جشنواره مقاومت سالانه شد/ اختتامیه در خلیج‌فارس برگزار می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۹
در نشست خبری مطرح شد؛

جشنواره مقاومت سالانه شد/ اختتامیه در خلیج‌فارس برگزار می‌شود

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امروز 24 آذر ماه با حضور دبیر جشنواره و دبیر اجرایی این رویداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در سالن اجتماعات شهید آوینی بنیاد فرهنگی روایت فتح، امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد. در این جلسه جلال غفاری دبیر جشنواره و محسن رفیعی دبیر اجرایی این رویداد حضور داشتند.

تصمیم نداریم جشنواره را کنار کاخ یا برج برگزار کنیم

در آغاز این نشست جلال غفاری دبیر جشنواره مقاومت بیان کرد: این جشنواره از سال ۱۳۶۲ کار خود را آغاز کرده و طی این ۴ دهه خاطرات خوبی را برای اهالی سینما رقم زده است. این رویداد در ۱۱ دوره ابتدایی با عنوان دفاع مقدس برگزار می‌شد اما در ادامه به صورت بین‌المللی و با نام جشنواره مقاومت ادامه مسیر داد.

وی افزود: وقتی از مقاومت حرف می‌زنیم، منظورمان تنها جهان اسلام نیست بلکه از سینمایی سخن می‌گوییم که حرف دل مستضعفان را می‌زند؛ سینمایی که قادر است عامل وحدت بخش باشد. جشنواره سینمای مقاومت حتی در گستره حمایت‌های خود از فیلمسازانی که در آمریکای لاتین فعالیت می‌کنند ولی آثارشان ضد لیبرالی است، حمایت خواهد کرد.

دبیر جشنواره مقاومت اظهار کرد: تصمیم نداریم جشنواره را در کنار یک برج یا کاخ برگزار کنیم بلکه می‌خواهیم جشنواره به واقع انقلابی داشته باشیم. برای همین این جشنواره اختتامیه روی ناو در خلیج فارس برگزار خواهد شد البته آثار منتخب در ۳۲ استان کشور به نمایش در خواهد آمد. جشنواره باید برای کشور نتایج مثبت به همراه داشته باشد برای همین از فیلمسازانی که در جهت گام دوم انقلاب قدم بردارند، حمایت خواهیم کرد. درضمن باید شرایطی فراهم آوریم تا فیلمسازان بزرگ کشورمان هم بتوانند در این عرصه کارهایی را روانه پرده کنند. نکته دیگر اینکه برای نشاط و شادابی بیشتر این جشنواره از سال آینده به صورت سالانه برگزار خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: نادر طالب‌زاده فیلمساز فقید کشورمان توانست با برگزاری کنفرانس‌هایی، فیلمسازان کشورهای مختلف را گرد هم آورد تا حرکتی ضد امپریالیستی را در سینما رقم زند این دست اتفاقات باید ادامه داشته باشد و جشنواره مقاومت مصمم به انجام آن است. یکی از راهکار در این رابطه برگزاری هفته‌های فیلم در ۱۷ کشور جهان است. مطلب دیگر به بازار فیلم در جشنواره مربوط می‌شود، اگر بتوانیم در این رابطه عملکرد درستی داشته باشیم، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

«سردار دل‌ها» و «نسل ولایت» از بخش های جشنواره مقاوت هستند

محسن رفیعی دبیر اجرایی جشنواره هم در این نشست خبری بیان کرد: هفدهمین جشنواره در ۶ بخش انجام خواهد شد. در این دوره بخش بین المللی مجزا نخواهیم داشت زیرا معتقدم تمام آثاری که در حوزه مقاومت هستند، قادرند در یک مسیر با هم رقابت داشته باشند. بخش اول و اصلی جشنواره مربوط به فیلم‌های بلند، کوتاه و انیمیشن می‌شود. در قسمت فیلم‌های بلند و کوتاه، آثار در سه عرصه سینمایی، بلند مستند و پویانمایی با هم به رقابت خواهند پرداخت. فیلم کوتاه بخش سوم جشنواره مقاومت است.

وی ادامه داد: بخش دوم؛ «نسل ولایت» نام دارد. در این قسمت به آثار جوانان و نوجوانانی که در آثارشان به گام دوم انقلاب توجه دارند نظر می‌شود. بخش دیگر با عنوان «دفاع مقدسی» نامگذاری شده است. در این قشمت آثار ۸ سال دفاع مقدس مورد نظر قرار خواهد گرفت. در بخش دفاع مقدس آثار به ۳ قسمت؛ بلند، سریال و کوتاه تقسیم‌بندی می‌شوند. بخش «جهان بدون اسرائیل» بخش دیگری جشنواره را شکل می‌دهد. بخش «روایت قلم» که در حوزه فیلمنامه است و بخش ۵ است و «نقد و پژوهش» قسمت‌ پایانی را در بر می‌گیرد.

رفیعی در پایان گفت: هر یک از بخش‌های ذکر شده جایزه ویژه دارد که به نام شهدا نام گذاری شده است. جایزه بخش اصلی به نام «سردار دل ها» نامگذاری شده و بخش «نسل ولایت» نیز جایزه‌اش به نام شهید حججی مزین است. جایزه بخش «دفاع مقدس» به نام رسول ملاقلی پور منقوش شده و جایزه «روایت قلم» نیز به نام شهید آوینی تجلی پیدا می‌کند. آثار در بخش‌های مختلف از امروز ۲۴ آذر تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ فرصت دارند تا کارهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. اختتامیه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ روی ناوی در خلیج فارس برگزار خواهد شد.

در ادامه این جلسه با حضور مادر شهید حمیدرضا اسدالهی و خواهر شهید ابراهیم هادی از پوستر جشنواره رونماییشد، همچنین بخش پایانی این مراسم به بازید اهالی رسانه از دفتر شهید آوینی در بنیاد روایت فتح اختصاص داشت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است