«فوتبال زندگیست»؛ ادای احترام به زندگی فوتبال و مخاطب | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۷

«فوتبال زندگیست»؛ ادای احترام به زندگی فوتبال و مخاطب

«فوتبال زندگیست» برای اولین بار پای زندگی، سینما و ادبیات و تئاتر را به یک برنامه فوتبالی باز کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، در هنگامه جولان برنامه‌های گفتگو محور و شوهای استودیویی، یک برنامه بی‌‌جنجال و بی‌هیاهو، توشه‌ای پربار برای تماشاگرش تدارک دید. برنامه «فوتبال زندگیست» همزمان با برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مخاطبان شبکه نسیم را به تماشای یک مجله تصویری متنوع و رنگارنگ دعوت کرد. این برنامه که به تهیه‌کنندگی الهام حاتمی برای علاقمندان به فوتبال و تماشاگران شبکه‌ای که شعارش نشاط و سرگرمی است، تدارک دیده شد، می‌توانست یک برنامه آرشیوی درباره فوتبال باشد؛ می‌شد که سابقه تهیه‌کنندگی چند فصل از برنامه «چهلتیکه»، به سادگی حاتمی را به همین سمت هدایت کند و او را به خاطره‌بازی با فوتبال و جام‌جهانی وادارد اما در عوض «فوتبال زندگی‌ست» با بهره‌مندی از نگاه جزئی‌نگر، چند بعدی و روایت‌پرداز زنانه، به برنامه‌ای پرآیتم تبدیل شد که هر آیتمش به تنهایی می‌توانست یک برنامه مستقل باشد.

«فوتبال زندگیست» برای اولین بار به صورت منسجم پای سینما و ادبیات و تئاتر را به یک برنامه فوتبالی باز کرد و زوایای تازه‌ای از نقطه تلاقی زندگی و فوتبال را نمایش داد. به این منظور به داشته‌های ساده و دم‌دستی هم بسنده نکرد و در هر زمینه به سراغ یکی از بهترین‌ها رفت. آیتم سینمایی این برنامه با تدارک و اجرای شاهین شجری‌کهن که از منتقدان فعال و نامدار سینماست، روایت‌های سینمایی از فوتبال ارایه داد و در آیتم تله‌تئاتر به جز آنکه سکان کارگردانی به ایوب آقاخانی کارگردان مجرب تئاتر سپرده شد، بعد از مدت‌ها دوری تلویزیون از تله‌تئاتر، یک قدم اجرایی در این باره برداشته شد. روایت داستان‌های ستاره‌های فوتبال با صدای بهرام ابراهیمی و اجرای محمدرضا قلمبر و مهبد قناعت‌پیشه تازه‌نفس نیز از دیگر آیتم‌های پرتعداد برنامه «فوتبال زندگیست» بودند و باز این همه ماجرا نیست.

«فوتبال زندگیست» یک گزارش تصویری به‌روز و نه آرشیوی از قطر ارایه کرد. رامین ناصرنصیر و نیما شاهرخ‌شاهی برای تدارک یک سفرنامه تصویری، تابستان امسال به قطر سفر کردند و در یک گزارش دست اول، اطلاعاتی جذاب از تاریخ کشور قطر، زندگی و فرهنگ و سنت‌های مردم این کشور، آماده شدن برای برگزاری جام‌جهانی و مکان‌های ورزشی آن برای تماشاگران «فوتبال زندگی‌ست» به ارمغان آوردند در حالی که اگر اندکی وسوسه کم‌فروشی بر احترام به مخاطب می‌چربید، به‌راحتی عطای این آیتم به لقای آن بخشیده می‌شد و جایی در این برنامه نداشت.

برنامه «فوتبال زندگیست»، در هر ورق تصویر تازه‌ای مرتبط با فوتبال به نمایش گذاشته است و در میان آیتم‌های متنوعش، نمی‌توان از سفرهای برنامه به روستاها و نقاط دور و نزدیک نگفت؛ بندر لنگه، ماسال و بقیه روستاهای کشور همان قدر به برنامه «فوتبال زندگیست» زیبایی بخشیدند که سفرنامه قطر رنگ و روح برنامه را جلا داده بود.

مخلص کلام اینکه «فوتبال زندگیست»در کنار برنامه‌های این روزهای تلویزیون، یک اثر شریف و قابل احترام است و این احترام را از رفتار شرفتمندانه با مخاطب دارد و رعایت قواعد و اصولی که شان یک مخاطب را در نظر دارد. در کنار برنامه‌هایی که دام فریب سرگرم‌کنندگی می‌گسترانند و با دستاویز قرار دادن جذابیت‌های ابزاری مخاطب را پای تلویزیون می‌نشانند باید به سازندگان آن خداقوت گفت.

آذر مهاجر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000