انیمیشن‌سازی به تکنولوژی وابسته‌است/ تلویزیون از انیمیشن حمایت می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۹
رضا تقدسی در گفتگو با صبا:

انیمیشن‌سازی به تکنولوژی وابسته‌است/ تلویزیون از انیمیشن حمایت می‌کند

رضا تقدسی تهیه کننده انیمیشن درباره صنعت انیمیشن در ایران، استعدادهای نیروی جوان و چالش های این حرفه گفت.

رضا تقدسی تهیه کننده انیمیشن در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره صنعت انیمیشن ایران و چالش های آن توضیح داد: چیزی که وجود دارد این است که جامعه انیمیشین جدا از جامعه کلی ما نیست، اگر تورمی وجود دارد برای ما هم وجود دارد. همچنین انیمیشن هنری است که به شدت به تکنولوژی وابسته است و اگر این تکنولوژی نباشد، تولید انیمیشن اتفاق نمی افتد.

وی افزود: عمده تکنولوژی ما از کامپیوتر و تجهیزات فنی تا… از خارج کشور با دلار وارد می شود و سرمایه گذاری تکنولوژی زیاد می شود. در این صنعت حتی کامپیوترها عمر مفید دارند و برای سالیان متوالی کار نمی کند، در واقع عمر مفید این تجهیزات حداکثر دو سال است و ما بنا بر محدودیت هایی که داریم بین ۳ تا ۴ سال از آن ها استفاده می کنیم زیرا که مستهلک و قدیمی می شود و برنامه های جدید روی کامپیوترهای قدیم کارکردی ندارند.

تقدسی عنوان کرد: ما با همان قیمت ۱۰ سال پیشی که انیمیشن تولید می کردیم، کار می کنیم. از لحاظ ریالی این عدد بالا رفته و جبران آن از سوی سرمایه گذاران و سفارش دهندگان غیر ممکن شده است. قیمت های انیمیشن همچنان ثابت است و ارزش پول ملی است که کاهش پیدا کرده و  در انیمیشن مزیقه بوجود آورده است. دهه ۸۰ بهترین دوره برای انیمیشن سازی و گسترش شرکت های قابل قبول در این زمینه بود اما دهه ۹۰ اتفاقاتی افتاد که شرکت ها نتوانستند به کارشان ادامه دهند. همچین کرونا و مسائلی از این قبیل موجب شد متخصصان این حوزه به کارهای بین المللی و دور کاری روی بیاورند برای همین است که به نظرم شرایط کمی سخت شده است. 

وی راهکاری داد: باید از تجربه هایی که در دنیا وجود دارد و راهکارهایی که دیگران برای رشد صنعت انیمیشن از آن ها استفاده کرده اند الهام گرفت. ایران جز معدود کشورهایی است که می تواند صفر تا صد انیمیشن را خود به تنهایی تولید کند زیرا که هنرمندان و جوانان حاذقی در این عرصه دارد. همچنین تلویزیون ایران به طور پیوسته و دایم از انیمیشن حمایت می کند، شاید این حمایت به نظر کم بیایید اما تلویزیون متولی انیمیشن نیست او هم برای خود محدودیت هایی دارد و براساس بودجه خود می تواند این صنعت را شکوفا کند.

تقدسی افزود: ما از جوانان و دانش آموختگانی که هستند، نیروهای متخصص بوجود می آوریم تا در این عرصه به مخاطبان و همچنین به شرکت ها و سازمان ها، خدمت رسانی کنیم . خیلی وقت ها پیش زمینه ذهنی منفی نسبت به انیمیشن ایران دارند اما انیمیشن پتانسیل خوبی دارد و ما در دهه ۸۰ به خوبی این را ثابت کرده ایم و اکنون نیز توانستیم ظرف ۲ سال ۳۰۰ انیمیشن تولید کنیم. اگر شرکت های دیگر بیایند، از همدیگر حمایت کنند و راه اندازی درست و زمینه های بین المللی برای صنعت انیمین در ایران فراهم باشد، انیمیشن می تواند روی پای خودش بایستد و از هزینه خارج می شود و چرخه بازاریابی درستی برای کشور رقم می زند.

وی در پایان اظهار کرد: موسسه حور تولید کننده است هر تخصصی سازوکارهای خاص خود را می خواهد. کشور کره همزمان با ما کارش را آغاز کرده است، باید راه کار ها و علم آن ها را الگو قرار دهیم و استفاده کنیم تا ما هم مانند آن ها نمایشگاهها و فیلم های واقعی سئول کره دبی امارات مشتری واقعی میاید و پول واقعی وارد آن عرصه می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است