اولین گزارش رسمی هیات مدیره خانه سینما/ ما همچنان از بازداشت اعضا نگرانیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۸

اولین گزارش رسمی هیات مدیره خانه سینما/ ما همچنان از بازداشت اعضا نگرانیم

رسول صدرعاملی سخنگوی هیات مدیره خانه سینما درباره عملکرد چندماه اخیر خانه سینما توضیح داد و گزارشی را ارایه کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، رسول صدرعاملی سخنگوی هیات مدیره خانه سینما با ارایه خلاصه گزارش سه ماهه هیات مدیره خانه سینما در راستای تعیین یک دستورالعمل بلند مدت و برنامه مشخص دوساله از طرف هیات مدیره عنوان کرد: مهمترین هدف و دیدگاه هیات مدیره توجه به اهمیت نقش و مسئولیت اجتماعی خانه سینما در جامعه و همچنین افزایش توان مالی و استقلال خانه سینماست.

وی که با سایت خانه سینما گفتگو می کرد، خاطرنشان کرد: در موضوع برنامه‌ها نیز اصلاح اساسنامه خانه سینما و آیین‌نامه‌های اجرایی و قراردادها و مسایل مربوط به بیمه اعضاء که مطالبه عمومی اعضا خانه سینما در سالهای اخیر بوده ، مورد توجه هیات مدیره قرار گرفته و در مورد آن اقداماتی شروع شده است اما حوادث اجتماعی و دردناک اخیر بخش فراوانی از فعالیت هیات مدیره را تحت الشعاع خود قرار داده است.

صدرعاملی درباره‌ مهمترین فعالیت‌های هیات مدیره خانه سینما در سه ماه اخیر پیرامون وضعیت اجتماعی بوجود آمده، تصریح کرد: بیش از ۲۳ جلسه رسمی و غیر رسمی داشتیم که ۱۱ جلسه آن رسمی بوده است، همچنین پنج جلسه عمومی با روسای صنوف یا اعضای دعوت شده برای رایزنی در مورد مسایل روز اجتماعی و امور صنفی، انتخاب مدیر عامل، آیین نامه دیوان داوری، تشکیل جلسات منظم با روسای صنوف برای رایزنی در مورد مسایل مختلف به یک رویه ثابت هیات مدیره بدل شده که نتایج آن هم خوب بوده است.

وی با اشاره به جلسات مختلف با نهادهای مختلف امنیتی، قضایی و فرهنگی که توسط رییس هیات مدیره  انجام اشاره کرد و درباره جلسه‌ای که اخیرا در ستاد حل اختلاف قوه قضاییه داشته‌اند، توضیح داد: جلسه امیدوارکننده‌ای داشته‌ایم که امیدواریم هر چه زودتر به آزادی همکارانمان و لغو حکم اعدام‌ها منجر شود و همچنین همکاری و پیگیری سازمان سینمایی را نیز در این زمینه نباید نادیده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی جلسات رسیدگی به مسایل بازداشتی ها و اعدامی ها، اعضا هیات مدیره، همه مردم به ویژه دانشجویان را که این روزها درگیر شدند را عضوی از خانه دانست که در این سال ها، تماشاگران ما بودند و از ما حمایت کردند بنابراین مشکل آن‌ها، مشکل ما هم هست و مسایل را خیلی صنفی نگاه نکردیم و پیگیری جامع تری داشتیم.

