با ما به پشت‌صحنه «من و فرزندم» بیایید/ بی‌عشق سر مکن که دلت پیر می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۳
صبا گزارش می دهد؛

با ما به پشت‌صحنه «من و فرزندم» بیایید/ بی‌عشق سر مکن که دلت پیر می‌شود

با سر زدن به پشت صحنه مسابقه رادیویی «من و فرزندم» رادیو تهران با عوامل آن گفتگویی داشتیم.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه های مسابقه محور از دیرباز با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه بوده اند و به همین منظور سری به پشت صحنه. برنامه مسابقه محور «من و فرزندم» کاری از رادیو تهران زده ایم و در این گزارش با رویکرد این مسابقه رادیویی آشنا می شویم.

ساناز باقری تهیه کننده برنامه «من و فرزندم» در گفتگو با صبا توضیح داد: در برنامه «من و فرزندم» با دعوت از والدین و فرزندانشان فضایی مهیا می شود تا والدین شناخت بیشتری نسبت به فرزندانشان کسب کنند و فرزندان نیز بیشتر با خلق و خو و خصوصیات والدینشان آشنا شوند. این برنامه روزهای جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۶ از موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای جذب مخاطبان چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: یکی از راه های جذب مخاطب ساخت برنامه های میدانی و دعوت از مردم برای حضور در برنامه هاست، این کار باعث می شود تا مخاطب ضمن حضور در صداوسیما و استودیو رادیویی، یک تجربه به یاد ماندنی را در کنار خانواده برای حضور در مسابقه «من و فرزندم» به دست بیاورد و از نزدیک با شغل و سختی کار همکاران زحمتکش صدا آشنا شود. همین امر سبب می شود تا ضمن جذب برنامه، تبلیغ کننده خوبی برای این مسابقه باشند.

این تهیه کننده با اشاره به سختی های تولید برنامه های رادیویی اظهار کرد: تهیه برنامه های رادیویی به مراتب دشوارتر از تهیه برنامه های تلویزیونی است چون در برنامه های تلویزیونی، تصویر گویا و کمک بزرگی برای درک صحنه و اتفاقات است اما در برنامه های رادیویی، یک تهیه کننده تنها از المان صداست که بهره می گیرد لذا این کار را برای تهیه کننده رادیو دشوارتر می کند و البته یک تهیه کننده ماهر رادیویی که به خوبی رادیو را می شناسد، ظرفیت های رادیو را می داند و می تواند به نحو احسن با بهره گیری از توصیف صحنه، وقایع را به تصویر بکشد و همین امر به مخاطب کمک می کند تا قوه تخیلش قوی تر شود.

باقری در پایان درباره این پرسش که یک تهیه کننده خوب چه ویژگی هایی دارد، عنوان کرد: یک تهیه کننده کاربلد پیش از هر چیز باید از توانایی های نیروی انسانی و عواملی که با آن‌ها کار می کند، آگاه باشد. همچنین شرایط جامعه، نقاط ضعف و قوت ها و امکانات موجود را خوب بداند و بر اساس آن یک برنامه جامع مخاطب پسند و در عین حال دارای محتوای غنی و با کیفیت را طرح ریزی کند.

 برنامه هایی را اجرا می کنم که به خودم انرژی بدهد

علیرضا تابان مجری برنامه «من و فرزندم» که از سال ۱۳۷۹ با گویندگی کارش را شروع کرده و به مرور زمان وارد نمایش رادیویی و نویسندگی شده است، درباره اجرای خود در این برنامه به صبا گفت: اجرای این برنامه با برنامه های دیگر متفاوت است، هر چند که ساختار آن مسابقه محور است اما با بقیه مسابقه ها به دلیل مراحل و نوع طراحی فرق می کند. این برنامه تلفیقی از پرسش های جدی و نمایشی است که همه این‌ها در مجموع به روابط پدر و مادر با فرزندانشان و شناختشان از همدیگر و انتظاراتی که از یکدیگر دارند، بستگی دارد.

وی با اشاره به روال اجرای این مسابقه عنوان کرد: در هر مسابقه به یک مورد از مسائل روانشناختی پرداخته می شود که والدین چگونه با فرزندانشان برخورد و فرزندان چگونه با والدین رفتار کنند. یکی دیگر از تفاوت های این مسابقه شرکت کنندگان هستند که بیشتر خردسال و کودک اند.

