ارزشیابی و تعیین تکلیف بیش از ۴۱۰ میلیون سند راکد در کتابخانه ملی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۰

ارزشیابی و تعیین تکلیف بیش از ۴۱۰ میلیون سند راکد در کتابخانه ملی

اداره کل فراهم آوری و ارزشیابی اسناد در معاونت اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی بیش از ۴۱۰ میلیون از اسناد و سوابق راکد کل کشور را در ۶ ماه نخست سال تعیین تکلیف کرده است.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، اداره کل فراهم آوری و ارزشیابی اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱، تعداد ۴۱۰ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۴۵۶ از اسناد راکد دستگاه‌ها و قوه قضائیه را تعیین تکلیف کرده است.

در همین راستا تعداد ۹ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۱۹۲ سند مربوط به اسناد انتقالی و ۴۰۱ میلیون و ۳۱ هزار و ۲۶۴ از اوراق امحایی دستگاه‌ها و قوه قضائیه بوده است که در نتیجه، بیش از ۲۱ هزار و ۲۸ متر مربع فضای اداری آزادسازی شده است.

همچنین در این بازه زمانی جلسه شورای اسناد ملّی نیز برگزار شده است که در این جلسه ۱۶ ردیف، مجوز تعیین تکلیف اسناد راکد دستگاه‌ها را کسب کرده است.

اسناد خریداری، اهدایی و امانی

شناسایی، جمع آوری، دریافت اسناد، مدارک ارزشمند و تاریخی خاندانی و اسناد مجموعه داران به صورت خرید و اهداء یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های قانونی معاونت اسناد ملّی ایران است. در همین راستا ۴۲ مجموعه اسناد ارزشمند آرشیوی غیردولتی در قالب ۵۰۸ ردیف خریداری شده و ۱۰ مجموعه اسناد ارزشمند آرشیوی غیردولتی در قالب ۸۱ ردیف از افراد صاحب سند به صورت اهدایی نیز در ۶ ماه گذشته دریافت شده که بخشی از این مجموعه ازجمله مهم‌ترین و بزرگترین مجموعه اسناد اهدایی به سازمان بوده است.

از مهمترین اسناد خریداری شده می‌توان به مجموعه اسناد خاندانی حشمت الله سنجری موسیقیدان، اصغر پارسا دبیر و کاردار سفارت ایران در چین در دوران قبل و بعد از جنگ جهانی دوم، سید علی اکبر تقوی، علی اصغر مقصودی، و زهره بزرگ نیا اشاره کرد.

بررسی اسناد پیش آرشیوی

تعداد ۹۸۸ هزار و ۶۳۵ فقره از پرونده‌های راکد مربوط به دادگستری کل کشور، دادگستری تهران، معاونت راهبردی قوه قضائیه، اداره کل عفو و بخشودگی، معاونت قضایی قوه قضائیه، وزارت کشور، دیوان عالی کشور، دادستانی کل کشور، شرکت ملّی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته مورد بررسی، ارزشیابی و تعیین تکلیف قرار گرفت که در نتیجه ۵ هزار و ۴۴۳ فقره مهم و ملّی مورد شناسایی و تفکیک قرار گرفت و سپس تحویل مخازن اسناد آرشیوی سازمان شد.

همچنین تعداد ۹۸۳ هزار و ۱۹۲ پرونده مختومه و فاقد ارزش اداری و آرشیوی نیز شناسایی و برابر با قانون و مصوبات شورای اسناد ملّی ایران از چرخه اداری خارج شد.

اقدامات بایگانی راکد ملّی

در حوزه بایگانی راکد ملّی، تعداد ۶۳۵ هزار و ۹۸۸ پرونده سوابق راکد تعیین تکلیف نشده به اداره بررسی اسناد پیش آرشیوی تحویل داده شد که تعداد ۱۹۲ هزار و ۹۸۳ پرونده و ۲۹ میلیون و ۳۶۸ برگ اوراق امحایی از اداره بررسی اسناد پیش آرشیوی دریافت شد. همچنین در ادامه این روند و پس از انجام بررسی‌های لازم، تعداد ۵ هزار و ۴۴۳ پرونده و ۷۴۲ کارتن اسناد آرشیوی از اداره بررسی اسناد پیش آرشیوی دریافت شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است