سخنگوی هیات مدیره خانه سینما درباره جدیدترین گزارش کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما درباره تعداد بازداشت ها و سرنوشت حکم‌های اعدام توضیح داد: تا آنجا که ما مطلع هستیم فعلا تعداد بازداشت شدگان از صنوف خانه سینما در التهابات جاری از آغاز تاکنون ۶۲ نفر بوده است که خوشبختانه تا این لحظه به ۱۳ نفر در تمام استان‌ها کاهش یافته است و امیدواریم تا چند روز آینده این تعداد به صفر برسد و در خصوص پیگیری پرونده حسین محمدی (بازیگر) طی هفته گذشته دو جلسه کارشناسی در خانه سینما برگزار شد، جلسه اول با حضور وکیل انتخابی این بازیگر برگزار شد و وضعیت پرونده‌اش مورد بررسی قرار گرفت. مهمترین نکته وجود وکیل تسخیری و عدم رضایت قاضی پرونده به وکالت وکیل انتخابی بود و در مورد شرایط حصول به این مقصود بحث و تبادل صورت گرفت.جلسه دوم با حضور کارگروه‌های پیگیری حقوقی خانه‌های تئاتر و سینما و اعضای انجمن بازیگران خانه سینما انجام شد و نحوه حمایت از حسین محمدی و شیوه‌های پیگیری موضوع از جهات مختلف (نامه‌نگاری خانه‌های تئاتر و سینما به مقامات مختلف و ملاقات و نامه‌نگاری برخی چهره‌های مورد وثوق دو خانه تئاتر و سینما با مقامات قضایی و حصول رضایت از خانواده مقتول و…) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مهمترین بحث، تصمیم‌گیری در مورد حمایت فردی از حسین محمدی و یا تمامی بازداشت‌شدگان بالاخص محکومین به حکم اعدام بود.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت مقرر شد که اولویت اول، تلاش برای پذیرش وکالت وکیل انتخابی خانواده باشد که بتوان با اِشراف بیشتر بر جزییات پرونده کارها پیگیری شود، ضمناً با پیشنهاد کارگروه خانه تئاتر و حساسیت موضوع، در اسرع وقت، رضایت خانواده حسین محمدی برای ورود و حمایت خانه‌های تئاتر و سینما و اهالی فرهنگ و هنر اخذ شد. جلسه دیگری در روز شنبه ۲۶ آذر با حضور نمایندگان کارگروه‌ها با وکیل پرونده و خانواده این بازیگر برگزار شد که نامه رضایت خانواده از ورود اهالی هنر به موضوع مورد بحث با امضای پدر این بازیگر دریافت شد، نکته مثبت این جلسه خبر پذیرش وکیل انتخابی خانواده بود که امیدواری بسیاری ایجاد کرد و در نهایت هرگونه اقدام آتی به تصمیم وکیل انتخابی و پس از مطالعه پرونده توسط ایشان موکول شد.

سخنگوی هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به اینکه با وجود تشکیل کمیته حقوقی و قضایی چرا همچنان بازداشت سینماگران ادامه دارد، گفت: خانه سینما همچنان مخالفت خود را با ابراز خشونت‌های آشکار در جامعه بیان می‌کند و معتقد است که خشونت در هر شکل هیچگاه به نفع مردم و حاکمیت نیست. ما شدیدا بازداشت همکاران‌مان را محکوم می‌کنیم. برخوردهای اخیر و بازداشت‌های پی در پی همکاران ما، اوضاع را بهبود نمی بخشد. حاکمیت باید تحمل خود را بالا ببرد و به نقد و نظر مردم گوش بدهد.

وی تاکید کرد: خانه سینما خواستار توقف قطعی اعدام‌ها و آزادی بی قید وشرط بازداشت شدگان است. آن‌ها اغتشاشگر نیستند و منتقدانی هستند که حاکمیت باید به آن‌ها گوش بدهد. بررسی پرونده‌ها بصورت عادلانه و به‌دور از وضعیت احساسی و غیر معمول این روزها باید انجام شود. ما همچنان از بازداشت اعضا خود نگرانیم و آن را به مصلحت حاکمیت نمی‌دانیم. بازداشت‌های گاه و بیگاه و غیر معمول برخی از همکاران و بخصوص خانم ترانه علیدوستی غیر عادلانه است. هنرمندان براساس نقش و مسئولیت اجتماعی خود وظیفه دارند که در مورد مسایل روز حرف بزنند و بهتر است این نظرات منتقدانه بجای برخورد قضایی شنیده و در مورد آن فکر شود. بسیاری از مسائل و مشکلات امروز در جامعه را هنرمندان بسیار زودتر احساس کرده و در مورد آن اعلام نظر کرده بودند.