تابان افزود: محیط استودیو برای کودکان ناشناخته و گرفتن اضطراب از آن‌ها سخت است، به همین دلیل قبل از شروع مسابقه چند دقیقه ای با شوخی و گفتگو سپری می شود تا به راحتی بتوانند در مسابقه شرکت کنند. یکی از اهداف ما این که در طول مسابقه فضایی شاد و پرانرژی برای شرکت کنندگان ایجاد کنیم که در نهایت شنوندگان هم در مدت یک ساعت برنامه این نشاط و انرژی را حس و دریافت کنند، هر چند که اجرای آن سخت اما خودم خیلی انرژی می گیرم.

مجری برنامه «من و فرزندم» عنوان کرد: من در هر حوزه ای برنامه اجرا کردم، هر برنامه ممکن است به ظاهر با برنامه دیگر یکی باشد، اما اهداف برنامه ها با همدیگر فرق می کند به همین دلیل اجرا هم تحت شعاع قالب و ساختار برنامه قرار می گیرد. نکته مهم این که هر شبکه رادیویی برای خودش اساس نامه و سیاست کاری متفاوتی دارد به همین دلیل اجرا هم باید بنا بر ساختار شبکه باشد.

وی ادامه داد: بنده بیشتر برنامه هایی را اجرا می کنم که به خودم انرژی بدهد و  از بودن در آن برنامه لذت ببرم، حالا آن برنامه می تواند سیاسی، اجتماعی یا طنز باشد. انتخاب برنامه ها در اجرا بیشتر بر اساس خروجی برنامه است، اینکه مخاطب از برنامه چه چیز را دریافت می کند. هرگز برنامه ای را فقط برای پر کردن وقت شنونده اجرا نکردم.

تابان با پاسخ به این پرسش که یک اجرای شنیدنی چه ویژگی هایی دارد، بیان کرد: به دلیل گسترده بودن ایران به لحاظ جغرافیایی و متعدد بودن اقوام و در نتیجه فرهنگ ها، گویش ها و زبان های متفاوت، لازم است یک مجری به گونه ای اجرا کند که آن دسته از هموطنانی که به زبان دیگر در طول روز گفتگو می کنند، متوجه واژگان و کلام مجری شوند به همین دلیل مجری باید از واژگان عام و فراگیر به همراه سرعت بیان مناسب برخوردار باشد.

وی در پایان اظهار کرد: در نهایت امیدوارم همه شنوندگان ما از تلاشمان در این برنامه راضی باشند، مردم کشورم ایران بهترین هستند و برایشان بهترین ها را آرزو می کنم. کاری ندارم کجایی چه می کنی بی عشق سر مکن که دلت پیر می شود.

دنیای آرمانی و خیالی در ذهنم خلق نمی کنم

در ادامه سها دبیری مهر نویسنده برنامه «من و فرزندم» عنوان کرد: من در نویسندگی این برنامه بیشتر پیگیر دغدغه ها و مطالبات نوجوانان اطرافم هستم و با آن‌ها از نزدیک گفتگو می کنم. به دلیل اینکه خودم هم در همین رنج سنی هستم، بیشتر نوجوانان را درک می کنم و تلاش می کنم موقعیت نمایشی را به صورت محسوس و ملموس در بیاورم.

وی در پایان درباره بخش های نمایشی برنامه توضیح داد و گفت: ما دو آیتم نمایشی داریم؛ آیتم اول رفتار غلط روتین و غالب فرزندان و والدین است، آیتم دوم نمایش، همان موقعیت نمایشی که رفتار والدین و فرزندان را به بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارد. بسیار در آیتم دوم سعی می کنم به سمت کلیشه و شعار نرویم و برای دوری از کلیشه شدن دنیای آرمانی و خیالی در ذهنم خلق نمی کنم و بیشتر بر اساس واقعیت های روزمره مردم می نویسم.

برنامه «من و فرزندم» به تهیه کنندگی ساناز باقری و اجرای علیرضا تابان روزهای جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۶ از رادیو تهران در موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش می شود.

مریم کریمی

انتهای پیام/


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500