال های قبل مصوب شده و در حال مذاکره برای جذب سرمایه گذار ها هستیم که وارد این حوزه شوند.

وی خاطرنشان کرد: جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد ایران می تواند در اقتصاد مقاومتی که یک نگاه به درون و صادرات محصول است سهم به سزایی ایفا کند، ۱۶ نوع گردشگری در دنیا مرسوم است که می توانیم در جزیره کیش داشته باشیم، این جزیره می تواند گردشگری دانش بنیان داشته باشد به عبارتی یک جزیره دانش بنیان که تمام شرکت های دانش بنیان برای صدور خدمات و کالاهایشان آمده و یک پایگاه داشته است و از این همین منطقه صادرات گردشگری دانش بنیان داشته باشیم.

همچنین مدیر منطقه آزاد کیش به گردشگری صنعتی در دنیا اشاره کرد و گفت: همه می دانند فرش ایران بلامنازع است، خدمات پس از فروش فرش ایران در خارج کشور دایر است، با مرکز ملی فرش ایران صحبت کردیم و دعوت کردیم هر فضا و امکانی که نیاز دارند در این جزیره اعطا می کنیم تا داخل ایران آمده و خدمات پس از فروش که یک صنعت پولساز و اشتغالزاست در این جزیره دایر شود.

وی به حوزه گردشگری ورزشی و فراهم شدن زیر ساخت های آن در این منطقه اشاره کرد و اظهار کرد: در همین مدت با فراهم کردن زیرساخت ها، اولین زمین چمن هیبریدی ایران را ظرف ۸ ماه احداث و کل ورزشگاه این جزیره را به روز کردیم و در حال بهسازی زمین چمن، تنیس و زمین های اسکواش نیز هستیم. همچنین اولین مسابقه فیوچزر تنیس ایران در جزیره کیش برگزار می شود، این مسابقه با جایزه ۴۵ هزار دلار در دو ماه آینده عملی می شود، اولین المپیک ساحلی در قالب کیش گیم اسفند ۱۴۰۱ با حضور ۱۳ فدراسیون و ۳ هزار ورزشکار و مربی با میزبانی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار می شود. بزرگترین مجموعه سواری کاری کیش نیز ظرف ۳ سال آینده احداث می شود که تمامی این رویدادها می تواند ۸۱ فرصت سرمایه گذاری را برای جزیره کیش ایجاد کند که زیرساخت های آن ها آغاز شده است و امیدواریم ظرف ۴ سال آینده به آن دست یابیم.

کشاورز در پایان به امضای تفاهم نامه با کنفدراسیون ناشنوایان برای برگزاری اولین المپیک آسیاسی ۲۰۲۴ ناشنوایان در دو سال آینده اشاره کرد و گفت: این اولین رویداد ورزشی پس از انقلاب اسلامی در این منطقه است که در ۲۰ رشته آقایان و ۱۶ رشته خانم ها از ۳۵ کشور آسیایی در جزیره کیش برگزار می شود.

سومین نقطه پراکسیژن دنیا

همچنین مسیح الله صفا رییس جامعه هتلداران کیش در گفتگو با ویژه برنامه «ایران ناب» شبکه دو سیما درباره فرهنگ سازی مردم جزیره کیش در ۳۳ سال حضورش در این منطقه گفت: فرهنگ بستن کمربند اولین بار از جزیره کیش به کل کشور آغاز شد، ساکنان جزیره کیش پیش از اینکه علم اقتصاد را بدانند فرهنگ ایران شناسی را آموخته اند هیچ کجا همانند خدمتگزاران جزیره کیش با مردم با فرهنگ صحبت نمی کنند، بدعت تکریم ارباب رجوع از جزیره کیش پایه گذاری شد و این موجب افتخار ماست.

وی افزود: ۲۰ سال است کیش سومین فرودگاه پرتردد ایران است، کیش ۵۰ هتل آماده و شصت هتل در دست ساخت دارد، جزیره کیش یکی از ۳ نقطه پراکسیژن دنیاست و این یک جاذبه گردشگری در این منطقه است که اگر دولت و رایزن های فرهنگی ما به آن بها بدهند گردشگر خارجی جزیره کیش را به کشورهای حوزه خلیج فارس ترجیح می دهد.