همچنین این سخنگو تاکید کرد: خانه سینما الزاما با همه‌ی اظهار نظرهای منتشر شده توسط اعضاء خود موافق نیست و اظهارنظرهای شخصی نباید باعث مخدوش شدن حقوق مادی و معنوی دیگر اعضاء خانه سینما شود.

رسول صدرعاملی در پاسخ به این سوال که اخیرا ریاست سازمان سینمایی وضعیت بیکاری اهالی سینما را به اوضاع ناآرام اخیر مربوط دانسته، وضعیت سینما را چگونه می‌بیند، پاسخ داد: مشکل بیکاری اعضاء خانه سینما از سال قبل شروع شده و ربطی به ناآرامی های اخیر ندارد و توسط سینماگران در ابتدای امسال گوشزد شده بود. توقف تولید در ابتدای سال و سخت گیری در مجوز ها باعث شد که سینماگران کار نکنند. مشکل کاهش تماشاگر از سال قبل آغاز شده است و شاید عوامل آن را باید در روش های مدیریت هم جستجو کرد.

سخنگوی خانه سینما در پاسخ به این سوال که آیا خانه سینما ممکن است همکاری خود را با برگزاری جشنواره فجر قطع کند، گفت: در حال حاضر جامعه براثر برخوردهای این روزها، در اوضاع مناسبی به سر نمی‌برد و حال و هوای سینما ندارد. به هرحال جشنواره فجر باید با تغییر رویکرد، خودش را برگزاری آماده کند، وگرنه سینماگران چندان رغبتی برای مشارکت نخواهند داشت.

صدرعاملی در پاسخ به اینکه چرا مدیرعامل خانه سینما معرفی نمی‌شود، عنوان کرد: بررسی و دقت نظر در مورد انتخاب مدیر عامل خانه سینما در شرایط خاص اجتماعی و سیاسی فعلی، این انتخاب را برای گزینه‌های مطرح شده، سخت کرده است.

سخنگوی هیات مدیره خانه سینما در پایان تیتروار به مسائل پیگیری‌ شده توسط هیات مدیره خانه سینما اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به ثبت رسمی تغییرات خانه سینما و انتخابات جدید هیات مدیره، تشکیل کمیته حقوقی و قضایی برای پیگیری امور مربوط به بازداشت شدگان و زندانیان، ضبط و انتشار ویدیوهایی از گفتگو با برخی از اعضا خانه سینما در مورد مسایل اجتماعی و نقش اجتماعی هنرمندان در فضای مجازی و پلتفرم‌ها اشاره کرد.

وی همچنین از گفتگوهای مختلف با معاونت سازمان سینمایی، تشکل‌های تهیه‌کنندگی برای تعیین وضعیت روابط با وزارت ارشاد در مورد تولید فیلم های سینمایی سخن گفت و از بررسی آیین نامه پیشنهادی برای دیوان داوری خانه سینما و تکمیل آن برای ارایه به مجمع عمومی، بررسی اساسنامه پیشنهادی کارگروه تدوین و نگارش اساسنامه خانه سینما و ارایه به اصناف برای دریافت نظرات تکمیلی،گفتگو با مدیرعامل و معاونان صندوق اعتباری هنر و انتخاب یک نماینده از سوی خانه سینما برای حل و فصل بهتر و سریعتر مسایل و بررسی در مورد رسیدن به روشهایی برای افزایش توان مالی خانه سینما به عنوان دیگر موارد مورد پیگیری هیات مدیره خانه سینما سخن گفت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است