«یزله» سیروس همتی کتاب شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۲

«یزله» سیروس همتی کتاب شد

مجموعه‌ داستان «یزله» نوشته سیروس همتی توسط انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش صبا، «یزله» عنوان مجموعه‌ای از ۱۱ داستان کوتاه از سیروس همتی و تقی همتی نیا است که با عناوین آقای هاله، الله توپوننن پول توهسون، دده، رمان، مکان، آخرین وداع، یزله، فرمول آبی، خججه سلطان، ننه سلطان و بازارچه مکاره گردآوری و توسط انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر عرضه شده است.

سیروس همتی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر است که در سال‌های اخیر بیش از هر چیز او را در صحنه تئاتر و تلویزیون و با نقش‌هایی طنز آمیز و گاه جدی دیده‌ایم. بازیگری که همواره احساسات مخاطبانش را با حرکاتی ظریف در مرز میان شوخی و جدی تحت تأثیر قرار داده است و آنها را به داستان و شیوه روایت خود وابسته کرده است.

کتاب «یزله» نیز بیش از هر چیز وامدار همین شیوه روایت است. زبان و موقعیت‌هایی طنز آمیز که در پس خود بسیار تلخ و عبرت آموز و محل تأمل جدی است. طنز در روایت داستانی همتی موضوعی نه جاری در کلمات و ساختار روایت که جاری در موقعیتی است که داستان در آن رخ می‌دهد. همتی تلخی‌ها و سیاهی‌های پیرامونش را با لبخندی البته تلخ بازگو می‌کند و همین مساله مخاطب را هم از منظر شیرینی روایت و هم از منظر مواجهه با پاره‌ای از واقعیت‌های پیرامونش به سوی خود می‌خواند.

همتی در داستان کوتاه پایبند به نگارش به همراه جمله‌هایی بسیار کوتاه است. نوع بهره مندی او از عبارات و جملات، یادآور تجربه‌هایش در ساخت موقعیت و دیالوگ در نمایشنامه است. به همین دلیل است که او در این داستان نویسی نیز بدون حاشیه‌سازی و بدون ورود به فضاسازی‌های رایج زبانی در داستان کوتاه، مستقیم و از دل ما وقع به روایت می‌پردازد و مخاطبش را همچون نمایشنامه‌هایش به کشف رمز در میان کلمات کوتاه و رازآلود و البته طنز آلود خود می‌خواند.

موقعیت‌های داستانی هم به طور عمده از سوی همتی ساده و هوشمندانه انتخاب شده و همین بهانه‌های ساده، همواره با یک نتیجه عجیب، مخاطبش را به سمت کشف یک آن و لحظه خاص در خود و روابط و رفتارهای خود دعوت می‌کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است