در گردشگری تاریخی و فرهنگی جزو ده کشور اول هستیم

در ادامه مهرداد تاوتلی دبیرکل جامعه هتلداران جزیره کیش با اشاره به جهاد تبیین و تأکید مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن آن در تمام سطوح کاری و حرفه ای گفت: جهاد تبیین از نگاه من که فارغ التحصیل رشته گردشگری و هتلداری هستم تلاش هایم در حرفه و شغل تخصصی ام از سال ۱۳۷۶ در صنعت هتلداری است، در این سال ها با باور و ایمانی که به توانمندی های شخصی ام داشتم، توانستم گام های مثبتی در این صنعت بردارم.

وی ادامه داد: شاید روزهای اولی که این رشته در ایران به صورت دانشگاهی در دانشگاه علامه تهران بنیانگذاری شد، کسی باور نداشت که صنعت گردشگری و هتلداری ما تا این اندازه پولساز و صادراتی نامرئی است یعنی ما نه تنها کالایی نمی فرستیم بلکه درآمد هم داریم، جزیره کیش دارای پتانسیل ورزشی بالایی هم از جهت اردوهای ورزشی و ورزش همگانی است.

دبیرکل جامعه هتلداران جزیره کیش خاطرنشان کرد: ما در صنعت گردشگری و هتل داری ۳۰۰ جوان جویای کار بی تجربه را مشغول به کار کردیم، ما سعی می کنیم جوان های جویای کار که تازه دیپلم گرفتند و خدمت سربازی شان تمام شده است و بانوان جویایی کار بومی جزیره کیش را به کار گماشته و آموزش های هتلداری و گردشگری به آن ها بیاموزیم.

تاوتلی افزود: تمامی این افراد از دروس اولیه این صنعت شامل راه رفتن، لباس پوشیدن، سلام کردن و .. را فرا می گیرند و در مجموعه ها مشغول به کار می شوند، یکی از رسالت های صنعت گردشگری و به ویژه هتلداری اشتغالزایی است ما هر دختر و پسر با هر سطح تحصیلاتی را می توانیم جذب کنیم به شرط اینکه علاقمند به ارتباط و خدمت دهی به انسان ها باشند، چون در صنعت هتلداری کسی موفق است که عاشق این صنعت، سرویس دهی، خدمات دهی و احترام گذاشتن به مهمان ها باشد، ما اصطلاحی داریم در صنعت هتلداری که می گوییم «همیشه حق با مهمان است».

وی تأکید کرد: در هتلداری معتقدم مهمان حبیب خداست و باید از لحاظ حرفه ای به او توجه کرد که زمان رفتن هم با رضایت این مکان را ترک و دوباره بازگردد و برای ما تبلیغ مثبت کند، جزیره کیش یکی از قطب های اصلی گردشگری تفریحی، ورزشی و گردشگری سمینار و همایش است. سازمان جهانی جهانگردی با توجه به علایق و سن مسافران و گردشگردانی که می خواهند به کشورهای دیگر سفر کنند، ۱۵۰ مدل گردشگری کشورها را تقسیم بندی کرده است اعم از گردشگری فرهنگی، تاریخی، گردشگری، ورزشی و مدل های مختلف گردشگری تعریف شده است، ما در گردشگری تاریخی و فرهنگی جزو ۱۰ کشور اول هستیم.

تاوتلی در پایان اظهار کرد: گردشگری و هتلداری امروزه در دنیا مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، ۷ کشور اول صنعتی دنیا، سومین درآمد اول شان توریسم است، صنعت گردشگری و هتل داری در کشور ما نیاز به یک تحول اداری دارد تا بوروکراسی های اداری آن مرتفع شده و بخش خصوصی بتواند آزادانه کار کند آن زمان است که اشتغال پایدار در کشور ایجاد می شود.

ویژه برنامه «ایران ناب» به تهیه‌کنندگی حسین روزبهانی، کارگردانی ایمان قاسم‌پور، کارشناسی علی بهبود و اجرای سامانا احمدی هر روز حوالی ساعت ۱۱:۲۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است